۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۴
کد خبر: ۶۱۱۶۴۶

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۱۰ تیر | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۱۰ تیر | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران به دارندگان کارت هوشمند سوخت توصیه کرد که حداقل تا پایان تیرماه یک بار با کارت سوخت شخصی خود سوخت‌گیری کنند.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۱۰ تیر ماه ۹۸ به شرح ذیل است:
 
عقب‌نشینی ۱۴۱۰ واحدی شاخص کل بورس تهران
 
براساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز دوشنبه ۱۰ تیر ۹۸، به اندازه ۱۴۱۰ واحد عقب‌نشینی کرده و به رقم ۲۴۷ هزار و ۱۲۲ واحد رسید.

شاخص کل با معیار هم‌وزن ۹۷ واحد افت کرده و به رقم ۵۸ هزار و ۴۹۳ واحد رسید. ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار تهران امروز به بیش از ۹۳۸ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران بورس اوراق بهادار تهران بیش از ۲.۸ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۲۷۹ هزار نوبت معامله و به ارزش ۹۷۹ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی ۳۹۸ واحد عقب‌نشینی داشته و به رقم ۶۹ هزار و ۷۸۳ واحد رسید. شاخص قیمت با معیار هم‌وزن ۶۶ واحد کاهش یافت و به رقم ۳۹ هزار و ۹۲۷ واحد رسید.

شاخص آزاد شناور با کاهش ۱۷۵۷ واحد به رقم ۲۷۸ هزار و ۳۳۴ واحد رسید. شاخص بازار اول بورس با کاهش ۱۳۹۰ واحد به رقم ۱۸۴ هزار و ۳۲۳ واحد رسید. شاخص بازار دوم بورس با کاهش ۱۲۰۹ واحد به رقم ۸۴۱ هزار و ۴۴۶ واحد رسید.

امروز نماد‌های فارس و غدیر بیشترین اثر تقویتی در شاخص بورس را داشته‌اند و نماد‌های فولاد، شتران، شبندر، شبریز، پارس بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته‌اند.

امروز نماد‌های پربیننده بورسی مربوط به شرکت‌های خودرویی، بانکی، صنایع فلزی و شرکت‌های تامین اجتماعی بوده‌اند.

نماد‌های پربیننده مربوط به شرکت‌های سایپا، بانک تجارت با قیمت هر سهم ۴۲۰ ریال، فولاد مبارکه اصفهان، ایران خودرو، سیمان فارس و خوزستان، ملی صنایع مس ایران، سرمایه‌گذاری صدر تامین و بانک پاسارگاد بوده‌اند.

بنا به این گزارش، در پایان معاملات امروز فرابورس ایران شاخص کل ۸ واحد عقب‌نشینی داشته و به رقم ۳۱۸۵ واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از ۱۷۸ هزار میلیارد تومان رسید. امروز معامله‌گران فرابورس بیش از ۱.۸ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۲۰۸ هزار نوبت معامله و به ارزش ۱۰۱۸ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

نماد‌های پربیننده فرابورس امروز مربوط به شرکت‌های ذوب آهن اصفهان، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، توسعه و عمران استان کرمان، ریل‌پرداز سیر، بانک دی، پتروشیمی زاگرس و صنایع کاغذ پارس بوده‌اند.

امروز نماد‌های کگهر، هرمز، میدکو، دی، بیشترین اثر تقویتی در شاخص فرابورس را داشته‌اند و نماد‌های دماوند، مارون، ذوب بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس بازی کرده‌اند.

امروز با پیام ناظر بازار توقف نماد‌های خگستر مربوط به شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو، صنایع شیمیایی فارس با نماد شفارس، نماد تولیدی شیشه دارویی رازی با نماد کرازی با پیام ناظر بسته شدند.

امروز نماد امیدح مربوط به حق تقدم شرکت تامین سرمایه امید بازگشایی شد. در پیام دیگری نماد‌های کالا مربوط به شرکت‌های بورس کالای ایران و نماد‌های مرتبط با آن بازگشایی شد.

همچنین نماد والبر مربوط به گروه دارویی البرز، نماد دفارا مربوط به داروسازی فارابی بعد از برگزاری مجمع عمومی بازگشایی شدند. وقفه معاملاتی نماد سیمرغ ۱ مربوط به شرکت سمیرغ به علت تغییرات ۲۰ درصد دچار وقفه شد. نماد وامید۱ مدیریت سرمایه‌گذاری امید، نماد حفارس ۱ مربوط به حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس متوقف شدند. نماد لابسال مربوط به شرکت‌های آبسال، نماد پارسیان مربوط به بیمه پارسیان بازگشایی شدند. همچنین نماد کخاک یک مربوط به صنایع خاک چینی ایران متوقف شد. حراج مجدد نماد‌های معاملاتی شلعاب شرکت لعاب ایران، دکوثر داروسازی کوثر، فسپا صنعتی سپاهان وآذرح مربوط به حق تقدم سرمایه‌گذاری توسعه آذربایجان و نماد کطبسح مربوط به حق تقدم استفاده نشده ذغال سنگ نگین طبس مشمول حراج مجدد نماد شدند.

