۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۰
کد خبر: ۶۱۲۱۸۸
سناتور آمریکایی:

نمی‌توانیم از صلح دم بزنیم و به فروش سلاح به سعودی‌ها ادامه دهیم

نمی‌توانیم از صلح دم بزنیم و به فروش سلاح به سعودی‌ها ادامه دهیم
سناتور جمهوری‌خواه کنگره آمریکا در یادداشتی نوشت: «نمی‌توانیم ادعا کنیم که خواهان صلح در خاورمیانه هستیم و همزمان به شعله‌های مسابقه تسلیحاتی مرگبار در این منطقه بدمیم».

به گزارش خبرگزاری رسا، یکی از سناتورهای هم حزبی و متحد دونالد ترامپ با انتقاد از ادامه فروش‌های تسلیحاتی آمریکا به عربستان سعودی و تداوم مداخله واشنگتن در کشتار و به قحطی کشاندن مردم یمن گفته است: «دیگر بس است».

«رند پال» نماینده جمهوری‌خواه مردم ایالت «کنتاکی» در مجلس سنای آمریکا که که یکی از سناتورهای جمهوری‌خواه است اما در عین حال از منتقدان سرسخت عربستان سعودی هم محسوب می‌شود، با انتشار یک یادداشت تازه خواستار توقف فوری فروش سلاح به سعودی‌ها شده است.

او  که به عنوان عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا طی سال‌های اخیر پای ثابت ارائه طرح‌های مختلف برای توقف فروش سلاح به عربستان سعودی و امارات متحده عربی بوده است، در یادداشت تازه خود از مواضع دونالد ترامپ در قبال عربستان سعودی انتقاد کرده و سعودی‌ها را «حامی افراطی‌گری»، مسبب «جنگ وحشتناک یمن» و «قاتل» مخالفان سیاسی خود خوانده است.

یادداشت رند پال در روزنامه «یو اس ای تودی» را در متن زیر بخوانید:

«عربستان سعودی اصول اولیه حقوق بشر را نادیده می‌گیرد، افراد بی‌گناه را در یمن کشتار می‌کند، به طرز فجیعی مخالفانش را به قتل می‌رساند، میلیون‌ها نفر را در آستانه قحطی می‌کشاند و از دشمنانمان حمایت و آنها را تقویت می‌کند.

شاید کسی اینطور فکر کند که نفروختن سلاح‌هایمان به چنین کشوری، گزینه راحتی باشد اما شبیه به تک تک تلاش‌ها برای ایجاد تغییرات مثبت در واشنگتن، مجاب کردن کنگره برای همراه شدن با این موضوع، یک مبارزه سخت بوده است.

ما اخیرا یک پیروزی بزرگ به دست آوردیم وقتی که بیش از ۵۰ سناتور به ۲۲ قطعنامه مشترک برای مسدود کردن فروش هشت میلیارد دلار تسلیحات آمریکایی به عربستان سعودی و امارات عربی متحده رای دادند.

 تا همین چند سال قبل، دستیابی به چنین بردی بعید می‌نمود همانطور که بعد از ارائه طرح من و یک گروه فراحزبی از سناتورها در سال ۲۰۱۶  برای توقف فروش سلاح به سعودی‌ها، فقط ۲۷ سناتور به آن رای مثبت دادند اما ما همچنان به فشار خود ادامه دادیم. وقتی در سال ۲۰۱۷ ما یک دور دیگر این کار را تکرار کردیم، تعداد سناتورهای حامی طرح (توقف فروش سلاح به سعودی‌ها) به شدت افزایش یافت و به ۴۷ نفر رسید.

سنا در حال حاضر چندین بار رای به توقف جنگ فاجعه‌بار در یمن داده است و مجلس نمایندگان هم در نهایت به ما در این موضوع ملحق شده است.

اگرچه ما هنوز برای توقف این فروش‌های تسلیحاتی تعداد آرای مورد نیاز برای عبور از حق وتوی رییس‌جمهور را نداریم، اما باز هم تا زمانی که به این حد برسیم به تلاش خود ادامه خواهیم داد. ما باید این کار را بکنیم.

عربستان سعودی چطور دارد از سلاح‌های ما استفاده می‌کند؟

فقط یک روز قبل از رای‌گیری (در کنگره آمریکا درباره عربستان سعودی) مسئول تحقیق سازمان ملل گزارش خود درباره قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار را منتشر کرد و نوشت که او "قربانی یک اعدام از قبل برنامه ریزی شده، عامدانه و غیرقانونی شده و دولت عربستان سعودی طبق قوانین بین‌المللی حقوق بشری مسئول آن است".

