۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۶
کد خبر: ۶۱۷۱۹۱
پژوهشگر تاریخ اسلام تبیین کرد؛

دلایل انحراف امت اسلام بعد از رحلت پیامبر | هر عمامه به سری مدافع دین نیست

دلایل انحراف امت اسلام بعد از رحلت پیامبر | هر عمامه به سری مدافع دین نیست
حجت الاسلام نجاتی منفعت طلبگی، تعصب خانوادگی و سودجویی قبلیگی خواص در کنار ظاهر بینی عوام را از دلایل عمده انحراف امت دانست و این مسأله را درسی برای جامعه امروز برشمرد.

حجت الاسلام محمدسعید نجاتی مدیر گروه تاریخ و سیره پژوهشکده حج و زیارت در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ولایت مداری را مهمترین پیام غدیر دانست و گفت: ما ولایت را در سطح سوم بعد از معرفت و محتب تعریف می کنیم که اگر بخواهیم آن را ساده تفسیر کنیم همان سرسپردگی و همان قلعه محکم الهی است که در برابر جهنم و عذاب الهی انسان را حفظ می‌کند.

وی افزود: مشکلی که ماداریم این است که بحث ولایت گاهی اوقات در نظر ما ابتر است، خیلی از مردم ولایت را در حد 1400 سال پیش و موارد کلامی پذیرفتن خلافت بلافصل امیرالمؤمنین(ع) وائمه اطهار(ع) می‌دانند در حالی که ولایت ساحت های بیشتری دارد و همانطور که سرپسردگی و عبودیت ساحت های فردی و اجتماعی زندگی بشر حاکم است در ولایت هم همین خط مشی حاکم است.

دلایل انحراف امت اسلام بعد از رحلت پیامبر | هر عمامه به سری مدافع دین نیست

نگاه ما نسبت به بحث ولایت به روز شود

وی با بیان این که باید نگاه ما نسبت به بحث ولایت به روز شود، گفت: اگر قائل باشیم که امیرالمؤمنین(ع) یا جانشین ایشان یعنی امام زمان(عج) در مباحثی مثل سیاست خارجی از جمله مقابله با استکبار یا جنگ یمن، یا مشکلات سوریه و مباحث مختلف جهان اسلام نظری ندارند و از ما چیزی نمی خواهند یا در شغل ما یا نحوه کسب درآمد ما نظری ندارند و یا در همسر داری وازدواج و پوشش و حجاب و تربیت و فرزندان نگاهی ندارند در حقیقت ما ولایت را کاملا محصور و تحریف کرده ایم.

حجت الاسلام نجاتی با اشاره به معنای ولایت پذیری خاطرنشان کرد: ولایت مداری و پیام غدیر؛ پذیرش نظر امیرالمؤمنین(ع) و سبک زندگی ایشان و نگاه حضرت و در زمان ما نظام امام زمان(عج) و نائب بر حق ایشان ولی فقیه در جامعه است.

وی تأکید کرد: الان اگر امام زمان(عج) ظهور می کردند مثلا در بحث سیاست خارجی در جنگ یمن از ما چه می خواستند؟ یا در بحث مقابله اقتصادی با استکبار جهانی آیا غیر از اقتصاد مقاومتی را طلب می کردند؟ یا در بحث همسرداری و پوشش و و مسائل مختلف چه سخنی داشتند؟ اگر پیام غدیر و ولایت امیرالمؤمنین(ع) را همچون بحث عبودیت، در همه ساحت های زندگی بپذیریم توانسته ایم خود را ولایت مدار بنامیم.

این پژوهشگر حوزوی ادامه داد: البته ما متأسفانه برخی اوقات ولایت را زبانا پذیرفتیم ولی در عمل با دشمنان و مخالفان ایشان همراهی می کنیم که خیلی مسأله خطرناکی است که باید آن توجهی داشته باشیم و بدانیم شرط پذیرش ولایت و محبت، اطاعت است.