همچنین توقف نماد غچین یک مربوط به شرکت کشت و صنعت چین‌چین متوقف شد. نماد خفنر یک مربوط به فنرسازی خاور متوقف شد. با پیام ناظر نماد شفن یک مربوط به پتروشیمی فناوران متوقف شد.
______________________________

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با کاهش قیمت نسبت به روز کاری قبل، به قیمت ۴ میلیون و ۴۷۵ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۳۸۴ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۳۴۸ هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و ۵۴۹ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی یک میلیون و ۹ هزار تومان فروخته می‌شود.

قیمت طلای ۱۸ عیار هم ۴۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان ارزش‌گذاری شده است. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۳۸۵.۵ دلار معامله می‌شود.

صرافی‌های بانک‌ها امروز دوشنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم، ۱۲ هزار و ۷۵۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۲ هزار و ۶۵۰ تومان خریداری می‌کنند.

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۴ هزار و ۶۵۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۴ هزار و ۵۵۰ تومان است.
______________________________

قیمت نفت خام ۳ درصد جهش کرد
 
روز دوشنبه، پس از اینکه عربستان، روسیه و عراق، پیش از اجلاس اوپک در وین، از تمدید کاهش تولیدات به مدت ۶ تا ۹ ماه دیگر حمایت کردند، قیمت نفت خام نزدیک به ۲ دلار جهش کرد.

قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت تا ساعت ۱۱:۴۳ به وقت تهران، ۱.۹۱ دلار، یا ۲.۹۵ درصد جهش کرد و به ۶۶.۶۵ دلار رسید.

قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام آمریکا ۱.۶۰ دلار یا ۲.۷۴ درصد جهش کرد و به ۶۰.۰۷ دلار رسید. این قیمت بالاترین سطح ۵ هفته‌ای قیمت نفت آمریکا است.

اعضای اوپک، روسیه و سایر تولیدکنندگان مهم جهان که به عنوان اوپک پلاس شناخته شده‌اند، امروز و فردا در وین پایتخت اتریش در مورد کاهش تولیدات خود مذاکره خواهند کرد. این گروه از سال ۲۰۱۷ با افزایش تولیدات آمریکا و کاهش تقاضای جهانی، توافق کردند که تولید نفت خود را کاهش دهند.

رییس‌جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین، دیروز اعلام کرد که با عربستان سعودی توافق کرده است تا توافق کاهش تولید روزانه ۱.۲ میلیون بشکه‌ای اوپک پلاس، برای ۶ تا ۹ ماه تمدید شود.
______________________________
 
اقتصاد آمریکا دیگر نمی‌تواند در روابط بین الملل حرف اول را بزند
 
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه مراسم روز صنعت و معدن با بیان اینکه اروپا می‌خواهد مستقل از امریکا در حوزه اقتصادی عمل کند، اظهار داشت: اینکه اقتصاد امریکا دیگر نمی‌تواند در روابط بین المللی حرف اول را بزند، در دراز مدت برای امریکا هزینه جدی در پی دارد.

وی با اشاره به اینستکس تصریح کرد: البته تعهدی که اروپایی‌ها در برابر ما داشتند حتماً بسیار فراتر از این مسائل است.

به گفته وی، اینستکس یک ارزش بین المللی دارد و آن این است که نزدیک‌ترین متحدان آمریکا از امریکا فاصله گرفتند.
______________________________

قیمت لبنیات افزایش یافت + جدول
 
رضا باکری، دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی گفت: نیمه خرداد امسال با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، قیمت‌های جدید پیشنهادی خود برای افزایش ۱۴ درصدی قیمت لبنیات را به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان ارائه دادیم که بعد از بررسی و تأیید از سوی این سازمان به ستاد تنظیم بازار برای تصویب و ابلاغ ارسال خواهد شد.

به همین منظور عباس قبادی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و دبیر ستاد تنظیم بازار گفت: در چهلمین جلسه کارگروه تنظیم بازار مورخ ۲۲ خرداد ماه مصوب شد که قیمت محصولات لبنی پرمصرف شامل شیر، ماست و پنیر افزایش یابد که البته هر کدام از این محصولات در اندازه‌ها و حجم‌های تعیین شده قیمت متفاوتی دارد و براساس همین مصوبه قرار شد قیمت محصولات لبنی مذکور در دیگر اندازه‌ها به تناسب وزن و درصد چربی توسط سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان تعیین و ابلاغ شود.

