۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۴
کد خبر: ۶۱۳۶۴۴

هشدار جامعه‌شناس آلمانی درباره افزایش اسلام‌هراسی

هشدار جامعه‌شناس آلمانی درباره افزایش اسلام‌هراسی
یک پژوهشگر دانشگاه «بیله‌فلد» آلمان، درباره افزایش اسلام‌هراسی و محرومیت مسلمانان در آلمان هشدار داد و گفت: «ترس، سوء‌ظن و تبعیض، بخشی از زندگی روزمره مسلمانان شده است.»

به گزارش خبرگزاری رسا، آندریاس زیک،‌ جامعه‌شناس و پژوهشگر دانشگاه «بیله‌فلد» آلمان، اظهار کرد: گروه‌های راستگرای افراطی به بهانه انتقاد از اسلام، دشمنی و نفرت خود را از این دین نشان می‌دهند. این در حالی است که برخلاف انتقادات سازنده، اسلام‌هراسی می‌تواند سبب کاهش ارزش مسلمانان در جامعه شود و بر زندگی بیشتر مسلمانان آلمان تأثیر بگذارد. در این میان، تحقیقات نشان داده است که ایدئولوژي ملی‌گرایی نیز بر افزایش خشونت‌ها در جامعه دامن می‌زند.

این محقق توضیح داد که براساس پژوهش جدید مؤسسه «برتلزمن»، تعصبات و پیش‌داوری علیه مسلمانان بیشتر سیاسی است، چرا که زبان انتقاد از اسلام در سال‌های اخیر به شدت تهاجمی شده و این مؤسسه به تازگی تحقیقی جدید به نام «دیده‌بان دین» انجام داده است که نشان می‌دهد نیمی از شهروندان آلمانی اسلام را تهدیدی برای جامعه می‌دانند.

زیک هشدار داد که بحران‌های اجتماعی همیشه بر گروه‌های اقلیت تأثیر منفی بیشتری دارد و در این شرایط آنها از سوی جامعه اکثریت مورد تبعیض واقع می‌شوند. پس از برگزیت، انتخاب ترامپ در آمریکا و بحران‌های سیاسی در فرانسه، حجم سخنان نفرت‌انگیز علیه مسلمانان افزایش یافته است.

مدیر مؤسسه تحقیقات بین‌رشته‌ای در زمینه تعارض و خشونت در دانشگاه بیله‌فلد توضیح داد که در شرق آلمان، اسلام‌ستیزی و اسلام‌هراسی بسیار شدیدتر است. همچنین گروه‌های راستگرای افراطی در بخش شرقی آلمان نفوذ بیشتری دارند.

این محقق خواستار بررسی تعصبات و کلیشه‌های مربوط به اسلام‌هراسی در جامعه آلمان شد. به گفته او کلیشه‌های مربوط به اسلام‌هراسی و اسلام‌ستیزی در کشورهای مختلف پیشینه‌ای طولانی دارند. به اعتقاد او، افزایش جمعیت پناهجویان مسلمان در آلمان در سال‌های اخیر باعث شده است که مسلمانان به عنوان عاملی تهدیدکننده برای جامعه دیده شوند.

زیک گفت: «در این سال‌ها، تظاهرات پیروان جنبش «پگیدا» به بهانه افزایش اسلام‌گرایان در آلمان بیشتر شده است. مردم سعی می‌کنند با پیش‌داوری و تعصبات خود مسائل جامعه را درک کنند. به خصوص در دورانی که بحران اجتماعی وجود دارد، کلیشه‌ها و تعصبات علیه افراد خارجی با مفاهیمی مانند هویت ملی و اجتماعی خود را نشان می‌دهند.»/847/ب

منبع: رایزنی فرهنگی ایران در آلمان

ارسال نظرات