۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۹
کد خبر: ۶۱۳۱۴۶

تحرکات خزنده تل‌آویو علیه عراق؛ مخالفت مردمی و سیاسی با عادی سازی روابط

تحرکات خزنده تل‌آویو علیه عراق؛ مخالفت مردمی و سیاسی با عادی سازی روابط
با وجود تلاش طرفهای عراقی برای ارتباط با رژیم صهیونیستی تلاش کرده و طرف صهیونیستی هم تلاش گسترده ای جهت تاثیرگذاری بر عراق کرده است، افکار عمومی عراق علیه این ارتباط است.

به گزارش خبرگزاری رسا، هفته پیش انتشار اظهارات جنجالی سفیر عراق در واشنگتن درباره موضوع عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی واکنش های منفی گسترده ای را به دنبال داشته است.

"فرید یاسین" سفیر عراق در واشنگتن در پاسخ به سؤالی درباره کنفرانس اخیر در بحرین درباره معامله قرن و احتمال عادی سازی روابط عراق و رژیم صهیونیستی گفته بود اسباب و دلایل واقعی وجود دارد که ممکن است خواهان برقراری روابط میان عراق و اسرائیل شود، از جمله آنها وجود اقلیت عراقی مهمی در اسرائیل است که همچنان به آداب و رسوم عراقی خود افتخار می کنند. وی افزود دلایل دیگری که ممکن است عراق را به سمت برقراری روابط سوق دهد، فناوری آبخیزداری است که اسرائیل در این زمینه برتری دارد و می توان برای اصلاح اراضی که با کمبود آب روبرو است، از این فناوری استفاده کرد.

در پی این اظهارات تامل برانگیز، پارلمان عراق تاکید کرد اظهارات سفیر این کشور در واشنگتن بیانگر موضع بغداد نیست. هیأت رییسه پارلمان عراق تصریح کرد اظهارات سفیر عراق در واشنگتن بیانگر موضع عراق نیست. حسن کریم الکعبی معاون اول رییس پارلمان عراق در بیانیه‌ای تاکید کرد اظهارات فرید یاسین سفیر عراق در واشنگتن بیانگر موضع رسمی و مردمی عراق که مخالف هر نوع رابطه ای با رژیم غاصبی که سرزمین فلسطین را اشغال کرده، نیست.

حزب کنگره ملی عراق به اظهارات فرید یاسین سفیر این کشور در واشنگتن درباره روابط میان تل آویو و بغداد واکنش نشان داد. محمد الموسوی از رهبران این حزب در بیانیه‌ای تاکید کرد طرح‌های عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل همواره مرده به دنیا می آید، هر چند برخی تلاش می کنند آن را تحت شعارها و عناوین جذاب و فریبنده تبلیغ کنند.

احمد الصحاف سخنگوی وزارت خارجه عراق در بیانیه ای تاکید کرد عراق هیچ رابطه‌ای با اسرائیل برقرار نکرده و به اصل تحریم آن پایبند است و یک روز هم از موضع مخالفت خود با تمام اشکال عادی سازی روابط با این رژیم عقب نشینی نکرده است.

وی افزود ما بار دیگر تاکید می کنیم که موضع عراق در قبال مسأله فلسطین، موضع اصولی و تاریخی مبنی بر مخالفت با اشغالگری اسرائیل و غصب سرزمین عربی از سوی آن است، ما هیچ روابطی را با دولت اشغالگر برقرار نمی‌کنیم و به اصل تحریم پایبندیم.

نصر الشمری سخنگوی جنبش نجباء هم در بیانیه‌ای تصریح کرد این شخص (سفیر عراق در واشنگتن) فراموش کرده که عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی با تمام اصول عقیدتی و تاریخی ملت عراق که پیش قراول مبارزه با این رژیم غاصب بوده و باقی خواهد ماند.

شبکه الجزیره هم در گزارشی اذعان کرده است رویکرد و گرایش کلی ملت عراق، مخالفت با سازش و عادی سازی روابط با اشغالگران است.

در این گزارش آمده است عراقی ها همچنان کشته های ارتش عراق در جنگ با رژیم صهیونیستی برای آزادسازی فلسطین را یادآوری می کنند که همین مسأله منجر به مخالفت سیاسی و مردمی با اظهارنظرها و نظراتی شده است که مدعی ضروری بودن عادی سازی روابط با اسرائیل هستند.

رژیم صهیونیستی طی سال های گذشته، ملت عراق را از طریق یهودیان عراقی که به فلسطین اشغالی مهاجرت کردند و تابعیت عراقی آنها از سوی اسرائیل لغو شد، مخاطب خود قرار داده است و این کار را وزارت خارجه اسرائیل از طریق ایجاد صفحه ای در پایگاه ارتباط اجتماعی فیسبوک با عنوان اسرائیل با لهجه عراقی انجام داده است، که گزارش هایی را درباره یهودیان عراق همراه با ارائه تسلیت و تبریک به ملت عراق منتشر می کند.

