۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۱
کد خبر: ۶۱۰۰۵۰

حمایت خاخام انگلیسی از فعالیت مرکز مذهبی «ملک‌عبداللـه» در اتریش

حمایت خاخام انگلیسی از فعالیت مرکز مذهبی «ملک‌عبداللـه» در اتریش
به دنبال تصمیم دولت اتریش مبنی بر تعطیلی یک مرکز وابسته به ریاض در وین به دلیل وضعیت حقوق‌بشر در عربستان، خاخام انگلیسی از عملکرد این مرکز دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا، «دیوید روزن» خاخام انگلیسی و نماینده مرکز «ملک عبدالله» در پی رای شورای ملی اتریش مبنی بربسته شدن این نهاد در شهر وین، دولت اتریش را به ریاکاری باورنکردنی متهم کرد.

وی در این زمینه به نشریه «پروفیل» گفت که دو حزب مردم (ÖVP) و سوسیال‌دموکرات (SPÖ)که پیشتر دولت ائتلافی تشکیل داده بودند از مرکز ملک عبدالله (KAICIID)  به مدت هفت سال حمایت می‌کردند اما اکنون مخالف آن هستند.

مرکز ملک عبدالله بن‌زاید العزیز با شعار فعالیت در راستای گفت‌وگوی میان فرهنگی از پاییز سال ۲۰۱۲ به وسیله عربستان سعودی، اتریش و اسپانیا گشایش یافت و بخش زیادی از هزینه‌های آن را ریاض با اختصاص مبلغ ۱۵ میلیون یورو در سال تامین می‌کرد. واتیکان هم بر این مرکز نظارت داشت.

با این حال همواره در سالهای گذشته از عملکرد این مرکز انتقاد شده است. یکی از این موارد این است که مرکز به نقض حقوق‌بشر در عربستان اهمیتی نمی‌دهد و فقط به پول ریاض وابسته است.خاخام روزن این اتهامات را رد کرده است؛ وی در دفاع از عملکرد مرکز گفت که از طرف کشورهای موسس هیچ برنامه‌ای برای پاسخگویی به مسایل سیاسی مطرح نشده بود.

روزن گفت: «اگر اتریش ارزش این مرکز را درک نمی‌کند در این صورت ما هم نباید تلاش کنیم که در اینجا بمانیم.» با این حال تصمیم‌گیری در این زمینه بر عهده کشورهای موسس است. در مرکز ملک‌عبدالله، نمایندگانی از ادیان اسلام، مسیحیت، یهودیت، بودیسم و هندوئیسم با هم همکاری دارند.

وزارت خارجه اتریش  اعلام کرد که قصد دارد مرکز ملک عبدالله را تعطیل کند. هدف از این اقدام اعمال فشار به عربستان سعودی در زمینه پرونده اعدام «مرتجی قریرص» که در زمان دستگیری ۱۳ سال داشت و جلوگیری از اعدام وی صورت می‌گیرد.

اتریش اعلام کرده است که گام‌های قانونی مورد‌نیاز را در این زمینه بر می‌دارد و از تمامی ابزارهای دیپلماتیک و سیاسی استفاده می‌کند تا مانع از اعدام این فرد شود.

«مرتجی قریرص» کم سن‌ترین کودکی است که تا کنون در عربستان سعودی در معرض اعدام قرار گرفته است. او در زمان دستگیری در سپتامبر ۲۰۱۴ فقط ۱۳ ساله بود و اتهاماتی که به او وارد کرده‌اند، مربوط به زمانی است که او فقط یازده سال داشت.

برخی از اتهاماتی که علیه او مطرح شده‌اند عبارتند از: نشستن ترک موتور برادرش هنگامی که او کوکتل مولوتوف به سمت مرکز پلیس العوامیه پرتاب کرده بود، ارتکاب خشونت در جریان اعتراضات، کمک به ساخت کوکتل مولوتوف، تیراندازی به سوی نیروهای امنیتی و شرکت در تشییع جنازه برادرش در سال ۲۰۱۱ که به ضرب گلوله نیروهای امنیتی سعودی کشته شده بود.

عمده اعدام شدگان از شیعیان شرق عربستان هستند. کسانی که بین سال‌های ۲۰۱۱ الی ۲۰۱۴ و زمان ناآرامی‌های موسوم به «بهار عربی» در منطقه بازداشت شده‌اند و در اعتراضات غیر مسلحانه شرکت کرده‌اند.

سازمان «اروپایی-سعودی حقوق بشر» در گزارشی به کودکان دیگری نیز اشاره کرد که اعدام شده یا در آستانه اعدام قرار دارند. در این گزارش آمده است که طی سال‌های حکمرانی «ملک سلمان» و پسرش «محمد بن سلمان» روند اعدام غیر قانونی کودکان از سوی حاکمان سعودی افزایش یافته است؛ به طوریکه در طی این سال‌ها حداقل ۱۰ کودک اعدام شده‌اند در حالیکه هیچ اطلاعی از روند دادرسی و محاکمه آن‌ها در دست نیست./847/ب

منبع: فارس

ارسال نظرات