دلایل انحراف امت اسلام بعد از رحلت پیامبر | هر عمامه به سری مدافع دین نیست

عملکرد نادرست خواص بعد از رحلت پیامبر

این استاد تاریخ اسلام در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به دلایل انحراف جامعه اسلامی پس از رحلت پیامبر گرامی اسلام(ص) و عدم توجه به سخنان ایشان در روز غدیر، خاطرنشان کرد: یکی از تحلیل های رایج برای انحراف زمان رسول خدا(ص) و مهجور شدن واقعه غدیر یکی نقش خواص جامعه بود که سودجویی های فردی و حزبی مانع تسلیم شدن مردم در برابر فرمان حق شده و موجب شد که مردم ولایت امیرالمؤمنین(ع) را نپذیرند.

وی ابراز تأسف کرد که کسانی اجتماع ثقیفه را شکل دادند که امید یاری بیشتری از آنها بودند، یعنی انصار مدینه بودند که ثقیفه را برای انحراف از ولایت شکل دادند و بعد مشرکان قریش سوار بر این اجتماع شدند؛ آنها می ترسیدند اگر امیرالمؤمنین(ع) از قریش خلافت را به دست بگیرد، احقاد خیبریه و حنینیه و بدریه را از انصار بگیرند.

حجت الاسلام نجاتی منفعت طلبگی، تعصب خانوادگی و سودجویی قبلیگی خواص را از جمله دلایل انحراف امت اسلامی دانست و تصریح کرد: در کنار این مسأله بحث دیگری هم بود و آن سطحی نگری و ظاهر بینی عوام جامعه بود که نتوانستند حق را از باطل تشخیص داده و از امیرالمؤمنین(ع) دفاع کنند.

هر عمامه به سری مدافع دین نیست

وی با بیان این که باید از بحث انحراف جامعه اسلامی پس از رحلت پیامبر برای دوران کنونی خودمان درس عبرت بگیریم، یادآور شد: اگربخواهیم این مسأله را در جامعه زمان خودمان تصویر کنیم الان به صراحت هر عمامه به سری ولایت امیرالمؤمنین(ع) را در ساحت های مختلف ترویج نمی‌کند این ظاهر بینی است که بگوییم چون این آقا مثلا با حضرت امام(ره) بوده و با انقلاب همراه بوده الان هم در خط انقلاب قرار دارد و منافع حزب و فرد را دنبال نمی‌کند.

دلایل انحراف امت اسلام بعد از رحلت پیامبر | هر عمامه به سری مدافع دین نیست

در انتخاب افراد دقت کنیم

مدیر گروه تاریخ و سیره پژوهشکده حج و زیارت یادآور شد: نمونه عملی و کاربردی آن این است که امتداد ولایت امیرالمؤمنین(ع) در ساحت های اجتماعی ما در انتخاب های مختلف مردمی صورت می گیرد و نمود پیدا می‌کند، اگر ما در رأی دادن ولایت حضرت علی(ع) را پذیرفتیم به جای توجه به امور اصلی، رنگ گرایی و ظاهر بینی کنیم و به جای کسی که مرضی اهل بیت(ع) هستند و خط و جریان آنها و سلوک و زندگی فردی و اجتماعی شان با امیرالمؤمنین(ع) می سازد کس دیگری را انتخاب کند در تمام تصمیم های غلط های آنها شریک هستیم.

وی اضافه کرد: چه در ساحت ریاست جمهوری و چه در ساحت مجلس یا شورای شهر نظر و رأی ما دخیل است و اگر بد انتخاب کنیم در تصمیم های اشتباه آنها ما نیز عذاب می شویم،، حتی سکوت کردن این نتیجه را دارد که عملا فضا را برای کسانی باز می گذارد که صلاحیت ندارد یا زمینه را برای انسان های ذی صلاح خالی خواهیم کرد.

حجت الاسلام نجاتی خاطرنشان ساخت: امتداد ولایت امیرالمؤمنین(ع) به این است که در سلوک فردی و اجتماعی ایشان را حاضر و ناظر بدانیم و ولایت ایشان را ملاک معتبری بدانیم و بر اساس آن انتخاب کنیم و الا ما نیز دچار انحراف کسانی می شوند که به ظاهر درغدیر بیعت کردند ولی ثابت قدم نماندند./1330/ت301/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 7
ارسال نظرات