۲۸ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۱
کد خبر: ۶۱۳۷۶۳

طرفداران ترامپ هنگام سخنرانی انتخاباتی او شعارهای نژادپرستانه سر دادند

طرفداران ترامپ هنگام سخنرانی انتخاباتی او شعارهای نژادپرستانه سر دادند
پس از آن‌که ترامپ در توئیت‌هایی نژادپرستانه خطاب به چهار نماینده زن رنگین‌پوست کنگره گفت به کشورشان برگردند، حامیانش از او خواستند این نمایندگان را به «کشورشان» برگرداند.

به گزارش خبرگزاری رسا، چهارشنبه شب هنگامی که «دونالد ترامپ» رییس‌جمهور آمریکا در حال سخنرانی در کمپین‌ خود برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ میلادی، علیه «ایلهان عمر» یکی از نمایندگان زن رنگین‌پوست کنگره که هنگام کودکی به آمریکا مهاجرت کرده، ظهاراتی نژادپرستانه بیان کرد، شماری از طرفدارانش، فریاد زدند: «او را [به کشورش] برگردان».

به نوشته روزنامه «گاردین»،‌ ترامپ دیشب از تریبون کمپین انتخاباتیش در ایالت «کارولینای شمالی» برای حمله به ایلهان عمر و سه نماینده زن مهاجر دیگر کنگره که با نام «جوخه» شناخته می‌شوند استفاده کرد.

او در سخنرانی خود، این چهار نماینده را «افراط‌گرایان آکنده از نفرت» نامید و سپس گفت: «آن‌ها همیشه به ما می‌گویند چگونه این [کشور] را اداره کنیم، چطور این کار را انجام دهیم، چطور آن کار را انجام دهیم. می‌دانید؟ اگر آن‌ها [آمریکا] را دوست ندارند، بگذارید آن را ترک کنند».

هنگامی که ترامپ جمله‌اش را به پایان رساند، طرفدارانش خطاب به این چهار نماینده فریاد زدند: «[آمریکا را] ترک کنید».

ترامپ در ادامه، خطاب به ایلهان عمر گفت وقتش رسیده که به خانه و نزد مادرش برگردد و سپس او را به «ضد یهود» بودن متهم کرد. حامیان او بلافاصله پس از این حملات لفظی، چندین بار شعار دادند: «او را [به کشورش] برگردان».

همچنین ترامپ با تمسخر نام «الکساندریا اوکاسیو کورتز» یکی از این چهار نماینده کنگره گفت: «نه نه، وقت آن را ندارم که سه اسم مختلف را بگویم. او را کورتز صدا می‌زنیم. خیلی زمان [می‌برد]. خیلی زمان می‌برد».

«جو والش» نماینده سابق کنگره و هم‌حزبی ترامپ، اظهارات نژادپرستانه او و طرفدارانش را زشت، نابخردانه و خطرناک توصیف کرد.

ایلهان عمر نیز در واکنشی توئیتری نوشت در خانه مردم (کنگره) و در جایی است که به آن تعلق دارد و ترامپ باید با این موضوع کنار بیاید.

«برنی سندرز»، «کامالا هریس» و «الیزابت وارن»، کاندیدهای حزب دموکرات و رقبای ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش روی آمریکا نیز چهارشنبه شب در حساب‌های شخصی توئیتری خود، از ایلهان عمر دفاع کردند.

وارن در توئیت خود بر لزوم آغاز فرایند استیضاح ترامپ تأکید کرد و سندرز نیز هشدار داد ترامپ در حال ایجاد «جریان‌های تشویش برانگیز و حقیر» در جامعه است.

آغاز این منازعات لفظی از روز یکشنبه و پس از حملات توئیتری ترامپ علیه این چهار نماینده زن کنگره کلید خورد. ترامپ در توئیت‌های خود از آن‌ها خواست به جای انتقاد از آمریکا به کشور خود برگردند و به وضع آنجا رسیدگی کنند.

چهار نماینده مخاطب توئیت‌های نژادپرستانه و توهین‌آمیز ترامپ شامل ایلهان عمر، اوکاسیو کورتز، «رشیده طلیب» و «آیانا پرسلی» بود.

ایلهان عمر نماینده ایالت «مینه‌سوتا» در کنگره، هنگامی که ۸ سال داشت به‌عنوان پناه‌جوی جنگی از سومالی به آمریکا آمد. اما کورتز پورتو ریکویی تبار، طلیب فلسطینی تبار و پرسلی افریقایی تبار، هرسه در آمریکا متولد شده‌اند.

بیش از نیمی از کاندیدهای دموکرات انتخابات ۲۰۲۰ از توئیت‌های نژادپرستانه ترامپ انتقاد کرده و سخنان او را محکوم کردند.

کنگره آمریکا نیز طی قطعنامه‌ای علیه ترامپ اعلام کرد: «هر یک از اعضای این نهاد، دموکرات و جمهوری‌خواه، باید در محکوم کردن توئیت‌های نژادپرستانه رییس‌جمهور به ما ملحق شود».

این اظهارات ترامپ حتی واکنش کشورهای خارجی را نیز در پی داشت. «ترزا می» نخست‌وزیر مستعفی انگلیس و «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا از سیاست‌های نژادپرستانه ترامپ انتقاد کردند و از او خواستند تغییر رویه دهد./847/ب

منبع: فارس

ارسال نظرات