۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۹
کد خبر: ۶۱۱۶۷۰

انتشار شماره جدید فصلنامه «نقد کتاب کودک و نوجوان»

انتشار شماره جدید فصلنامه «نقد کتاب کودک و نوجوان»
شماره های ۱۹ و ۲۰ فصلنامه «نقد کتاب کودک و نوجوان» با تصویری از عباس عبدی، نویسنده کودک و نوجوان، منتشر شد.
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی مؤسسه خانه کتاب؛ نوزدهمین و بیستمین شماره فصلنامه «نقد کتاب کودک و نوجوان» ویژه پاییزه و زمستان ۱۳۹۷ از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شد.

سیدعلی کاشفی خوانساری در سرمقاله شماره ۱۹ و ۲۰ فصلنامه «نقد کتاب کودک و نوجوان» با عنوان «پیشنیازی به نام پرسش» نوشته است: «در یک نقد، تنها پاسخ‌های منتقد نیست که ارزش نهایی نوشته او را روشن می‌کند. بلکه بخش مهمی از تاثیر، کارآیی، مقبولیت و توفیق نقد، مرهون و مربوط به پرسش‌هایی است که برای نقد طرح شده است.

مشکل نقد ادبیات کودک و نوجوان با فقدان پرسش‌های بومی و کارآمد و گرفتار آمدن در چنبره پرسش‌هایی است که کوچکترین پیوندی با اکنون حیات ما و ادبیات ما ندارد. گرچه ادبیات، مفهومی فراتر از زمان و مکان است، برای همین ما امروز هم آثار هومر و ازوپ را دوست داریم و می‌فهمیم و می‌طلبیم.

داستان‌های شکسپیر و اشعار مولوی و آثار گوته و تاگور و لورکا خوانندگان و خواهندگانی فراتر از حوزه‌های جغرافیایی و سیاسی دارند. با این حال پرسش‌هایی که منتقدان ادبیات کودک در تاریخ و یا جغرافیای دیگری برای نگارش نقد‌های خود پی افکنده‌اند، الزاما در زمان و مکان دیگری پرسش‌هایی معقول، مقبول و منظور نیستند.»

در این شماره، نوشتار و گفتار‌هایی به قلم منتقدانی، چون مهدی ابراهیمی لامع، حسن پارسائی، پری رضوی، شهناز آزادی، فاطمه سرمشقی، مریم صفاهانی، مائده سادات دربندی، پوپک نیک‌طلب، سید علی‌کاشفی خوانساری و مهدی رجبی و... به چاپ رسیده است.

در بخش «نقد داستان تالیف» این شماره از فصلنامه «نقد کتاب کودک و نوجوان» مقاله‌هایی «با عطر و بویی تاریخی و طعمی خنده دار/خورشید توی بشقاب اژدها»، «حادثه واری یا واقع گرایی/ داستان انتقام» و «بیماری، غربت، همدلی/ قناری من، قناری تو» آمده است.

دو مقاله «نوجوان پارسی و پیرکودکی پاریسی» و «ایروکانجی و بیست‌وسه نیش در هر پنج ثانیه» نیز در بخش «نقد داستان ترجمه» منتشر شده اند.

مقاله «معماری در تعامل با کودک و نوجوان/آسمان خراش‌ها» تنها مقاله‌ای است که در بخش «نقد آثار غیرداستانی» پیش روی خوانندگان قرار گرفته است.

همچنین، گزارش وضعیت ویراستاری در ادبیات کودک و نوجوان با عنوان «مسیری دشوار و ضروری» در بخش «نقد شفاهی» چاپ شده است.

گفتنی است؛ نسخه الکترونیکی نخستین شماره فصلنامه نقد کتاب «حکمت» در سایت خبرگزاری کتاب ایران به نشانی ibna.ir قابل دریافت است.

شماره نوزدهم و بیستم فصلنامه نقد کتاب کودک و نوجوان به مدیر مسئولی نیکنام حسینی پور در ۱۹۲ صفحه به شکل کاغذی و دیجیتال، با تصویری از عباس عبدی، نویسنده کودک و نوجوان، انتشار یافته است. /۹۲۵/ د ۱۰۱/ش
ارسال نظرات