۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۴
کد خبر: ۶۱۵۰۷۹
آیت الله جوادی آملی:

حوزه باید حرف جهانی بزند | آثار علمای خراسان را احیا کنید

حوزه باید حرف جهانی بزند | آثار علمای خراسان را احیا کنید
حضرت آیت الله جوادی با اشاره به سوابق و آثار درخشان علمای خراسان گفت: اینکه رهبرانقلاب فرمودند مشهد باید به گذشته و سابقه حکمی خود برگردد، منظور همین سابقه درخشان است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، جمعی از اعضای هیأت مدیره مجمع عالی حکمت و فلسفه اسلامی شعبه مشهد، با ناظر عالی مجمع عالی حکمت و فلسفه حضرت آیت الله جوادی آملی در محل ساختمان جدید این مجمع در مشهد مقدس دیدار و  وکردند.

حضرت آیت الله جوادی آملی دراین دیدار اظهار داشت: مرحوم بحرالعلوم بعد از اینکه فقه را در محضر آقا وحید بهبهانی گذراند و به مقام اجتهاد رسید، برای زیارت به مشهد مشرف شد، پس از تشرف به مشهد متوجه شد که در حوزه علمیه مشهد گذشته از فقه و اصول علوم دیگر هم تدریس می شود، مدرس فلسفه در آن روز در مشهد مرحوم سید محمد مهدی فیلسوف اصفهانی بود، مرحوم بحرالعلوم پنج یا شش سال فلسفه را پیش سید مهدی فیلسوف اصفهانی فراگرفت، روزی در حین مباحثات علمی چون سوالات دقیق می پرسید و استاد جواب می داد، لقب پر افتخار بحرالعلوم را ایشان در مشهد از استاد فلسفه خود دریافت کرد.

وی افزود: اینکه مقام معظم رهبری فرمودند مشهد باید به گذشته و سابقه حکمی خود برگردد، منظور همین سابقه درخشان است، چنین سابقه ای را شما بزرگان باید در مقالاتتان احیاء کنید که سیر فلسفی و عقلی در مشهد چه بوده است، باید پژوهش عمیقی در خصوص حکمای بزرگی که در این سرزمین ظهور کردند انجام شود.

حضرت آیت الله جوادی آملی ابراز داشت: مرحوم الهی قمشه ای سالیان متمادی در همین مشهد درس می خواندند، ایشان می فرمودند فقه را نزد مرحوم آیت الله حاج سید محمد حسین طباطبایی قمی که ساکن مشهد بودند می خواندیم و حکمت مشاء را پیش آقا بزرگ حکیم خراسانی می خواندیم و حکمت اشراق را نزد مرحوم شیخ اسدالله یزدی که در همین مشهد تدریس می کردند فرا می گرفتیم.

وی ادامه داد: مرحوم شیخ اسدالله یزدی کتاب حکمت اشراق، شیخ اشراق را تصحیح کرد و با تصحیح ایشان این کتاب به چاپ رسید، مرحوم علامه طباطبایی و مرحوم الهی قمشه ای هر دو می گفتند که کتاب حکمت اشراق، تقریرات درس خواجه نصیرالدین طوسی است، قلم خواجه نیست اما تقریرات درس ایشان است، خواجه طوسی متن حکمت اشراق را تدریس می کرد و قطب شیرازی و دیگرانی که شاگرد او بودند این دروس را پیاده و چاپ کردند که در نهایت با تصحیح مرحوم شیخ اسدالله یزدی به چاپ رسید. این سابقه درخشان حکمی خراسان است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم تاکید کرد: به لطف الهی از این سرزمین مردانی برخاستند که حرف جهانی زدند، این کارها امروز باید به دست شما انجام شود و شدنی است و این سرزمین آن سابقه و زمینه را نیز دارد، بنابراین شما باید مفاخر سرزمین خود را بشناسید و آنها را معرفی کنید و آثار آنها را احیاء نمایید چرا که اینها شناسنامه علمی سرزمین شما هستند، امام صادق علیه السلام می فرماید طرزی زندگی کنید که بچه های شما آثار نوشتاری، قلمی، تحقیقی و تالیفات شما را از شما به ارث ببرند. این دستور امام است که امیدواریم به برکت نظام اسلامی و خون پاک شهدا و مجاهدتهای شما اساتید هر روز بیش از گذشته محقق شود.

در ابتدای این جلسه حجت الاسلام علی رضایی تهرانی مدیر مجمع عالی حکمت اسلامی مشهد گزارشی از فعالیت های مجمع حکمت و فلسفه در مشهد ارائه کرد.

محمد قمین
ارسال نظرات