۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۶
کد خبر: ۶۱۶۴۰۳

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۲۰ مرداد | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۲۰ مرداد | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با کاهش نسبت به روز کاری قبل، 4 میلیون و 157 هزار تومان معامله می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی شنبه20 مرداد ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز ۹۸/۰۵/۲۰

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با کاهش نسبت به روز کاری قبل، 4 میلیون و  157 هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم 4 میلیون و 44 هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی 2میلیون و 228 هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و 429 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی 959 هزار تومان فروخته می‌شود.

قیمت طلای 18عیار هم 409 هزار و 800 تومان ارزش‌گذاری شده است. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1497.3 دلار معامله می‌شود.

کاهش چشم گیر قیمت ارز در روزهای گذشته موجب شد تا قیمت دلار که اول تیرماه 13 هزار تومان بود در کمتر از یک ماه به مرز 11 هزار تومان نزدیک شود.

فعالان بازار ارز معتقدند: خروج بازیگران بزرگ از بازار ارز، فروشنده شدن بازیگران خرد، رفتارهای موثر بازار ساز، افزایش عرضه و کاهش تقاضا و راه اندازی بازار متشکل ارزی از مهمترین دلایل کاهش شدید قیمت ارز در روزهای گذشته به حساب می آید.

به گزارش تسنیم صرافی‌های بانک‌ها امروز یکشنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم بدون تغییر نسبت به روز کاری قبل 11 هزار و 800 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 11 هزار و 750 تومان خریداری می‌کنند.

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها نیز بدون تغییر نسبت به روز قبل، 13 هزار و 300 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 13 هزار و 250 تومان است.

در بازار آزاد هر دلار آمریکا در برابر 11 هزار و 670 تومان، پوند 14 هزار و 69تومان و درهم امارات 3 هزار و 184 تومان معامله می شود.

 

شاخص بورس ۵۶۹ واحد رشد کرد

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه تعداد 2 میلیارد و 879میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزش 916میلیارد تومان در 319هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 569واحدی در ارتفاع 255هزار و 876واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر رشد دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین، ارتباطات سیار ایران و پالایش نفت تهران شد و در مقابل نمادهای معاملاتی صنایع پتروشمیمی خلیج فارس، معدنی و صنعتی گل گهر و بانک پارسیان با افت خود مانع افزایش بیشتر شاخص بورس شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روز مثبتی را پشت سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 154واحد، کل (هموزن) 556واحد، قیمت (هموزن) 373واحد، آزاد شناور 775واحد و شاخص‌های بازار اول و دوم به ترتیب 18و 2920واحد رشد کردند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 2340میلیون ورقه به‌ارزش 921میلیارد تومان در 298هزار نوبت، آیفکس 5واحد رشد کرد و در ارتفاع 3438واحد قرار گرفت.

 

چرا با کاهش نرخ ارز، لوازم خانگی ارزان نشد؟

مرتضی میری با اشاره به حضور چشمگیر لوازم خانگی قاچاق در بازار اظهار کرد: متاسفانه امروز در بازار شاهد آن هستیم که اجناس و لوازم خانگی قاچاق، به وفور یافت می‌شود و افزایش لوازم خانگی قاچاق در بازار باعث شده تا قیمت این کالاها کاهش چشمگیری داشته باشد.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی افزود:‌ به عنوان مثال قیمت یک ماشین لباسشویی آلمانی که 5 ماه پیش با قیمتی در حدود 15 میلیون تومان فروخته می‌شد، امروز به 5 تا 9 میلیون تومان رسیده است؛ حتی در شرایطی که لوازم خانگی بخصوص لوازم خانگی خارجی تنها به صورت نقدی فروخته می‌شد، امروز شاهد فروش اقساطی این لوازم خانگی قاچاق با چک یک‌ماهه هم هستیم.

وی ادامه داد: شما نگاه کنید قیمت یک ماشین ظرفشویی در دبی حدود 500 دلار است که با احتساب قیمت حدود 12 هزار تومانی دلار، قیمت خرید آن در حدود 6 میلیون تومان تمام می‌شود؛ حالا اگر هزینه 300 تا 400 هزار تومانی واردات قاچاق این ماشین ظرفشویی را در نظر بگیریم، قیمت تمام شده آن می‌شود 6 میلیون و 500 هزار تومان و فروشنده نیز هرچه بالاتر از این قیمت بفروشد، می‌شود سودخالص.

میری با بیان اینکه بعضاً از نظر قیمتی، خرید جنس خارجی قاچاق برای مشتریان این بازار به صرفه‌تر از کالای داخلی است گفت: متاسفانه علی‌رغم کاهش قیمت ارز در بازار، قیمت لوازم خانگی تولید داخل کاهش نیافته و تولیدکنندگان به دلیل اینکه مدعی هستند ارز تخصیصی به آن‌ها ارز نیمایی است و نرخ ارز در سامانه نیما، کاهش نیافته، هیچ برنامه‌ای برای کاهش قیمت‌های خود ندارند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در پایان خاطرنشان کرد: امروز التهابات قبلی که در بازار لوازم خانگی وجود داشت فروکش کرده و هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد ولی متاسفانه به دلیل آنکه قیمت‌ها نسبت به قیمت‌های پیش از گرانی ارز، 2.5 برابر شده و درآمد مردم و مشتریان ما تناسبی با این افزایش قیمت نداشته است و قدرت خرید آن‌ها به مراتب کاهش داشته، با مشکل پایین بودن قدرت خرید در بازار لوازم خانگی مواجهیم.

 

قیمت ۴۷هزارتومانی گوسفند زنده یک روز قبل عید قربان

قیمت هر کیلوگرم دام زنده در مراکز عرضه بهداشتی دام زنده (خیابان میرزای شیرازی) برای عید قربان 47 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است درحالی که قیمت هر کیلوگرم دام زنده سبک (گوسفند) بر اساس اعلام رئیس اتحادیه دامداران کشور 36 تا حداکثر 45 هزار تومان در سطح کشور خرید و فروش می‌شود.

قیمت مصوبی برای دام زنده نداریم

محمد سلطانی، رئیس اتحادیه دامداران کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار کرد:  قیمت مصوب و تعادلی برای دام زنده عرضه‌شده در روز عید قربان تعیین نشده است و قیمت این محصول به‌صورت عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

وی افزود: قیمت روز عرضه و تقاضای دام زنده در سطح کشور 36 تا 45 هزار تومان است که قیمت این محصول به‌طور معمول در تهران بیشتر از سایر نقاط است.

رئیس اتحادیه دامداران کشور ادامه داد: قیمت دام زنده هرساله دو روز قبل از مراسم عید قربان تا دو روز بعد از این مراسم به حداکثر قیمت خود می‌رسد و دامداران با توجه به نیاز مردم برای ذبح دام در این مراسم مذهبی به‌دنبال کسب حداکثر سود در این ایام هستند.

وی تصریح کرد: قیمت هر کیلوگرم دام سنگین (گوساله پروار) نیز 32 هزار تومان است.

 

بازخوانی وعده های مسئولین در یک ویژه برنامه اقتصادی

ویژه برنامه «پایش» امشب به مناسبت عید سعید قربان، به مرور موضوعات پرداخته شده در برنامه طی چند سال اخیر می پردازد.

«پایش» امشب به مناسبت عید سعید قربان، در ویژه برنامه ای با دعوت از مرتضی حیدری و کیاداوود اسفندیاری، مجریان سال های قبل پایش، به مرور موضوعات اقتصادی مطرح شده در این برنامه طی چند سال اخیر و حواشی پیرامون آنها می پردازد. در ویژه برنامه امشب با پخش ویدئوهای برگزیده قسمت های مختلف برنامه پایش، وعده های دولت مردان در این برنامه نیز بازخوانی می گردد.

همچنین در پایان برنامه نیز کارآفرینان برتر کشور که در پایش حضور داشته اند نیز مرور می شود و برای اولین بار، از نوجوان موفق پایش نیز رونمایی می گردد.

«پایش» به تهیه‌کنندگی الهام پیرهادی و سردبیری محمد عنبری کاری از گروه دانش و اقتصاد شبکه یک سیما است که یک شنبه ها و سه شنبه ها، ساعت 19:45 با اجرای محمد دلاوری به‌طور زنده پخش خواهد شد.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات