۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۵
کد خبر: ۶۱۳۵۰۳
پنج شنبه در قم؛

مراسم بزرگداشت چهلمین روز در گذشت آیت الله محقق کابلی برگزار می شود

مراسم بزرگداشت چهلمین روز در گذشت آیت الله محقق کابلی برگزار می شود
مراسم بزرگداشت چهلمین روز در گذشت حضرت آیت الله محقق کابلی پنج شنبه پس از نماز مغرب و عشاء در مسجد اعظم قم برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حسن جان احمدی در نشست خبری بزرگداشت چهلمین روز درگذشت حضرت آیت الله محقق کابلی که پیش از ظهر امروز در سالن جلسات خبرگزاری رسا برگزار شد، با تقدیر از خبرگزاری رسا جهت برگزاری این نشست خبری، اظهار کرد: رحلت حضرت آیت الله محقق کابلی رخنه جبران ناپذیری برای حوزه های علمیه و مردم افغانستان است.

مسؤول روابط عمومی دفتر حضرت آیت الله محقق کابلی در قم ادامه داد: آیت الله محقق کابلی لقب رکن الاسلام را از استاد خود آیت الله خویی دریافت کرده است و بیش از 50 سال در حوزه های علمیه مشغول تحصیل و تدریس بوده است؛ وی 35 سال در حوزه علمیه قم درس خارج تدریس کرده است.

وی با اشاره به فعالیت های جهادی حضرت آیت الله محقق کابلی اظهار کرد: وی در جبهه های افغانستان و ساماندهی جبهه های جنگ و پیروزی انقلاب نقش درخشانی داشته است؛ می توان گفت حضرت آیت لله محقق کابلی احیا کننده نمازجمعه در افغانستان بوده که به واسطه ایشان سه نماز جمعه بزرگ در افغانستان، هرات، بامیان، ولایت بلخ و غزنه برگزار شده است؛ همچنین 21 حوزه علمیه، حسینیه و مسجد در نقاط مختلف افغانستان به واسطه ایشان احداث شده است.

حجت الاسلام احمدی افزود: از 300 حوزه علمیه شیعه نشین افغانستان کم تر حوزه ای است که از مساعدت های ایشان استفاده نکرده باشد؛ دفتر حضرت آیت الله محقق کابلی سال 72 در چهار کشور افغانستان، پاکستان، عراق و ایران فعالیت خود را آغاز کرد و در زمینه حل و فصل دعاوی حقوقی، پاسخ گویی به مشکلات ارباب رجوع و رسیدگی به امور مهاجران افغانی فعالیت می کنند به گونه ای که شخصی از وزرای افغانستان خدمات آیت الله محقق کابلی را معادل خدمات یک وزارت خانه ارزیابی کرد.

وی با بیان این که حضرت آیت الله محقق کابلی از سال 72 رهبری دینی مردم مسلمان افغانستان را به عهده داشته است، گفت: وی در مناسبت های مختلف، حوادث تروریستی و تدوین قانون اساسی، پیام هایی به دولت و مجلس داده که با بازخوردهای مهمی همراه بوده اند که این بازخوردها به دلیل جایگاه مرجعیت بوده است.

مسؤول روابط عمومی دفتر حضرت آیت الله محقق کابلی با تصریح بر این که حضرت آیت الله محقق کابلی در میان سیاستمداران افغانستان جایگاه مهمی داشته است، اظهار کرد: افغانستان در دست شیعیان نبوده است اما همه افراد به پیام های حضرت آیت الله محقق کابلی توجه ویژه ای داشته اند؛ در سفرهایی که حضرت آیت الله محقق کابلی به افغانستان داشته از رییس جمهور تا نمایندگان پارلمان به دیدار وی آمده اند و هیأتی نیز نبوده که از افغانستان به ایران بیاید اما با وی ملاقات نکند.

وی افزود: حضرت آیت الله محقق کابلی از زمان جهاد با رهبر معظم انقلاب ملاقات هایی داشته و تبادل نظر می کرده اند و حضرت آیت الله محقق کابلی به رهبر معظم انقلاب عشق می ورزید و رهبر معظم انقلاب نیز به وی احترام می گذاشت؛ از عنایت خاص رهبر معظم انقلاب که با پیام حکمیانه خود دست التیامی بر سر ملت افغانستان کشیدند، تشکر می کنیم و پیام ایشان موجب تسلی خاطر ملت افغانستان شد.

وی ادامه داد: حضور مهاجران افغانستان و شهروندان قمی در مراسم خاکسپاری حضرت آیت الله محقق کابلی با پیام های مختلفی از جمله لبیک گفتن به پیام رهبر معظم انقلاب و دوستی ملت ایران و افغانستان همراه بود و ما از ملت مسلمان ایران همچنین  مقامات ایرانی و مراجع عظام تقلید سپاسگزاری می کنیم.

مسؤول روابط عمومی دفتر حضرت آیت الله محقق کابلی با اشاره به برگزاری مراسم چهلمین روز درگذشت حضرت آیت لله محقق کابلی گفت: این مراسم پنج شنبه 27 تیرماه پس از نماز مغرب و عشاء در مسجد اعظم قم با سخنرانی حجت الاسلام صادقی زاده مسؤول دفتر حضرت آیت لله محقق کابلی در کشورهای اروپایی برگزار می شود.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاران مبنی بر تعیین جانشینی برای حضرت آیت الله محقق کابلی، گفت: در دیدارهای که در این چهل روز با مراجع تقلید به ویژه حضرت آیت الله مکارم شیرازی همچنین مدیران جامعه المصطفی داشته ایم همه ابراز امیدواری می کردند تا مسیر حضرت آیت الله محقق کابلی ادامه داشته باشد و درخواست های فراوانی نیز از داخل افغانستان در این زمینه داشته ایم در نتیجه آیت الله شیخ محمدباقر فاضلی از شاگردان برجسته حضرت آیت الله محقق کابلی و مسؤول پاسخ گویی به استفتائات حضرت آیت الله محقق کابلی به عنوان جانشین وی انتخاب شد./1324/پ202/ق

مصطفی رستمی
ارسال نظرات