ماده 201 قانون مجازات عراق بر اعدام هر کس که اصول صهیونیستی را تایید یا ترویج کند یا به هر یک از موسسات صهیونیستی منتسب و مرتبط باشد یا از نظر مادی یا زمینه های دیگر به آن کمک کند یا به هر نحوی برای تحقق اهداف این نهادها فعالیت کند، تصریح می کند.اما این ماده همچنان به سبب ضعفی که دولت عراق پس از سال 2003 به سبب شکاف میان عناصر و طیف های تشکیل دهنده آن دچار شد، معطل مانده است.

در برهه اخیر، اظهارنظرهای متعددی از سوی برخی سیاستمداران و شخصیت های عمومی عراقی در تمجید از رژیم اسرائیل مطرح شده است که تلاش می کنند اینگونه القا کنند که اوضاع نامناسب اجتماعی و اقتصادی و خدماتی به خاطر ادامه دفاع عراقی ها از مسأله فلسطین است.

فرید یاسین سفیر عراق در واشنگتن و ساره عیدان ملکه زیبایی عراق از جمله کسانی هستند که خواستار عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل شده اند.

اظهارات مردود در جامعه عراق

الجزیره به نقل از غایب العمیری عضو ائتلاف سائرون(وابسته به جریان صدر به رهبری مقتدی صدر) اعلام کرد اظهارات سفیر عراق در واشنگتن کاملا مردود است و هرگز بیانگر نظر مردم عراق یا دولت یا پارلمان نیست و فقط نظر شخصی خودش است.

وی افزود اسرائیل دشمن ملت عراق و جهان عرب است و وحشیانه ترین جنایات را علیه ملت بی دفاع فلسطین مرتکب می شود و ما هرگونه گام برای عادی سازی روابط با این رژیم را نمی پذیریم.

العمیری تصریح می کند پارلمان عراق تصمیم گرفت سفیر عراق در واشنگتن را برای اطلاع از دلایل اظهارنظرش درباره عادی سازی روابط با اسرائیل فرا بخواند و پس از آن مجازات هایی را علیه وی اعمال خواهیم کرد که ممکن است یکی از آنها برکناری از منصبش باشد.

در ادامه گزارش الجزیره آمده است برخی شخصیت های عراقی به صورت علنی یا سری به تل آویو سفر کرده اند که آخرین آنها، سفر هیئتی از نمایندگان زنان نجات یافته ایزیدی از چنگ داعش بود، سفری که در سایه سکوت دولتی انجام شد، پارلمان عراق در سال 2012 میلادی در تصویب قانونی که سفر مقامات عراقی به تل آویو را ممنوع اعلام کند، شکست خورده بود.

از سوی دیگر، علی حسین نویسنده و تحلیلگر عراقی می گوید دلایل متعددی در پس حمایت برخی از عراقی ها از عادی سازی روابط با اسرائیل است از جمله باور شایع این است که اسرائیل در پس ویرانی و خرابی به وجود آمده در عراق پس از سال 2003 قرار دارد و کشورهای عربی که با اسرائیل رابطه برقرار کرده اند در حال پیشرفت و ثبات هستند (بر اساس همین ادعا آنها می گویند عراق هم باید روابطش را با اسرائیل عادی کند تا پیشرفت کند)

وی ابراز عقیده می کند اما این تصور و باور اشتباه است و علتش، سیاستمداران کنونی هستند که بر کشور حکومت کردند، ضعف فرهنگ و شکل گیری نسلی که اطلاع درستی از مسأله فلسطین ندارد و وابستگی طایفه ای را ترجیح داده نه ملی گرایی، سبب شده است تا جوانان عراقی از مسائل عربی دور شده و صلح با اسرائیل را ترجیح دهند.

حسین خاطر نشان کرد کسانی که از عادی سازی روابط با اسرائیل حمایت می کنند، آگاه نیستند و فرق میان یهودیان عراقی در اسرائیل و تفکر صهیونیستی و اشغالگری آن در سرزمین فلسطین را درک نمی کنند.

وی افزود اسرائیل در برهه اخیر از طریق ایجاد صفحاتی در شبکه های ارتباط اجتماعی و به کارگیری برخی شخصیت ها، بازی در این زمینه(عادی سازی روابط) را آغاز کرده و این شخصیت ها به صورت مثبت درباره اسرائیل و ضرورت عادی سازی روابط با این رژیم حرف می زنند، این در حالی است که اغلب ملت عراق و فرهیختگان آنها این رویکرد را نمی پذیرند.

این نویسنده عراقی خاطر نشان کرد اسرائیل این نکته را درک می کند که برقراری روابط با عراق به ثبات این رژیم کمک خواهد کرد، زیرا عراق از جمله کشورهایی است که در دفاع از مسأله فلسطین از طریق جنگ هایی که ارتش عراق وارد آن شد، شرکت کرده بود.

از سوی دیگر امیر الساعدی تحلیلگر سیاسی در گفت وگو با الجزیره اظهار داشت اسرائیل از سالها پیش در راستای دور کردن عراقی ها از مسأله فلسطین از طریق ایجاد صفحاتی در شبکه های ارتباط اجتماعی تلاش کرده است از جمله صفحه موسوم به «اسرائیل به زبان عربی حرف می زند»، اسرائیل با لهجه عراقی و دیگر صفحاتی که به طور غیر مستقیم از اسرائیل حمایت می کند.

وی به این نکته اشاره کرد که طرح اسرائیل این است که بتواند دیدگاه افکار عمومی عراق را در قبال خود تغییر دهد. الساعدی افزود اظهارات سفیر عراق در واشنگن در چارچوب تلاش برای تغییر موضع در قبال دشمن صهیونیستی بیان شده است.

الساعدی اظهار داشت اظهارات چند روز پیش محمد علی الحکیم وزیر خارجه عراق مبنی بر ضرورت راه حل دو دولت، اعتراف به دولت اسرائیل قلمداد می شود، ولی عادل عبدالمهدی نخست وزیر و وزارت خارجه عراق تاکید کردند که این کشور دولت اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد.

وی افزود طرح اسرائیل از طریق واردات نفت از اقلیم کردستان عراق و اعلام وجود کالاهای اسرائیلی در داخل عراق آغاز شده است.

مثال الالوسی سیاستمدار عراقی است که بارها به اسرائیل(مناطق اشغالی) سفر کرده است، بر اساس گزارش الجزیره، الالوسی گفته است سفیر عراق در واشنگتن هیچ اظهار نظر رسمی در گفت وگو با رسانه های محلی یا خارجی بیان نکرده ، بلکه سخنانش در مرکز مطالعاتی در آمریکا بوده که شماری از کسانی که به مسأله عراق اهتمام نشان می دهند در آن حضور دارند. وی به سئوالی پاسخ داده که بیانگر نظر خودش درباره عادی سازی روابط با اسرائیل است نه نظر دولت عراق .

الالوسی مدعی شد برخی احزاب سیاسی تلاش کردند از طریق تشدید موضع گیری علیه سفیر عراق، خودشان به پست سفارت دست یاببند به ویژه اینکه ایران به یک تلاش هوشمندانه ای دست زد تا یکی از افراد همسو با خود را نامزد کند، ولی آمریکا با این فرد موافقت نکرد.

الالوسی افزود عراقی ها به واقعیت فاجعه بار خود نگاه می کنند منادیان جنگ نمی توانند منادیان صلح باشند به همین سبب عادی سازی روابط با اسرائیل را ترجیح می دهند به ویژه اینکه عراق به کسانی که برای فلسطین می جنگند پول می پرداخت ولی به هیچ چیزی در مقابل این حمایت دست نیافت.

وی مدعی تمایل عراقی و سیاسی برای عادی سازی روابط با عراق شد و به زعم خود آن را در راستای منافع عراق دانست و برای اثبات ادعای خود گفت وجود 500 هزار یهودی عراقی در اسرائیل که تمایل دارند به عراق سفر کنند، نشان دهنده این تمایل است.

مخالفت مردمی با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی

با وجود تلاش های برخی طرف های عراقی برای ارتباط با اسرائیل، اما رویکرد و گرایش کلی ملت عراق، مخالفت با این مسأله (عادی سازی روابط) است، در اواخر ماه گذشته میلادی صدها نفر از عراقی های خشمگین به سفارت بحرین در بغداد حمله کردند تا کنفرانس منامه درباره مسأله فلسطین را محکوم کنند، کنفرانسی که خواستار عادی سازی روابط با اسرائیل شده بود.

تظاهرکنندگان عراقی، پرچم بحرین را از بالای سفارت پایین آورده و به جای آن، پرچم های عراق و فلسطین را به اهتزاز درآوردند و همچنین پرچم های آمریکا واسرائیل را به آتش کشیدند. عراق در کنفرانس اخیر بحرین شرکت نکرد و طرف های متعدد سیاسی عراقی هم با این کنفرانس مخالفت کردند./847/ب

منبع: تسنیم

ارسال نظرات