معرفی "قصر آشتی"
فضای کتاب، از سادگی و جذابیت قصه های مادربزرگ ها برخوردار است، طوری که کودک به راحتی متن نسبتاً طولانی را دنبال می کند و در هر قدم خودش را می بیند.
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از انتشارات نیستان، کم پیش میآید در اثری متعلق به گروه سنی کودک، چندین مفهوم مهم روانشناسی کنار هم قرار بگیرند، با زبانی ساده و شیرین روایت شوند و هم زمان، مخاطبان را از شانس آشنایی با شخصیتهای تاریخی- دینی نیزبرخوردارکنند. این موضوع، تنها به حیطه کتاب محدود نیست. تعداد زیادی از نمایشها و سایر گونههای تولیدات هنری و ادبی هم، با فقر محتوای علمی مواجهند. متأسفانه، برخلاف سایر کشورها، استادان دانشگاه و پژوهشگران مطرح، مخاطب کودک را جدی نمیگیرند و سنت تألیف کتاب برای این گروه، به شکل روالی دائمی وجود ندارد.
در میان انبوه تولیدات فرهنگی، «قصر آشتی» و نویسنده اش جزو اقلیتی متفاوت به شمار میآیند: دکتر «مهدی پوررضائیان»، دارای مدرک دکترای روانشناسی بالینی و استادیار گروه پژوهش هنر دانشگاه شاهد، تجربههای خود در زمینهی رواندرمانی را در قالبی هنری، در آثار مختلف به دور از پیچیدگی به بچهها عرضه داده است.
فضای کتاب، از سادگی و جذابیت قصههای مادربزرگها برخوردار است، طوری که کودک به راحتی متن نسبتاً طولانی را دنبال میکند و در هر قدم قهرمان اصلی، خودش را میبیند. نویسنده با شناخت دقیق دنیای بچه ها، ویژگیهای رفتاری و فکری شان را در داستان لحاظ کرده: میل لاکو به تجربهای مستقل از پدر و مادر و کنجکاوی اش در مواجهه با پدیده ها.
لاکو در ظاهر، فقط برای تفریح کنار آبشار رفته، اما قرار نیست تجربه اش در همین سطح باقی بماند: او هم مثل کودکان باهوش، ناگهان تفاوت خود و بقیه را میبیند و متوجه میشود که دندان ندارد.
واکنش قهرمان نسبت به این نقص، بسیار جالب است. ابتدا انکارش میکند و بعد، به خود دلداری میدهد که لابد بعدها که بزرگ شد دندان درمی آود. اما وقتی به خانه برمی گردد و به دهان پدر نگاه میکند، میبیند که او هم دندان ندارد.
«قصر آشتی» برای مخاطب خود، آموختنیهای زیادی به همراه دارد که با نثری شیرین و ساده عرضه کرده است. یاد دادن صبر و انتظار برای رسیدن به جواب، از ظرافتهای دیگر ماجراست که به کودک کم تحمل امروز و والدین عجول متذکر میشود.
بخش دوم داستان به شکل روایت در روایت از زبان پدر، با طرح قصه حضرت سلیمان و پیرترین لاک پشت دنیا ادامه مییابد و ماجرا با معرفی شخصیت پیامبر- پادشاه مسلط به زبان حیوانات در فضایی فراواقعی و سطحی بالاتر اززندگی روزمره، مفاهیم اخلاقی و فلسفی را بیان میکند. در این قسمت، هر ناممکنی امکان پذیر است و ملکه با اجازه از حضرت سلیمان، آرزوی پیرترین لاک پشت را برآورده میکند اما.
در شرایطی که «داشتن» به هر قیمت و از هر راهی، برای عدهای ارزش محسوب میشود و ذهن کودکان، زودتر از نسلهای پیش، به طرف راههای کسب ثروت کشیده شده و خودخواهی و نادیده گرفتن حق دیگران، زرنگی نام میگیرد، «قصر آشتی» امکان تفکر و گفتگو دربارهی ارزشهای اخلاقی را فراهم میآورد و «طمع» را به عنوان صفتی رذیله به بچهها میشناساند.
استفاده از ابزار هنر و شیوههای غیرمستقیم، با ایجاد زمینههای تفکر و انتخاب برای مخاطب، یکی از بهترین شیوهها برای انتقال ارزشهای انسانی و پایدار به شمار میرود. «قصر آشتی» با وجود ظاهری کودکانه و تصاویری ساده، در چنین مسیری قرار دارد و پاسخگوی نیاز والدینی است که به پرورش سجایای اخلاقی فرزندان خود اهمیت میدهند.
قصر آشتی در بیست وچهار صفحه با قیمت ۱۷۰۰۰ تومان وقطع خشتی در انتشارات کتاب نیستان به چاپ رسیده است. /۹۲۵/د ۱۰۱/ش
در میان انبوه تولیدات فرهنگی، «قصر آشتی» و نویسنده اش جزو اقلیتی متفاوت به شمار میآیند: دکتر «مهدی پوررضائیان»، دارای مدرک دکترای روانشناسی بالینی و استادیار گروه پژوهش هنر دانشگاه شاهد، تجربههای خود در زمینهی رواندرمانی را در قالبی هنری، در آثار مختلف به دور از پیچیدگی به بچهها عرضه داده است.
فضای کتاب، از سادگی و جذابیت قصههای مادربزرگها برخوردار است، طوری که کودک به راحتی متن نسبتاً طولانی را دنبال میکند و در هر قدم قهرمان اصلی، خودش را میبیند. نویسنده با شناخت دقیق دنیای بچه ها، ویژگیهای رفتاری و فکری شان را در داستان لحاظ کرده: میل لاکو به تجربهای مستقل از پدر و مادر و کنجکاوی اش در مواجهه با پدیده ها.
لاکو در ظاهر، فقط برای تفریح کنار آبشار رفته، اما قرار نیست تجربه اش در همین سطح باقی بماند: او هم مثل کودکان باهوش، ناگهان تفاوت خود و بقیه را میبیند و متوجه میشود که دندان ندارد.
واکنش قهرمان نسبت به این نقص، بسیار جالب است. ابتدا انکارش میکند و بعد، به خود دلداری میدهد که لابد بعدها که بزرگ شد دندان درمی آود. اما وقتی به خانه برمی گردد و به دهان پدر نگاه میکند، میبیند که او هم دندان ندارد.
«قصر آشتی» برای مخاطب خود، آموختنیهای زیادی به همراه دارد که با نثری شیرین و ساده عرضه کرده است. یاد دادن صبر و انتظار برای رسیدن به جواب، از ظرافتهای دیگر ماجراست که به کودک کم تحمل امروز و والدین عجول متذکر میشود.
بخش دوم داستان به شکل روایت در روایت از زبان پدر، با طرح قصه حضرت سلیمان و پیرترین لاک پشت دنیا ادامه مییابد و ماجرا با معرفی شخصیت پیامبر- پادشاه مسلط به زبان حیوانات در فضایی فراواقعی و سطحی بالاتر اززندگی روزمره، مفاهیم اخلاقی و فلسفی را بیان میکند. در این قسمت، هر ناممکنی امکان پذیر است و ملکه با اجازه از حضرت سلیمان، آرزوی پیرترین لاک پشت را برآورده میکند اما.
در شرایطی که «داشتن» به هر قیمت و از هر راهی، برای عدهای ارزش محسوب میشود و ذهن کودکان، زودتر از نسلهای پیش، به طرف راههای کسب ثروت کشیده شده و خودخواهی و نادیده گرفتن حق دیگران، زرنگی نام میگیرد، «قصر آشتی» امکان تفکر و گفتگو دربارهی ارزشهای اخلاقی را فراهم میآورد و «طمع» را به عنوان صفتی رذیله به بچهها میشناساند.
استفاده از ابزار هنر و شیوههای غیرمستقیم، با ایجاد زمینههای تفکر و انتخاب برای مخاطب، یکی از بهترین شیوهها برای انتقال ارزشهای انسانی و پایدار به شمار میرود. «قصر آشتی» با وجود ظاهری کودکانه و تصاویری ساده، در چنین مسیری قرار دارد و پاسخگوی نیاز والدینی است که به پرورش سجایای اخلاقی فرزندان خود اهمیت میدهند.
قصر آشتی در بیست وچهار صفحه با قیمت ۱۷۰۰۰ تومان وقطع خشتی در انتشارات کتاب نیستان به چاپ رسیده است. /۹۲۵/د ۱۰۱/ش
ارسال نظرات