وی با بیان اینکه قیمت محصولات لبنی در سایر استان‌ها براساس میانگین نرخ خرید شیر خام توسط صنایع لبنی و براساس تصمیمات کارگروه تنظیم بازار استان در سقف قیمت‌های ابلاغی تعیین خواهد شد، گفت: هم‌اکنون وضعیت بازار لبنیات نسبتاً مساعد بوده و همه تولید کنندگان برهمین اساس محصولات خود را عرضه می‌کنند.

قیمت محصولات لبنی پرمصرف شامل شیر، ماست و پنیر مطابق جداول زیر تعیین شده است:
 
مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۱۰ تیر | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
______________________________

حداقل یک بار با کارت سوخت شخصی سوخت‌گیری کنید
 
شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران طی توضیحاتی به دارندگان کارت هوشمند سوخت توصیه کرد که حداقل تا پایان تیرماه یک بار با کارت سوخت شخصی خود سوخت‌گیری کنند.

در متن این توضیحات آمده است: «نظر به اجرای مصوبات دولت و مجلس شورای اسلامی و با توجه به برنامه عرضه بنزین با استفاده از کارت هوشمند سوخت از ۲۰ مرداد ماه امسال، روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران توصیه می‌کند، به منظور کسب اطمینان از صحت عملکرد کارت سوخت، مالکان تمامی خودرو‌ها و موتورسیکلت‌ها تا پایان تیرماه حداقل یک بار از کارت سوخت شخصی خود استفاده و در صورت بروز هر گونه مشکل احتمالی، به آدرس سایت wwww.niopdc.ir مراجعه کنند.»

به‌تازگی نیز امیر وکیل‌زاده - مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی - از الزام استفاده از کارت سوخت شخصی از تاریخ ۲۰ مردادماه خبر داد و گفت: این طرح را با هدف جلوگیری از سوءاستفاده و مقابله با قاچاق سوخت اجرایی خواهیم کرد.

وی با تاکید به اینکه باید فرهنگ استفاده از کارت سوخت شخصی در جامعه نهادینه شود، اظهار کرد: بخشی از قاچاق سوخت به دلیل سوءاستفاده از کارت‌های شخصی دیگران است.

وی افزود: کارت سوخت هر فردی باید توسط همان فرد و در همان شهری که زندگی می‌کند، مورد استفاده قرار گیرد؛ در غیر این صورت سوءاستفاده‌هایی را شاهد خواهیم بود و این یک منطق است که گفته می‌شود هر کسی از کار سوخت خودش استفاده کند، به رونق و اقتصاد کشور کمک کرده است.

کارت سوخت، تابلو ورود ممنوع قاچاقچیان

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران تصریح کرد: این وظیفه همه افراد است تا این کار را انجام دهند چراکه این مساله کمک شایانی به اقتصاد می‌کند و از این‌که یارانه‌ای که مال مردم و کشور است از مسیر درست خارج شود، جلوگیری می‌کند؛ بنابراین توصیه می‌کنم که همه از کارت سوخت شخصی خود استفاده کنند و اصرار ما نیز تنها جلوگیری از سوءاستفاده است.

وکیل‌زاده ابراز کرد: در همین راستا از مردم درخواست کردیم تا از ۲۰ مردادماه در جایگاه‌ها از کارت سوخت شخصی خودشان استفاده کنند و امیدواریم که با این کار بتوانیم در این حوزه ساماندهی بیش‌تری را انجام دهیم.

افرادی که کارت سوخت خود را گم کردند، چه کنند؟

طبق آخرین اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی آن دسته از صاحبان خودرو‌ها که کارت هوشمند سوخت خود را گم کرده و بر اساس فراخوان قبلی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، نسبت به درج اطلاعات خود در سامانه دولت همراه اقدام و با طی کردن فرایند لازم، شماره حساب کارت اعتباری خود را ثبت کرده‌اند، نیازی به ثبت‌نام مجدد ندارند و کارت هوشمند سوخت آن‌ها بر اساس ثبت‌نام انجام شده قبلی، صادر می‌شود و توسط شرکت پست جمهوری اسلامی ایران به آن‌ها تحویل داده خواهد شد.

این هموطنان، هزینه صدور کارت سوخت المثنی را برابر تعرفه مصوب، هنگام دریافت کارت به مأموران شرکت پست جمهوری اسلامی ایران پرداخت خواهند کرد. هم‌چنین اگر عده‌ای از شهروندان که کارت هوشمند سوخت خود را گم کرده‌اند و در فراخوان قبلی نسبت به ثبت‌نام از طریق سامانه دولت همراه اقدام نکرده‌اند، می‌توانند با مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰ یا سامانه دولت همراه (به ترتیبی که متعاقباً اعلام می‌شود) برای صدور کارت هوشمند سوخت المثنی اقدام کنند./۲۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات