۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۲
کد خبر: ۶۱۴۱۵۲

نگاهی به «محبت افراطی»

نگاهی به «محبت افراطی»
این کتاب که به دنبال شناساندن راهکارهای بینشی و رفتاری برای مواجهۀ درست و سازنده با نوجوان گرفتار محبت افراطی است، در چهار بخش سامان یافته است.
به گزارش خبرگزاری رسا، «محبت افراطی» عنوان کتابی است به قلم مجتبی رضایی، یاسر اخوان و محمدهادی قراباغی که به تازگی به همت معاونت پژوهش مؤسسه مصباح الهدی برای فعالان تربیتی عرصه نوجوانان منتشر شده است.

انسان در طول حیات خویش در محیط‌های مختلفی قرار می‌گیرد و هر محیط، نقش متفاوتی در رشد و شکوفایی استعداد‌های او دارد. اجتماع یکی از مهم‌ترین بستر‌های تربیت انسان است؛ چراکه به گواهی تاریخ، انسان همواره به‌صورت اجتماعی زیسته است و حضور او در اجتماع، برای او یک امر ضروری است.

از بایسته‌های زیست اجتماعی انسان، دوستی و انس با دیگران است تا در شادی‌ها کنارش باشند و در غم‌ها و مشکلات روحی و مادی، یاری‌اش کنند. احساس نیاز به همدلی و همراهی با دیگران، افزون بر اینکه یکی از جلوه‌های زندگی اجتماعی به شمار می‌رود، ندایی برخاسته از اعماق وجود انسان است؛ چنان‌که انزواطلبی و گسست پیوند‌های دوستی، نوعی بیماری است که اسلام، پیروانش را از آن بازداشته است.

اصل دوستی با مردم امری ضروری است و روایت‌های گوناگونی بر این مطلب تأکید کرده و آن را اساس عقل بعد از ایمان، نصف عقل، سرآغاز عقل و نصف دین دانسته‌اند. البته هرگاه فردی سست‌اراده و تأثیرپذیر باشد و هم‌نشینانش فاسد، کناره‌گیری و عزلت بر معاشرت با چنین دوستانی ترجیح دارد؛ چراکه این معاشرت، سبب می‌شود که انسان از یاد خدا بازبماند و به گناه بیفتد.

اگرچه عوامل مختلفی در شکل‌گیری شخصیت انسان مؤثرند، در این میان، نقش دوست بی‌مانند است. آدمی بخش مهمی از افکار و اوصاف اخلاقی‌اش را، به‌طور ناخودآگاه، از دوستانش می‌گیرد. انتخاب دوست، در همه مراحل زندگی مهم است و در دورۀ نوجوانی و جوانی مهم‌تر. دشواری‌های ناشی از بلوغ چنان است که بسیاری از روان شناسان، خوشبختی یا بدبختیِ انسان را به این دوره پیوند می‌زنند. یکی از پیچیده‌ترین گرفتاری‌های ویژۀ نوجوانان و شاید از فراگیرترین آن‌ها در این گروه سنی نیز باشد، «محبت افراطی و وابستگی عاطفی» است.
نگاهی گذرا به بخش‌های کتاب

این کتاب که به دنبال شناساندن راهکار‌های بینشی و رفتاری برای مواجهۀ درست و سازنده با نوجوان گرفتار محبت افراطی است، در چهار بخش سامان یافته است.

بخش نخست کتاب که هدف آن «تبیین چیستی محبت افراطی» برای خواننده است، دومین بخش کتاب، «چرایی محبت افراطی» نام دارد؛ که به تبیین «عوامل پیدایش محبت افراطی» و «زمینه‌های پیدایش محبت افراطی» پرداخته است.

در بخش سوم کتاب، با توجه به سه عامل اساسی ایجاد محبت افراطی در نوجوان، سه دسته از راهکار‌های پیشگیرانه در قالب سه گفتار آورده شده است.

آخرین بخش این اثر، بیانگر «چگونگی درمان محبت افراطی» است. راهکار‌های درمانی پیشنهادی در سه دستۀ کلی معرفی شده‌اند: راهکار‌های مبتنی بر تقویت ارادۀ نوجوان، راهکار‌های مبتنی بر تقویت فضای معنوی نوجوان، راهکار‌های مبتنی بر تغییر شرایط روحی و روانی نوجوان و در پایان و در بخش پیوست‌ها نیز سرفصل‌هایی برای دوره‌های آموزشی مختلف دربارۀاین موضوع پیشنهاد شده است.

این کتاب در۱۸۰ صفحه، قطع رقعی، جلد شومیز و قیمت ۲۰۰۰۰ تومان منتشر شده است. برای تهیه این کتاب می‌توانید به مراکز زیر مراجعه نمایید:.

۱- قم، بلوار معلم، ساختمان ناشران، طبقه سوم، پلاک ۳۲۴، انتشارات شفق.۰۹۱۹۹۷۵۵۹۴۹،

۲- قم، سی متری هنرستان، بعد از چهار راه شهید تراب نجف زاده، ساختمان مصباح الهدی، ۳۷۸۴۱۷۳۰-۰۲۵- ۰۹۹۱۶۵۳۱۸۷۵،

۳- تهران، میدان انقلاب، کارگر جنوبی، ابتدای خیابان وحید نظری بن بست بختیاری، پلاک۱، ۰۹۱۲۸۸۸۲۸۹۷٫

۴- مشهد، انتشارات کتاب پردازان، ۷۲۳۲۵۱۹-۰۵۱۱،

۵- سایت پاتوق کتاب فردا (www.bookroom.ir) تماس بگیرید. /۹۲۵/د ۱۰۱/ش
منبع:منانشر
ارسال نظرات