۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۹
کد خبر: ۶۱۷۱۵۹
مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان خبر داد؛

کمبود ۷ هزار نفری امام جماعت در مساجد خراسان رضوی

کمبود ۷ هزار نفری امام جماعت در مساجد خراسان رضوی
حجت‌الاسلام وفایی گفت: در خراسان بزرگ ۹ هزار و ۵۰۸ مسجد و ۳ هزار و ۶۶۰ امام جماعت داریم که نشان می‌دهد حدود ۶ تا ۷ هزار امام جماعت کمبود داریم.

به‌گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام محمد وفایی، مدیر رسیدگی به‌امور مساجد خراسان در نشست خبری برنامه‌های هفته مساجد گفت: مساجد در طول تاریخ اسلام نقش والایی داشته و از آن جایی که دشمن نقش مساجد با مردم را خوب می‌دید، دست به‌جنایتی زده و مسجد الاقصی را به‌آتش کشید، به‌همین دلیل روز 30 مرداد ماه به‌عنوان روز مساجد نامیده شده است.

مدیر رسیدگی به‌امور مساجد خراسان اظهار کرد: حرکت‌های اصلی انقلاب از مساجد شکل گرفته و انقلاب شکوهمند اسلامی را در قرن 20 به وجود آورد، همان انقلابی که دشمن چشم دیدن آن را نداشت و جنگ 8 ساله را ایجاد کرد، اما مقاومت و دفاع سبب شد دشمن با خفت، سرزمین ما را رها کند.

وی با اشاره به‌وجود چندین هزار اسیر در زمان جنگ، بیان کرد: این افراد با استقامت خود ایستادگی کردند، در چند دهه گذشته به‌همت فعالیت‌ها و در گام دوم انقلاب، مساجد ما حالت خاصی به‌خود گرفتند.

حجت‌الاسلام وفایی با بیان اینکه رویکرد در این مرکز به سمت خدمت‌گزاری است و همه ما باید نقش خدمت‌گزاری به نمازگزاران را داشته باشیم، یادآور شد: در هفته جهانی مساجد برنامه‌های ویژه‌ای از روز چهارشنبه در نظر گرفته شده که در همین زمینه شورای سیاست‌گذاری با امام جمعه مشهد، دیداری داشتند.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان یکی از نقش‌های انقلاب را جهانی بودن آن دانست و افزود: به‌برکت این حرکت، بحث انقلاب اسلامی به‌زیبایی در کشورهای دیگر هم می‌درخشد، بنابراین، درراستای ترویج این موضوع، مسجدی برای نیروهای جهادی در سایر بلاد اسلامی افتتاح کردیم.

وی اجتماع جوانان در مزار شهدا در روز پنجشنبه با حضور خانواده شهدا و جوانان مسجدی را از دیگر برنامه‌های مناسبتی این مرکز اعلام کرد و گفت: حضور در نماز جمعه، سخنرانی پیش خطبه و قرائت بیانیه روز جهانی مسجد نیز به‌همین مناسبت انجام شد.

حجت‌الاسلام وفایی خاطرنشان کرد: یکی از مسائل مورد نیاز، بحث محتوا بخشی به‌مساجد است، در همین زمینه ترویج قرائت زیارت جامعه کبیره که از یادگارهای امام هادی(ع) در مورد مسائل امامت و ولایت است، در دستورکار قرار دارد.

مدیر مرکز رسیدگی به‌امور مساجد خراسان افزود: استان‌های قم، فارس و تهران در این بخش جزو استان‌های فعال هستند و حتی مساجدی در تهران در سه نوبت نماز این زیارت را می‌خوانند.

وی با انتقاد از میانگین سنی هیأت امنا مساجد، گفت: از این مسئله راضی نیستیم و انتظار داریم رویکرد آنها بهتر از این مسائل باشد.

حجت‌الاسلام وفایی بیان کرد: ما کمبود امام جماعت داریم و به روستاهای بالای 200 نفر جمعیت، امام جماعت می‌فرستیم، اما به‌طور کلی در خراسان بزرگ 9 هزار و 508 مسجد و 3 هزار و 660 امام جماعت داریم که نشان می‌دهد حدود 6 تا 7 هزار امام جماعت کم داریم.

وی با بیان اینکه در خراسان بزرگ 9 هزار و 508 مسجد داریم، متذکر شد: در خراسان رضوی 6 هزار و 509 مسجد، در خراسان شمالی یک‌ هزار و 502 و در خراسان جنوبی یک هزار و 959 مسجد داریم.

حجت‌الاسلام وفایی عنوان کرد: در مشهد یک هزار و 135 مسجد داریم که یک هزار و 502 امام جماعت در آن مشغول هستند.

مسجد پایگاهی برای مردمی کردن دین

مسؤول محتوایی دفتر طرح و برنامه مرکز رسیدگی به‌امور مساجد خراسان نیز در ادامه این نشست گفت: اگر بخواهیم دین را مردمی کنیم نیاز به‌پایگاهی داریم که آن مسجد است و در هیچ کجا نمی‌توان چنین پایگاهی را پیدا کرد.

حجت‌الاسلام اسداالله قرائی با توجه به‌بیانات رهبری، بیان کرد: امروز جنگ اراده‌ها است و اگر بخواهیم اراده را با دین همراه کنیم، پایگاه ما مسجد است و هدف‌گذاری اساسی با امامت شکل می‌گیرد که به‌معنای هدایت مردم برای دین‌دار شدن است.

وی خاطرنشان کرد: روزی دین فقط مسائل شرعی بود، اما امروز حتی در اقتصاد هم به‌دین نیاز داشته و در جنگ اقتصادی نیاز به‌جهاد داریم.

مسؤول محتوایی دفتر طرح و برنامه مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان گفت: جهاد در زمانی جهاد اصغر و سخت است و دشمن چون رو در رو می‌جنگد مشکل کمتری دارد، اما در جنگ نرم و جهاد اکبر جنگ بسیار سخت پیش می‌رود.

حجت‌الاسلام قرائی پیروزی انقلاب اسلامی را مدیون محافل و جلسات مسجد دانست و بیان کرد: رهبری می‌فرمایند، اگر بخواهیم به‌رشد اخلاقی و معنوی برسیم باید به‌عرصه جنگ و جهاد ورود کنیم، جهاد اکبر مصداق عمل کردن برخلاف دشمن است.

وی از قرار دادن برخی مساجد در اختیار جبهه مقاومت خبر داد و یادآور شد: ما برنامه داریم تا تعدادی از مساجد را در اختیار جبهه مقاومت قرار دهیم که این کار با یک مسجد شروع شده است، چراکه ما دوست داریم یمنی‌ها نیز پایگاهی داشته باشند و به  تعداد کشورهایی که وارد بحث مقاومت شدند، مساجد جهادی را ایجاد می‌کنیم.

مسؤول محتوایی دفتر طرح و برنامه مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان متذکر شد: دو نوع مسجد، هیأت و کار فرهنگی داریم که یک مورد آن مسجد سکولار است، علت اینکه مردم استقبالی از کار ما ندارند این است که ما به‌درد مردم پاسخگو نیستیم.

اجتماع بچه‌های مسجدی برگزار می‌شود

مسؤول فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان نیز از آیین افتتاح مناطق شهری امور مساجد خبر داد و گفت: مسجد «الغدیر» در لعل 5 با حضور مدیران شهری افتتاح می‌شود.

حجت الاسلام محمد اسماعیلی نقطه ثقل این برنامه‌های این مرکز را روز جهانی مسجد دانست و افزود: این برنامه در مجتمع آیه‌ها برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: ما در حوزه کودکان نیز فعالیت داریم و نشریه بچه‌های مسجد با حدود 10 هزار مشترک به چاپ می رسد، همچنین، در هفتم شهریور ماه برنامه‌ای برای اجتماع بچه‌های مسجد در نظر داریم./864/د102/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات