۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۱
کد خبر: ۶۱۰۴۹۷
نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت خبر داد؛

۱۷ تیر ماه نخستین اعزام زائران ایرانی به سرزمین وحی

۱۷ تیر ماه نخستین اعزام زائران ایرانی به سرزمین وحی
حجت الاسلام نواب گفت: ۱۷ تیر ماه، نخستین پرواز زائران ایرانی راهی سرزمین وحی می‌شوند و آخرین پرواز زائران نیز ۱۷ شهریور به سوی ایران باز می‌گردند.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب در مصاحبه مطبوعاتی که در حاشیه اجلاس اعتاب مقدسه در سومین حرم اهل بیت(ع) برپاشد، اظهار داشت: فعالیت‌هایی که در اعتاب مقدسه ایران انجام می‌شود می‌تواند برای عتبات کشورهای سوریه و عراق مورد استفاده قرار بگیرد و این هم‌افزایی تاثیر به‌سزایی برای آشنایی زائران و اعتاب مقدسه به دنبال داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه در موسم اربعین بیش از یک هزار نفر از روحانیون دعوت و به پیاده‌روی اربعین اعزام می‌شوند، اضافه کرد: روحانیونی که به چند زبان مسلط هستند به اربعین اعزام و برای همه زائران ایرانی و غیرایرانی برنامه‌های فرهنگی در نظر داریم و معرفی اعتاب مقدسه نیز از جمله این برنامه‌ها است.

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت در خصوص برنامه موسم حج امسال نیز به خبرنگاران پاسخ داد: 17 تیر ماه، نخستین پرواز زائران ایرانی راهی سرزمین وحی می شوند و آخرین پرواز زائران نیز 17 شهریور به سوی ایران باز می‌گردند.

وی، مدت سفر را حداکثر 40 روز اعلام کرد و گفت: امسال تفاهم نامه حج و زیارت با مسوولان این امر در عربستان سریعتر از سال‌های قبل انجام شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب تصریح کرد: برای خبرنگارانی که می‌خواهند پیام زائرین اربعین را به مردم برسانند، برنامه ریزی شده است و این افراد می‌توانند با هماهنگی دستگاه‌های مربوطه، کارهای اعزام را انجام دهند.

آیت الله محمد محمدی‌ری شهری تولیت آستان عبدالعظیم حسنی(ع) نیز اظهار داشت: فلسفه اصلی دومین اجلاسیه تولیت‌های آستان‌های مقدس ایران، رسیدن به یک نقطه مطلوب در فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل کردن بقاع مقدسه به قطب‌های فرهنگی کشور است.

وی تصریح کرد: با توجه به پیام گام دوم انقلاب برنامه‌های جدیدتر و قوی‌تری نسبت به گذشته برای هم‌افزایی این آستان‌های نورانی در زمینه‌های فرهنگی و خدمت‌رسانی به زائران و انتقال پیام این مراقد منور به داخل و خارج کشور پیش بینی شده است.

آیت الله ری‌شهری ادامه داد: برنامه‌ریزی‌های قابل قبولی در ابتدای کار انجام شده است و امیدواریم در آینده نه چندان دور بتوانیم نتایج کار را به مردم ارائه دهیم و مشخص شود که این نشست‌ها چه برکاتی را برای زائران به دنبال داشته است.

وی تصریح کرد: هنر قطب‌های فرهنگی باید این باشد که کسانی که با اهل بیت(ع) آشنا هستند معرفت آن‌ها نسبت به اهل بیت(ع) بیشتر شود و آن‌هایی که آشنایی ندارند به برکت این قطب‌های مقدس فرهنگی با معارف اهل بیت(ع) آشنا شوند.

آیت الله محمدی ری شهری گفت: بنا بر روایات معصومین اگر مردم جهان با مکتب اهل بیت(ع) آشنا شوند همه آن را با دل و جان می‌پذیرند چون منطبق با فطرت آن هاست.

آیت الله سید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس حرم حضرت معصومه(س) نیز در خصوص تاثیر این گونه نشست‌ها در فرهنگ جامعه، گفت: در روایات اسلامی این تعبیر از چند امام معصوم وارد شده است که خدا رحمت کند کسی را که امر ما اهل بیت(ع) را احیا کند.

وی ادامه داد: امام، شهیدان، ایثارگران و مردم انقلابی با قیام و انقلابشان آمدند تا امر اهل بیت(ع) را احیاء کنند.

آیت الله سعیدی بیان کرد: از روزی که نظام جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت شاهد مظاهر و نمونه‌هایی از احیاء امر اهل بیت(ع) هستیم. در مساجد تعداد نمازگزاران در حرم‌های شریف جمعیت عظیم زائران در ایام حج و اعتکاف جمعیت کثیر حجاج و معتکفین و اخیرا اجتماع پرشور زائران در ایام اربعین تا قبل از انقلاب سابقه نداشته است.

وی خاطر نشان کرد: حرم‌های شریف و اعتاب مقدسه یکی از مراکزی است که انتظار ارتقاء و رشد معارف اهل بیت(ع) از آن‌ها می‌رود.

آیت الله سعیدی در پاسخ به خبرنگاران در خصوص نامگذاری صحن یا مکانی به نام حضرت احمد ابن موسی(ع) در جهت معرفی بیشتر این امامزاده جلیل القدر به زائران‌کریمه اهل بیت(ع) گفت: در طرح توسعه حرم حتما این کار را خواهیم کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن رحیمیان تولیت مسجد مقدس جمکران نیز در ادامه این مصاحبه مطبوعاتی گفت: یکی از شگفتی‌هایی که شاهد آن هستیم این است که به رغم مشکلات معیشتی و اقتصادی که انتظار می‌رود حضور مردم در مراکز و مراسمات دینی را کاهش دهد روز به روز شاهد افزایش حضور مردم در این مراکز مقدس هستیم.

وی با اشاره‌به اینکه این افزایش حضور بار مسوولیت ماراسنگین‌تر می‌کند، افزود: به عنوان مثال در سال 94 به مدت یکسال و طبق آمار ارائه شده 21 میلیون نمازگزار به مسجد مقدس جمکران مراجعه کردند. آمارهای سال ۹۴ تا کنون هم نشان دهنده افزایش 16 درصد جمعیت نمازگزاران در این مسجد است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمیان با اشاره به حضور حداکثری زوار در اماکن مقدسه، اظهار داشت: پس از 40 سال انقلاب و با وجود شرایط تحریم و نارسایی‌ها در عملکردها و تنگناها که بر اثر دشمن بر مردم تحمیل شده باز هم مردم پایبند انقلاب و اسلام هستند.

وی در پاسخ به خبرنگاران در خصوص فعالیت‌های ترویجی مسجد جمکران گفت: در مراسمات و مناسبت های مختلف که مربوط به حضرت شاهچراغ (ع) می‌شود وظیفه داریم مردم را در آن مراسم با آن موضوع آشنا کنیم.

عباس قاسم پور
منبع: فارس
ارسال نظرات