۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۶
کد خبر: ۶۱۰۴۹۴

مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۳۰ خرداد | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۳۰ خرداد | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
نرخ ۴۷ ارز برای امروز اعلام شد که بر اساس آن نرخ ۳۰ ارز مانند یورو و پوند نسبت به روز چهارشنبه افزایش داشت.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۳۰ خرداد ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

قیمت سکه طرح جدید به ۴ میلیون و ۶۹۰ هزار تومان رسید
 
قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، امروز پنجشنبه ۳۰ خرداد ۹۸ به ۴ میلیون و ۶۹۰ هزار تومان رسید.

همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۹۹۰ هزار تومان است.

هر اونس طلا در بازار‌های جهانی، ۱۳۸۳ دلار و ۳۱ سنت و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۴۳۳ هزار و ۷۶۷ تومان است.
____________________________

تبعیت نرخ دلار دلالان از صرافی‌های بانکی
 
اگرچه طی روز‌های گذشته قیمت دلار در بازار و صرافی‌های بانکی، با نوساناتی همراه بوده است، اما در مجموع، دلالان در نرخ‌گذاری‌های خود، از روند حرکتی صرافی‌های بانکی تبعیت می‌کنند. بر این اساس، طی روز‌های گذشته اگرچه قیمت دلار در بازار آزاد تلاش کرد تا فاصله خود از نرخ صرافی‌های بانکی را که از سوی بازارساز تعیین می‌شود، بیشتر کند، اما در این موضوع چندان موفق نبوده و روز گذشته مجدد، نرخ دلار خارج از صرافی‌های بانکی، خود را به قیمت دلار در این صرافی‌ها نزدیک کرد که این خود، مبنای نرخ‌گذاری امروز شده است.

بر این اساس، قیمت هر دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی برای خرید ۱۳،۱۰۰ تومان و برای فروش ۱۳،۲۰۰ تومان است.

همچنین نرخ هر اسکناس یورو برای خرید ۱۵،۰۰۰ تومان و برای فروش ۱۵،۱۰۰ تومان است.

افزایش نرخ ۳۰ ارز بانکی
 
بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای امروز بدون تغییر نسبت به روز چهارشنبه ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین امروز هر پوند انگلیس با ۵۲۰ ریال افزایش نسبت به روز چهارشنبه ۵۳ هزار و ۲۸۲ ریال و هر یورو نیز با ۳۲۵ ریال افزایش ۴۷ هزار و ۳۳۶ ریال ارزش‌گذاری شد.

افزون بر این، هر فرانک سوئیس ۴۲ هزار و ۴۱۷ ریال، کرون سوئد ۴ هزار و ۴۴۵ ریال، کرون نروژ ۴ هزار و ۸۵۱ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۳۴۰ ریال، روپیه هند ۶۰۴ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۸ هزار و ۱۸۰ ریال، صد روپیه پاکستان ۲۶ هزار و ۷۷۱ ریال، صد ین ژاپن ۳۹ هزار و ۲۲ ریال، دلار هنگ کنگ ۵ هزار و ۳۷۳ ریال، ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۳ ریال و دلار کانادا ۳۱ هزار و ۷۲۶ ریال قیمت خورد.

از سوی دیگر، نرخ دلار نیوزیلند ۲۷ هزار و ۶۱۱ ریال، راند آفریقای جنوبی ۲ هزار و ۹۳۶ ریال، لیر ترکیه ۷ هزار و ۲۵۱ ریال، روبل روسیه ۶۶۰ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، صد دینار عراق ۳ هزار و ۵۲۹ ریال، لیر سوریه ۸۲ ریال، دلار استرالیا ۲۸ هزار و ۹۵۴ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۰ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۳ ریال، دلار سنگاپور ۳۰ هزار و ۸۸۹ ریال، صد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار و ۸۳۸ ریال، ده روپیه سریلانکا ۲ هزار و ۳۷۶ ریال، کیات میانمار ۲۸ ریال و صد روپیه نپال ۳۷ هزار و ۵۶۹ ریال تعیین شد.

افزون بر این، نرخ صد درام ارمنستان ۸ هزار و ۷۹۹ ریال، دینار لیبی ۳۰ هزار ۱۰۲ ریال، یوان چین ۶ هزار و ۹۰ ریال، صد بات تایلند ۱۳۵ هزار و ۱۵۱ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۱۰۵ ریال، هزار وون کره جنوبی ۳۶ هزار و ۲۲ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۹ ریال، صد تنگه قزاقستان ۱۰ هزار و ۹۴۶ ریال، لاری گرجستان ۱۵ هزار و ۵۶ ریال، هزار روپیه اندونزی ۲ هزار و ۹۴۹ ریال، افغانی افغانستان ۵۲۰ ریال، روبل جدید بلاروس ۲۰ هزار و ۴۲۲ ریال، منات آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۵۴ ریال، صد پزوی فیلیپین ۸۱ هزار و ۱۵۹ ریال، سومونی تاجیکستان ۴ هزار و ۴۵۰ ریال، بولیوار جدید ونزوئلا ۴ هزار و ۲۰۶ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۲ هزار ریال ارزش‌گذاری شد.
____________________________

افزایش قیمت نفت در بازار‌های جهانی با کاهش ذخایر نفت آمریکا
 
امروز نفت برنت در بازار جهانی ۱.۶۳ دلار افزایش یافت و بشکه‌ای ۶۳.۴۵ دلار به فروش رفت.

خبرگزاری رویترز نوشت: کاهش ذخایر نفت آمریکا و همچنین نهایی شدن زمان نشست کشور‌های عضو اوپک و غیراوپک دلیلی برای بالا رفتن قیمت نفت در بازار‌های جهانی بود.