شبکه سی‌ان‌ان اوایل امسال در گزارشی خبر داده بود که تسلیحات (ارسالی) ما برای عربستان سعودی و متحدانش، به دست دشمنانمان رسیده است. آنها غیر از این چه کاری با تسلیحات ما می‌کنند؟ غیرنظامیان و مدارس بچه‌ها در یمن را بمباران می‌کنند و آنها را هدف قرار می‌دهند.

به اینها، حمایت مالی آنها از گسترش افراطی‌گری را هم اضافه کنید که طی آن آنها نفرت از غرب را به دیگران آموزش می‌دهند. علاوه بر هیلاری کلینتون به اینکه "حکومت‌های قطر و عربستان سعودی در حال ارائه حمایت مالی و لجستیکی مخفی از داعش و دیگر گروه‌های افراطی سُنی در منطقه هستند"، اذعان کرد.

ما در تحولی نگران‌کننده، در گزارش‌ها شنیدیم که ایالات متحده در تلاش برای تقویت توانمندی‌های سعودی‌ها در زمینه نیروی هسته‌ای است اقدامی که عواقب ناخواسته و تشدید تنش در منطقه را به دنبال می‌آورد.

دیدبان حقوق بشر در گزارش سال گذشته خود فاش کرد که پادشاهی (عربستان سعودی) "ظرف مدت بیش از ۶ ماه هزاران نفر را بازداشت کرد که البته برخی از این بازداشتی‌ها بیش از یک دهه بازداشت بوده و هنوز آنها برای طی کردن روند محاکمه به دادگاه ارجاع نشده‌اند".

واقعیت خیلی پیچیده نیست. تا زمانی که ما همچنان به سرازیر کردن تسلیحاتمان (به سوی سعودی‌ها) ادامه دهیم، عربستان سعودی تغییری نخواهد کرد. اصلا چرا باید چنین کاری بکنند.

به نظر می‌رسد، هر وقت وضعیت موجود به چالش کشیده شود، پاسخی که داده می‌شود این است که "اکنون زمانش نیست و این رای‌گیری موعدش نیست". ما این حرف را وقتی که در تلاش برای یادآوری به سیاستمداران درباره وجود متمم چهارم هستیم، می‌شنویم و همچنین این حرف را وقتی در تلاش برای توقف فروش تسلیحات کشورمان به تندروها هستیم، هم می‌شنویم.

اگر الان نه پس کی؟

جواب نهادهای حاکم در واشنگتن این است: هیچ وقت.

با توجه به وجود جنگ‌طلبانی که کل جهان را به عنوان چیزی می‌بینند که امکان تغییر شکل آن به تصویر مدنظر آنها وجود دارد، ما هرگز نمی‌توانیم نظامیانمان را به خانه برگردانده یا تقویت تندروها را در صورتی که احساس کنیم آنها در خدمت اهداف ما هستند، متوقف کنیم.

آنها (جنگ طلبان) برای ما چیزی جز شکست، مرگ و نابودی باقی نمی‌گذارند اما با این حال، اشتهای آنها سیری‌ناپذیر است.

به تصاویر کشته‌شدگان، مجروحان و قحطی‌زدگان در یمن و والدینی که کودکان نحیفشان را در دست دارند نگاه کنید و به من بگویید که عربستان سعودی کشوری است که شایستگی دریافت حمایت ما را دارد.

من با رییس‌جمهور دونالد ترامپ درباره بسیاری از موضوعات اتفاق نظر دارم و از او حمایت می‌کنم و قویا از او در برابر حملات ظالمانه که او روزانه با آنها مواجه است، دفاع کرده‌ام اما با این موضوع که فروش تسلیحات به عربستان سعودی سبب تقویت امنیت ملی ما می‌شود، موافق نیستم و از او می‌خواهم کاری که او در بسیاری دیگر از حوزه‌ها انجام داده است را انجام دهد: سیاست‌های شکست خورده گذشته را کنار بزند.

ما به سادگی نمی‌توانیم ادعا کنیم که از یک سو خواهان صلح در خاورمیانه هستیم و از سوی دیگر به شعله‌های مسابقه تسلیحاتی مرگبار در این منطقه بدمیم.

زمان آن فرا رسیده که بگوییم "دیگر بس است"»./847/ب

منبع: فارس

ارسال نظرات