۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۱
کد خبر: ۶۱۶۴۱۶
یادداشت؛

برجسته‌ترین حرکت سیاسی جهان اسلام

برجسته‌ترین حرکت سیاسی جهان اسلام
حج عملی سیاسی است که مهمترین مسائل دنیای اسلام در آن نمایان می‌شود. مسئله فلسطین نیز به عنوان اولویت اول جهان اسلام باید در حج مطرح و موضع مسلمانان در مورد آن اعلام شود.

باشگاه نویسندگان حوزوی خبرگزاری رسا | محمد هادی سمتی

یکم: فدک نام روستایی است در حجاز و مسافتش با مدینه به اندازه دو یا سه روز است. این زمین نخست از آنِ یهودیان بود و سرانجام در سال هفتم هجری قمری آن را به پیامبر واگذار کردند. گرچه در طول تاریخ بار‌ها از خاندان پیامبر گرفته‌شده و دوباره به آن‌ها بازگردانده شده است.

سید بن طاووس در کتاب "کشف المحجه" می‌نویسد: درآمد سالیانه فدک ۲۴۰۰۰ دینار و بنابر روایتی ۷۰۰۰۰ دینار بوده است. به‌هرروی فدک تنها تِکه‌ای زمین نیست و نبوده است. بلکه نماد حکومت شیعی بر روی زمین است و خلفای اموی و عباسی نیز به این مسئله آگاه بودند.

در تاریخ آمده که روزی هارون‌الرشید عباسی به موسی بن جعفر علیه السلام پیشنهاد کرد فدک را پس بگیرد. حضرت نخست نپذیرفت و، چون پافشاری فراوان خلیفه عباسی را مشاهده کرد فرمود من فدک را با گستره جغرافیایی که خود تعیین می‌کنم پس می‌گیرم.

هارون پرسید حدود فدک کجاست و امام پاسخ داد که اگر من مرزش را به تو بگویم هرگز آن را باز پس نمی‌دهی. هارون امام را سوگند داد که لب به سخن بگشاید و حضرت فرمود: مرز نخستش عدن(یمن) است؛ چهره خلیفه در هم رفت. کرانه دومش سمرقند(ازبکستان) است؛ رنگ از رخ هارون پرید. مرز سومش آفریقا است؛ چهره خلیفه سیاه شد. کرانه چهارمش نیز سیف البحر(دریای خزر و سواحلش در شمال ایران) است؛ هارون هنگامی‌که سخن امام را شنید گفت دیگر برای ما چیزی باقی نماند پس بیا جای من بنشین. حضرت موسی بن جعفر فرمود: من گفتم اگر مرز آن را تعیین کنم فدک را نخواهی داد و خلیفه از همان هنگام تصمیم به کشتن پیشوای هفتم گرفت.

دوم: مسئله فلسطین در زمان ما همانندِ تاریخچه فدک است. بیش از آن‌که خاک و شمار مردم فلسطین اهمیت داشته باشد آرمان این سرزمین است که برای ما ارزش دارد و نابود ساختن اندیشه صهیونیسم که خود را به ناروا ملت برگزیده خدا می‌داند یک وظیفه است.

فلسطین مسئله نخست جهان اسلام است و بیت‌المقدس که روزگاری قبله مسلمانان بوده اکنون نماد ایستادگی و پایداری است. چالش استکبار با همه آزادی‎خواهان جهان نیز بر سر این است که چرا یک‌سوی مبارزاتشان به سمت نابودی اسرائیل می‌رسد.

امام خمینی رحمت‌الله علیه ۱۹ مهر ۱۳۴۷ _مصادف با ۱۸ رجب ۱۳۸۸_ در گفتگو با نماینده جنبش فتح با تأکید بر وجوب دفاع در راه اسلام می‌گوید:

"در شرایط اسف‌انگیز فعلی بر هر مسلمانی لازم است که کلیه نیرو‌های خویش را برای آزاد کردن سرزمین‌های اشغال‌شده و انتقام از اشغالگران به کار گیرند. «و اللَّه، ولی التوفیق» و جای تردید نیست که وظیفه یک نفر مسلمانی که در دورترین نقطه‌های جهان به سر می‌برد همان وظیفه‌ای است که خلق مسلمان فلسطین امروز به آن مسئول است، مسلمانان به مثابه دست واحدند و همه در مسئولیت عمومی یکسان‌اند. "

رهبر کبیر انقلاب همچنین بهمن‌ماه ۱۳۴۹ _۱۳۹۰ هجری قمری_ در پیام به زائران خانه خدا چاره‌اندیشی برای آزادی سرزمین فلسطین_ از چنگال صهیونیسم، دشمن سرسخت اسلام و انسانیت_ را ناگزیر می‌داند و می‌گوید:

"اگر سران کشور‌های اسلامی از اختلافات داخلی دست‌بردارند و با اهداف عالیه اسلام آشنا شوند و به‌سوی اسلام گرایش پیدا کنند، این‌گونه اسیر و ذلیل استعمار نمی‌شوند. این اختلافات سران کشور‌های اسلامی است که مشکله فلسطین را به وجود آورده نمی‌گذارد حل شود. اگر هفت‌صد میلیون مُسْلم _جمعیت مسلمان در آن زمان_، با این کشور‌های عریض و طویل، رشد سیاسی داشتند و با هم متحد و متشکل شده در صف واحد قرار می‌گرفتند، برای دولت‌های بزرگ استعمار ممکن نبود که در ممالک آن‌ها رخنه کنند تا چه رسد به مشتی یهود که از عمال استعمارند. "

سوم: حج یک عمل سیاسی است و برجسته‌ترین مسائل سیاسی و اجتماعی دنیای اسلام در موسم حج نمایان می‌گردد. موضوع فلسطین نیز به عنوان اولویت اول همیشه در حج مطرح می‌شود و تنها دلیلش این است که فلسطین ناموس اسلام است./918/ی703/س

ارسال نظرات