بر اساس آمار‌ها ذخایر نفت آمریکا بیش از انتظار کاهش یافته و قیمت را در بازار‌های جهانی افزایش داده است.

همچنین تعیین ۱۰ تیرماه برای نشست کشور‌های عوض اوپک و غیراوپک که قرار است برای «طرح کاهش تولید نفت» تصمیم‌گیری کنند، عاملی برای بالا رفتن قیمت نفت شده است. پیش از برگزاری این نشست برخی کشور‌ها نظیر عربستان اعلام کرده‌اند با طرح کاهش تولید نفت موافقت خواهند کرد؛ بنابراین در صورت موافقت عرضه در بازار‌های جهانی کاهش خواهد یافت و عاملی برای بالا رفتن قیمت نفت می‌شود.

امروز قیمت نفت وست تگزاس آمریکا هم افزایشی بود و با ۱.۵۲ دلار رشد به قیمت بشکه‌ای ۵۵.۲۸ دلار معامله شد. سایر فرآورده‌های نفتی مانند بنزین، نفت کوره و گازوئیل هم افزایش‌هایی به ترتیب ۳.۷۵، ۳.۶۲ و ۱۱.۷۵ دلار را تجربه کردند.
____________________________

آخرین وضعیت قرارداد وام‌های ارزی در بانک‌ها
 
آخرین وضعیت عملکرد صندوق توسعه ملی در پرداحت تسهیلات ارزی بیانگر انعقاد بیش از ۱۴ میلیارد دلار قرارداد عاملیت با بانک‌ها در سال گذشته است.

طبق اساسنامه صندوق توسعه ملی باید اعطای کلیه تسهیلات صندوق صرفاً از طریق عاملیت بانک‌های دولتی و غیردولتی انجام شود، این در حالی است که در سال ۱۳۹۷ در مجموع ۱۹ فقره قرارداد عاملیت اعطای تسهیلات ارزی به مبلغ ۱۴ میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار قرارداد عاملیت منعقد شده است که در مقایسه با سال ۱۳۹۶ تا ۱۷.۵ درصد افزایش داشته است.

بررسی وضعیت طرح‌های ارزی تأمین مالی شده از محل قرارداد‌های عاملیت در سال ۱۳۹۷ نشان می‌دهد که طرح‌های اعلام وصول شده (لغو نشده) صندوق توسعه ملی ۲۹ فقره و با مجموع مبلغ چهار میلیارد و ۳۶۰ میلیون دلار بوده است. همچنین بابت ۴۰ طرح در مجموع پنج میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار نزد بانک مرکزی نامه مسدودی صادر شده است. از سویی اعلام وصول و یا مسدودی ۳۱ فقره طرح با مجموع یک میلیارد و ۳۲۹ میلیون دلار به دلایل مختلفی از جمله عدم انجام تعهدات توسط متقاضی در مهلت مقرر و یا درخواست بانک عامل ابطال شده است.

همچنین مجموع پوشش‌های صادر شده بابت گشایش‌های اعتبار اسنادی صادره توسط بانک‌های عامل از محل کل تسهیلات ارزی دارای مسدودی، در سال ۱۳۹۷، حدود دو میلیارد و ۷۶۵ میلیون دلار بابت ۵۸ طرح بوده است. همچنین در دوره مورد گزارش، در این دوره بررسی طرح‌های اعلام وصول و مسدود شده نسبت به سال ۱۳۹۶ حکایت از افزایش دارد؛ به گونه‌ای که عملکرد اعلام وصول‌های صندوق از لحاظ مبلغ، ۴۸ درصد و میزان مسدودی‌های صادره ۱۹۰ درصد رشد دارد.

اما طبق آنچه که صندوق توسعه ملی اعلام کرده است پوشش‌ها و پرداخت‌های انجام شده در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۶ تحت تأثیر اعمال تحریم‌توسط دولت آمریکا و نوسانات شدید ارزی، کاهش داشته‌اند؛ به طوری که کاهش ۶۰ درصدی پوشش‌ها و کاهش ۱۹ درصدی پرداخت‌ها در سال ۱۳۹۷ گزارش شده است.
____________________________

مشاغل خودرویی نیاز به تسلیم اظهارنامه مالیاتی ندارند
 
نادر جنتی، معاون سازمان امور مالیاتی گفت: بر اساس ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم، مالیات مشاغل خودرو به صورت مقطوع محاسبه می‌شود.

وی با بیان اینکه برخی صاحبان مشاغل خودرویی، اقدام به تسلیم اظهارنامه مالیاتی می‌کنند، افزود: صاحبان این گروه از مشاغل از جمله دارندگان مینی‌بوس، اتوبوس یا کامیون‌داران، نیاز به مراجعه به دفاتر پیشخوان و دفاتر پستی برای تسلیم اظهارنامه ندارند و فقط باید مالیات مقطوع را پرداخت کنند.

‌معاون سازمان امور مالیاتی کشور گفت: دارندگان یک دستگاه تاکسی و یک دستگاه وانت بار نیز به طور کلی از پرداخت مالیات معاف هستند.
____________________________

هیچ افزایش هزینه‌ای در ارسال پیامک بانک‌ها نیست

علیرضا قیطاسی دبیر شورای هماهنگی بانک‌ها گفت: این شورا هیچ گونه مصوبه جدیدی مبنی بر افزایش هزینه سالانه ارسال پیامک‌های بانکی نداشته است و شبکه بانکی همچنان با ارسال پیامک اطلاع رسانی به مشتریان را طبق روال انجام می‌دهد.
 
وی تصریح کرد: هیچ گونه افزایشی درهزینه ارسال پیامک نسبت به سال گذشته بعمل نیامده است./۲۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات