۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۶
کد خبر: ۶۱۳۷۸۵
در گفت‎و‌گو با نویسنده‎ «فراسوی حلقه» مطرح شد؛

ریشه‌ها و آسیب‌های عرفان حلقه در یک جلد

ریشه‌ها و آسیب‌های عرفان حلقه در یک جلد
عرفان حلقه نمونه خاصی از شبه جنبش‏‎های معنوی است. بومی سازی، سوء استفاده از آیات و روایات، ایرانی بودن موسس آن و ... از عواملی است که موجب گسترش آن شده است.

اشاره: در سال‎های اخیر شاید کمتر کسی باشد که خبر یا مطلبی در مورد عرفان‎های نوظهور نشنیده یا نخوانده باشد. اخیرا کتابی با نام «فراسوی حلقه» از سوی انتشارات معنویت پژوهی زیر چاپ رفته و قرار است تا هفته آینده روانه‎ی بازار کتاب شود. خبرگزاری رسا با دکتر فاطمه مغیثی نویسنده‏‎ این کتاب مصاحبه‎ای ترتیب داده تا بیشتر در مورد این کتاب و اهداف و چند و چون تالیف آن بگویند که از نظر مخاطبان گرامی می‎گذرد.

رسا ـ هدف شما از نوشتن کتاب «فراسوی عرفان حلقه» چیست؟

هدف این کتاب بررسی دقیق و عقل‎مدارانه یکی از شایع‏ترین و به نظرم پرخطرترین شبه جنبش‏‎های معنوی است. این کتاب برای جامعه نخبگانی و اساتید نقش تبیین‏گری یک جریان فکری را دارد و حتی شیوه فعالیت عملی در جذب طرفداران و چینش مطالب ظاهرا علمی عرفان حلقه برای این قشر کاربرد‌هایی در راهبرد زمینه‎های دیگر دارد.

این کتاب تلاش دارد برای عموم مردم، دانشجویان و افراد تحصیل کرده، نقش روشنگری و آگاهی بخشی ایفا نماید. همچنین امیدوارم یکی از مخاطبین این کتاب طرفداران عرفان حلقه باشند تا با نشان دادن فراسوی عرفان حلقه، حقیقت آن برایشان روشن شود و کمکی در نجات آنان از بند این جریان به شمار رود چرا که اسارت معنویت یکی از بدترین اسارت‌‏هاست.

در نهایت از تمام کسانی که در نگارش و چاپ این کتاب یاری نمودند، تشکر می‏‎کنم و دعاگویشان هستم و امیدوارم مأجور باشند.

رسا ـ چه زمانی شروع به نوشتن این کتاب کردید؟

حدودا سال ۸۹ بود که برای اولین بار با عرفان حلقه آشنا شدم. همانطور که در مقدمه کتاب نوشتم، کتاب انسان از منظری دیگر از محمدعلی طاهری اولین کتابی بود که به دستم رسید. ابتدا با نگاهی کاملا بی طرف و بدون پیش داوری، کتاب‏ها، جزوات کلاس‏ها و داده‎‏های دیگرِ عرفان حلقه را مطالعه کردم. پس از مدتی کسانی را دیدم که تجربه‏‎هایی از کلاس‏ها و اتصالات عرفان حلقه داشتند. طی ساعت‏‌ها مطالعه و مشاهده وضعیت عرفان حلقه در اتصالات شبکه شعور کیهانی، چهره اصلی آن برایم آشکار شد. به این ترتیب جمع‏‎آوری و نگارش این کتاب سال‏ها طول کشید و قصد داشتم اطلاعاتم را در مورد مطالب عرفان حلقه، آسیب دیده‎‏ها، طرفداران و زوایای مختلف عرفان بیشتر کنم تا نگارشی بهتر در کتاب ارائه دهم. وضعیت آسیب دیدگان عرفان حلقه آنقدر وخیم و تاسف انگیز بود، که یادآوری چهره دردمند آنان، نمی‏‎گذاشت از این مسیر خسته شوم. کمک به این افراد و اطلاع بخشی به دیگران از انگیزه‏‎های مهم بود.

رسا ـ در صورت امکان مختصری از کتاب فراسوی حلقه توضیح دهید.

این کتاب با استفاده از متن‏‎های مکتوب عرفان حلقه و مشاهدات فعالیت‏‎های عملی آن، به بررسی و سپس نقد روش‎مند عرفان حلقه می‏‎پردازد. عرفان حلقه در آموزه‏‎هایش تلاش کرد تا خود را علمی نشان دهد. در این شرایط لازم بود تفاوت دقیق میان شبه علم و علم حقیقی عرفان مشخص شود. چرا که این مسائل دیگران را در مورد عرفان راستین دچار شبهه می‎‏کند؛ بنابراین در این شرایط ضروری است تا به روشنی علمی نبودن مباحث عرفان حلقه تبیین گردد.

علاوه بر این عرفان حلقه ادعای اسلامی بودن دارد. در حالی که برخی مبانی علمی و عملی آن در تعارض و مخالفت صریح با آیات و روایات است. حتی در میان خود مبانی عرفان حلقه با یکدیگر هم، تعارضات و تناقضات جدی دیده می‎‏شود.

کتاب فراسوی عرفان حلقه با بررسی عقلانی و تناقضات عرفان حلقه در سه حیطه اصلی هستی شناختی، جهان شناختی و فرجام شناختی به نقد آن دست زده است. تلاش شده است که هر انسان آزادفکری تقریبا بدون پیش فرض، نقد‌ها را درک کند. البته کتاب فراسوی عرفان حلقه برای مویدات از آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت بهره برده است.

رسا ـ با توجه به اینکه محمدعلی طاهری در زندان است، آیا هنوز عرفان حلقه در جامعه فعالیت دارد؟ و آیا ادامه چنین پژوهش‏‎هایی ضروری است؟

با اینکه موسس عرفان حلقه در زندان است، اما این جریان، هنوز به طور غیر رسمی فعالیت دارد و حتی برخی مسترها، دیگر اسم عرفان حلقه را نمی‏‎آورند، اما روند اتصال با شعور کیهانی و ترویج افکار آن را دنبال می‏‎کنند. گاهی هم طرفداران عرفان حلقه، با کم و زیاد کردن اصول عرفان حلقه، افکار التقاطی را ترویج می‏‎کنند. در هر حال تمامی این فعالیت‏‎های انحرافی از هسته‎ی اولیه عرفان حلقه ناشی شده و از آسیب‏‎های آن  به شمار می‏‌رود. پس هنوز هم نیازمند روشنگری در جامعه هستیم.

ریشه‌ها و آسیب‌های عرفان حلقه در یک جلد

علاوه بر این، عرفان حلقه نمونه خاصی از شبه جنبش‏‎های معنوی است. بومی سازی، سوء استفاده از آیات و روایات، ایرانی بودن موسس آن و ... از عواملی است که موجب گسترش آن شده است. پس نقد و بررسی آن الگویی جهت مطالعه موردپژوهی در این زمینه به شمار می‏‎رود و هنوز هم جا دارد محققان از زوایای مختلف به بررسی و نقد این جریان بپردازد. پیشگیری از جریانات بعدی این چنینی در جامعه و عبرت بخشی به دیگران، یکی از فواید پژوهش محققان و فعالیت فرهنگی روشن‎گرانه در ارتباط با عرفان حلقه خوهد بود.

رسا ـ در چه حوزه‎‏ی دیگری فعالیت دارید؟

حوزه اصلی مطالعاتی‏‎ام عرفان اسلامی، خصوصا عرفان اهل بیتی است. چرا که معارف عمیقی در مکتب اهل بیت علیهم‏ السلام وجود دارد و با وجود کار‌هایی که در این زمینه انجام شده است، همچنان موارد کار نشده بسیاری دیده می‏‎شود. فاصله گرفتن از آموزه‏‎های ناب و کاربردی اهل بیت، مهم‏ترین عامل در رواج شبه جنبش‏‎های معنوی مثل عرفان حلقه است. حتی بهترین درمان برای افراد آسیب دیده از عرفان‎نماها، اتصال علمی و عملی با وجود نورانی اهل بیت است./918/ت301/س

ارسال نظرات