۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۲
کد خبر: ۶۱۶۶۷۱

معرفی کهن‌ترین نسخه رقم‌دار در جلد 65 کتاب فهرست نسخ خطی

معرفی کهن‌ترین نسخه رقم‌دار در جلد 65 کتاب فهرست نسخ خطی
جلد 65 کتاب «فهرست نسخ خطی» سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با معرفی کهن‌ترین نسخه رقم‌دار روانه بازار نشر شد.
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، جلد ۶۵ «فهرست نسخ خطی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران» در ۵۵۸ صفحه منتشر شد.

این کتاب از شماره‌های بازیابی ۲۲۰۰۱ تا ۲۲۳۰۰ بوده که حاصل تلاش دو فهرست نویس است و ۳۰۰ جلد (۴۰۸ عنوان) را دربر دارد. از این شماره‎ها، ۴۰۵ عنوان به نسخه‌های خطی و سه عنوان به نفایس کتابخانه، اختصاص دارد که در فهرست جداگانه‌ای معرفی خواهد شد.

نسخه‌ها به چهار زبان فارسی، عربی، ترکی واردو نگارش یافته‎اند. تاریخ کتابت این مجلد میان سده ۷ تا ۱۴ قمری است.

کهن‌ترین نسخه رقم داری که در این مجلد معرفی شده، شرح القانون به شماره بازیابی ۲۲۲۲۶ با تاریخ ۷۵۸ قمری و قدیمی‌ترین نسخه بدون رقم، قرآن کریم به شماره بازیابی ۲۲۲۱۱ با تاریخ تقریبی سده ۷ قمری است.

تحقیق و تالیف این فهرست را «سفانه زمان‌زاده و شهرام سعیدی‌مهر» انجام داده‌اند. با انتشار این فهرست تعداد فهرست‌های نسخه‌های خطی منتشر شده کتابخانه ملی ایران به ۴۴ جلد رسید.

در این فهرست ۳۰۰ نسخه خطی فارسی و عربی از گنجینه نسخه‌های خطی کتابخانه ملی ایران معرفی شده است. در تهیه این فهرست، از قواعد استاندارد فهرست‌نویسی برای یکدست‌سازی اطلاعات نسخه‌های خطی استفاده شده و این اطلاعات در دو بخش کتابشناسی و نسخه‌شناسی ارائه شده است.

علاقه‌مندان برای تهیه این اثر می‌توانند به فروشگاه انتشارات سازمان واقع در ساختمان کتابخانه ملی ایران مراجعه کنند یا با شماره ۸۱۶۲۳۳۱۵ تماس بگیرند. /۹۹۸/د ۱۰۲/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات