۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۷
کد خبر: ۶۱۵۰۷۵
نبض مستأجران در دستان بازار مسکن؛

بهای صاحبخانه‌ها

بهای صاحبخانه‌ها
آن قدر مسئله گرانی مسکن، به خصوص اجاره بهای آن جدی شده که پویش "صاحبخانه خوب" به راه افتاده و حتی صدا و سیما حداقل در برخی از برنامه‌هایش به این موضوع پرداخته است.
به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، این روز‌ها و در بحبوحه گرانی‌های سرسام آور که شاید حداقل در تاریخ بعد از انقلاب برای خودش رکوردی ماندگار باشد و از افتخارات دولت فخیمه تدبیر و امید به حساب آید؛ یکی از مسائل بغرنج، اوضاع مسکن است.

مسکن از ارکان یک زندگی توأم با آرامش است و کسی نمی‌تواند منکر این موضوع شود که نداشتن مسکن مناسب (چه ملکی و چه استیجاری) حقیقتا کام زندگی را بر انسان تلخ می‌کند.

آن قدر مسئله گرانی مسکن، به خصوص اجاره بهای آن جدی شده که پویش "صاحبخانه خوب" به راه افتاده و حتی صدا و سیما به عنوان رسانه‌ای همگانی حداقل در لا به لای برخی از برنامه‌هایش به این موضوع پرداخته است.
 
برخی از بنگاه‌های مسکن هم در شهر‌های مختلف از جمله اصفهان در اقدامی پسندیده صاحبخانه‌هایی که خواهان اجاره‌های غیر متعارف هستند را پذیرا نیستند و عملا درصدد منزوی کردن آن‌ها برآمدند؛ شاید که از مطالبه غیر متعارف خود دست بردارند.

صاحبخانه‌هایی که گویا انصاف را فراموش کرده‌اند و اصلا بویی از رحم و مروت نبرده‌اند. هر سال که می‌گذرد گویا واجب است که حتما بر اجاره بها بیفزایند و اگر این کار را نکنند انگار مرتکب گناه کبیره شده‌اند!

گرانی برای همه مشکل آفرین است

قبول داریم که گرانی‌ها برای همه مشکل‌آفرین است و همه را درگیر می‌کند، ولی بالاخره شدت و ضعف دارد؛ طیف وسیعی که توده معمولی جامعه به حساب می‌آیند بیشترین لطمات را از این گرانی‌ها می‌خورند و فشار‌های بیشتری را متحمل می‌شوند.

حالا اگر این بندگان خدا مستأجر هم باشند، با درآمد ناچیزی که دارند چه بسا امر معاششان با چالشی جدی روبه رو می‌شود؛ چرا که هرچه در می‌آورند را باید بابت کرایه خانه بدهند و خودشان باد هوا نوش جان کنند!

با این اوصاف آیا این انصاف است که مالک خانه به خاطر سود بیشتر و به بهانه گرانی و قیمت‌های غیر عادی بازار بر افزایش غیر منطقی اجاره بها اصرار داشته باشد؟

درست است که برخی صاحبخانه‌ها منبع درآمدشان همین اجاره منزل است و درآمد آن چنانی دیگری ندارند؛ ولی آیا نمی‌شود طوری تعامل کنند که به قول معروف «نه سیخ بسوزد و نه کباب»؟

البته صاحبخانه‌های شریف و با انصافی هم پیدا می‌شوند که با مستأجرین راه بیایند و بعضی آن قدر مرام و معرفت دارند که با درک وجود مشکلات اقتصادی، حتی کرایه را هم افزایش نمی‌دهند. خدا امثال این افراد را زیاد کند!
 
حدیثی تکان دهنده درباره مسکن

یکی از نکات تأسف انگیز درباره مسکن و اوضاع نابسامان این روز‌های آن، این است که تعداد خانه‌هایی که خالی و بدون سکنه است نیز کم نیست. صاحب ملک حاضر است که خانه‌اش خالی بماند، ولی کسی که نیاز به خانه دارد - هر چند با اجاره مختصر- در آن سکونت نداشته باشد.

حدیث شریفی از امام صادق(ع) در کتاب «ثواب الاعمال و عقاب الاعمال» مرحوم شیخ صدوق درباره مسکن نقل شده که اگر انسان اندک معرفت و باوری به دین و بزرگان دین داشته باشد دیگر چنین کاری نمی‌کند و جا دارد که این حدیث شریف بر سر در بنگاه‌های مسکن باشد تا مایه تنبه گردد.

امام صادق(ع) در این حدیث می‌فرماید: من کانَ لَهُ دارٌ و احتاجَ مُؤمِنٌ إلى سُکنا‌ها فَمَنَعَهُ إیّاها قالَ اللّهُ عَزَّ و جلَّ: مَلائکَتی، عَبدی بَخِلَ على عَبدی بِسُکنَى الدُّنیا، و عِزَّتی لا یَسکُنُ جِنانی أبدا؛ هر که خانه‌اى داشته باشد و مؤمنى به سکونت در آن نیازمند باشد و او آن را از وى دریغ دارد، خداوند عزّوجلّ می‌فرماید: فرشتگان من! بنده‌ام از سکونت دادن بنده‌ام در دنیا بخل ورزید. به عزّتم سوگند که هرگز در بهشت من سکونت نکند. /۹۹۹/ی703/س

بابک شکورزاده
ارسال نظرات