۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۰
کد خبر: ۶۱۶۷۷۸
آیت الله خاتمی در گفت و گو با رسا:

پرهیز از دنیاگرایی مهم‌ترین لازمه زی طلبگی است

پرهیز از دنیاگرایی مهم‌ترین لازمه زی طلبگی است
عضو هیأت رییسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه پرهیز از دنیاگرایی از ملزومات روحانیت است، گفت: هر چیزی که دلبستگی آور است جزء دنیا محسوب می‌شود.

آیت‌الله سید احمد خاتمی، عضو هیئت رییسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با اشاره به ضرورت رعایت الزامات زی طلبگی از سوی حوزویان، دوری از دنیاگرایی را ازجمله این موارد دانست و اظهار کرد: پرهیز از دنیاگرایی از ملزومات روحانیت بوده و در این زمینه هر چیزی که دلبستگی آور است جزء دنیا محسوب می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه روحانیت باید از دنیاگرایی فاصله داشته باشد، خاطرنشان کرد: امام صادق (ع) می‌فرماید: «إذا رَأیتُمُ العالِمَ مُحِبّا لِلدّنیا فَاتَّهِموهُ عَلی دِینِکم؛ فإنَّ کلَّ مُحِبٍّ یحوطُ بِما أحَبَّ» و تأکید می‌کند هر گاه عالِم را دوستدار دنیا دیدید، نسبت به دین خود به او بدبین باشید؛ زیرا هر دوستداری برگردِ محبوبِ خود می‌گردد.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به ضرورت دوری روحانیان از رفتارهای سبک، افزود: حسن خلق و اهل مزاح بودن خوب است اما رفتارهای سبک نداشته باشید، متأسفانه برخی‌ها حسن خلق و اهل مزاح بودن را با این آغشته می‌کنند.

وی اضافه کرد: نبی اکرم (ص) فرمود: «ینبغی للعالم ان یکون قلیل الضحک، کثیر البکاء، لا یمازح و لا یصاحب و لا یجادل، ان تکلّم، تکلم بحقٍّ و ان صمت، صمت عن الباطل و ان دخل، دخل برفقٍ و ان خرج، خرج بحلمٍ».

آیت‌الله خاتمی ادامه داد: بنا به تأکید رسول گرامی اسلام سزاوار است که عالم، کم‌خنده باشد و زیاد گریه کند، شوخی نکند، داد و فریاد نکند، ستیزه نکند، مجادله و نزاع نکند، اگر صحبت کرد حق بگوید و اگر سکوت کرد از باطل سکوت کند، اگر داخل بحث شد با ملایمت وارد شود و اگر از بحث کنار کشید با صبر و بردباری کنار بکشد.

وی اضافه کرد: خلاصه این‌که روحانی باید وقار داشته باشد، اینکه عالم مدام بخندد و جوک بگوید در شأن عالم نیست؛ ازاین‌رو باید مراقب باشید خوش‌خلقی را با این حالت نادرست قاطی نکنید.

آیت‌الله خاتمی با تأکید بر مبالغه گو نبودن روحانیت، اظهار کرد: متأسفانه برخی از ما روحانیان مطلق‌گرا هستیم اگر از کسی خوشمان بیاید بالاترین تعریف را می‌کنیم و از کسی هم که بدمان بیاید نمی‌خواهیم حتی زیر زمین باشد چه برسد به این که بر روی زمین راه برود.

وی با بیان اینکه دیگر الزام زی طلبگی و شأن روحانیت دوری از حسادت است، گفت: امام باقر (ع) می‌فرماید: «لا یکونُ اَلعَبدُ عالِماً حَتّی لا یکونَ حاسِداً لِمَن فَوقَهُ و لا مُحَقِّراً لِمَن دُونَهُ» و تأکید می‌کند هیچ بنده‌ای عالم نباشد تا اینکه به بالا دست خود حسد نبرد و زیردست خود را خوار نشمارد./9314/ت302/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات