۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۳
کد خبر: ۶۱۴۵۳۵
مسؤول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان:

نخبگان حوزوی در عرصه‌های فقهی و اجتماعی مسؤولیت مضاعف دارند

نخبگان حوزوی در عرصه‌های فقهی و اجتماعی مسؤولیت مضاعف دارند
مسؤول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان داشتن استعداد برتر را نوعی امانت دانست و گفت: نخبگان حوزوی در عرصه‌های فقهی و اجتماعی مسؤولیت مضاعف دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام علی‌اکبر نوایی، مسؤول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان، امروز در دیدار با نخبگان و استعدادها درخشان حوزوی استان خراسان شمالی اظهار کرد: شناسایی استعداد برتر مقدمه‌ای برای انجام یک کار بزرگ است؛ ازاین‌رو ایستایی و توقف در بحث شناسایی استعداد برتر معنا ندارد.

وی افزود: شناسایی طلبه استعداد برتر اولاً به سبب این‌که استعدادی برتر و شاخص است برای کاشفان این استعدادها مسئولیت می‌آورد و ثانیاً وقتی شخصی متوجه شد فهمید استعداد درخشانی دارد، برای او مسئولیت مضاعفی ایجاد می‌شود.

حجت‌الاسلام نوایی گفت: پاسداری و مسئولیت‌پذیری در قبال امانت‌های الهی در این مسئله استعدادیابی نمایان می‌شود؛ زیرا زمانی که شما استعدادهای برتر را شناسایی کردید باید بدانید که این امانت‌ها به شما سپرده شده و در مقابل شکوفایی و پرورش آن‌ها مسئولیت دارید.

وی با اشاره به آیه 58 سوره نساء که خداوند می‌فرماید «إِنَّ اللَّهَ یأْمُرُکمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَیٰ أَهْلِهَا» اظهار کرد: خداوند در این آیه تأکید می‌کند که باید امانت‌ها را به اهلشان بازگردانید.

حجت‌الاسلام نوایی افزود: گاهی امانت به‌گونه‌ای است که از کسی امانتی را گرفته‌اید و باید به صاحبش بازگردانید و گاهی نیز خداوند امانتی را در اختیار بندگانش قرار می‌دهد و بنده باید آن امانت را به‌طور شایسته به خداوند بازگرداند.

وی همچنین با اشاره به آیه هشت سوره مؤمنون که می‌فرماید «وَالَّذِینَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ»، اظهار کرد: امانت‌داری و پای بندی به عهد و پیمان جز صفات برجسته مؤمنان واقعی است؛ بنابراین برای استعدادهای درخشان و کاشفان این استعدادها مسئولیت امانت‌داری و پای بندی بر عهد و پیمان در پیشگاه الهی ایجاد می‌شود.

حجت‌الاسلام نوایی با اشاره به آیه هشتم سوره تکاثر که خداوند در آن می‌فرماید: «ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ یوْمَئِذٍ عَنِ النَّعیمِ» خاطرنشان کرد: در روز قیامت از انسان‌ها در خصوص نحوه استفاده از نعمت‌هایی که در اختیارشان گذاشته شده است بازخواست می‌شود؛ به همین سبب نخبگان حوزوی باید بدانند که در خصوص استفاده شایسته و بهینه از نعمت استعدادی که خداوند در اختیارشان گذاشته است، مسئول هستند./9314/پ310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات