۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۷
کد خبر: ۶۱۸۶۶۸

برنامه عزاداری دفاتر مراجع تقلید و شاخص ترین هیأت های قم در دهه محرم

برنامه عزاداری دفاتر مراجع تقلید و شاخص ترین هیأت های قم در دهه محرم
همزمان با آغاز دهه اول محرم الحرام، از مهم ترین برنامه های سوگواری حرم حضرت معصومه(س)، مسجد جمکران، دفاتر مراجع تقلید و هیأت های شاخص قم آگاه شوید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، امروز یکشنبه دهم شهریور مصادف با اولین روز از ماه محرم است. از حضرت امام رضا(ع) روایت شده: چون ماه محرم فرا می‌رسید، کسى پدرم را خندان نمی‌دید، و پیوسته تا روز دهم اندوه و حزن بر او غالب بود، چون روز عاشورا می‌شد روز مصیبت و حزن و گریه، ایشان بود، و می‌فرمود: امروز روزى است که حسین (ع) شهید شد.

در همین راستا خبرگزاری رسا، برنامه‌های عزاداری حرم مطهر حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران، دفاتر مراجع تقلید و هیئت‌های مذهبی شاخص قم را که در شب و روز دهه اول ماه محرم اقدام به برپایی مراسم عزاداری و ذکر اهل بیت(ع) می‌کنند، جهت دسترسی بهتر و سریع‌تر مخاطبان به تفکیک زمان و نشانی هیئت بر اساس زیر منتشر کرده است.

برنامه‌های حرم مطهر حضرت معصومه در دهه اول محرم

همزمان با شب اول محرم الحرام پرچم گنبد کریمه اهل بیت(س) با پرچم سیاه متبرک به عبارت «یا حسین» تعویض می‌شود.

در این مراسم که عصر روز شنبه در صحن امام رضا(ع) حرم مطهر برگزار می‌شود، آیت الله سعیدی تولیت آستان مقدس، خادمان، زائران و مجاوران کریمه اهل بیت(س) حضور خواهند داشت.

 بخشی از مهم ترین این برنامه‌ها، هر روز در چند نوبت و در جوار مضجع نورانی حضرت کریمه اهل بیت (س) خواهد بود که بعد از نماز جماعت صبح دهه اول محرم، حجت الاسلام ظهیری به ایراد سخنرانی خواهد پرداخت.

 همچنین از ساعت 11 و 30 دقیقه روزهای دهم تا نوزدهم شهریور ماه سال جاری و همزمان با اول تا دهم محرم الحرام، آستان مقدس فاطمی (س) شاهد ذکر مصیبت حجج اسلام میردامادی و صادقی واعظ خواهد بود و پس از آن رضا ایزدی نیز به قرائت زیارت عاشورا می‌پردازد.

برنامه بعدی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) در دهه نخست محرم الحرام سال جاری از ساعت 18 و 30 دقیقه آغاز می‌شود و سخنرانی حجج اسلام بیگدلی و بخشی و سپس مداحی یاسین شیخ زاده، گرمابخش محافل حسینی خواهد بود.

 در عین حال مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشا با حضور زائران و مجاوران بانوی کرامت (س) در شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر برپا می‌شود که این مراسم با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین میرباقری و مداحی علی مهدوی نژاد همراه خواهد بود.

مراسم شیرخوارگان حسینی نیز در اولین جمعه ماه محرم روز 15 شهریور ساعت ۸ صبح در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر برگزار می‌شود.

برنامه های مسجد مقدس جمکران

مسجد مقدس جمکران نیز همزمان با شب های محرم الحرام، شاهد برپایی مجلس ذکر مصیبت با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین میرزا محمدی خواهد بود؛ این مراسم از ساعت 21 و 20 دقیقه با قرائت زیارت عاشورا آغاز می‌شود.

برنامه دفاتر مراجع تقلید

دفتر آیت الله مکارم شیرازی

سخنران پنج روز اول محرم: حجت الاسلام و المسلمین رفیعی

سخنران پنج روز دوم محرم: آیت الله توکل

زمان: از اول محرم به مدت 10 روز از ساعت 11صبح

مکان: خیابان صفاییه، مدرسه امیرالمومنین(ع)

دفتر آیت الله نوری همدانی

سخنران پنج روز اول محرم: حجت الاسلام و المسلمین سید حسین مومن

سخنران هفت روز دوم محرم: حجت الاسلام و المسلمین رفیعی و حجت الاسلام و المسلمین رزاقی

زمان: از اول محرم به مدت 12 روز از ساعت 11صبح

مکان: خیابان صفاییه، کوچه 33 دفتر آیت الله نوری همدانی

دفتر آیت الله وحید خراسانی

سخنران 6 روز اول محرم: حجت الاسلام و المسلمین نظری منفرد

سخنران 6روز دوم محرم: حجت الاسلام و المسلمین میرباقری

زمان: از اول محرم به مدت 12 روز از ساعت 11 و نیم

مکان: خیابان صفاییه، کوچه 23، دفتر آیت الله وحید خراسانی

دفتر آیت الله سبحانی

سخنران روز شنبه و یکشنبه؛ هفتم و هشتم محرم: حجت الاسلام و المسلمین رضوانی

سخنران روز دوشنبه و سه شنبه؛ نهم و دهم محرم: حجت الاسلام و المسلمین رفیعی

زمان: از هفتم محرم به مدت 4روز از ساعت 7 صبح

مکان: خیابان صفاییه، موسسه امام صاق(ع)، دفتر آیت الله سبحانی

هیئت ثارالله قم

هیئت ثارالله قم نیز طبق سال‌های گذشته مراسم عزاداری خود را در مدرسه علمیه فیضیه قم برگزار می‌کند که در این مراسم حجت الاسلام سید محمدمهدی میرباقری از اساتید حوزه علمیه قم و نماینده مجلس خبرگان رهبری سخنرانی می‌کند و مراسم نوحه‌خوانی نیز توسط عباس حیدرزاده اجرا می‌شود.

مراسم عزاداری هیئت ثارالله(ع)، از شب اول ماه محرم به مدت ۱۲ شب و از ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه هر شب در سالن اجتماعات مدرسه علمیه فیضیه قم برگزار می‌شود.

هیئت رزمندگان اسلام قم

هیئت رزمندگان اسلام قم برنامه عزاداری دهه اول محرم خود را همانند سال‌های گذشته در مجتمع فرهنگی امام خمینی(ره) واقع در گلزار شهدای علی بن جعفر(ع) برگزار می‌کند که این مراسم هر ساله با استقبال گسترده عزاداران سیدالشهدا(ع) مواجه می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی از اساتید حوزه و دانشگاه در این هیئت سخنرانی می‌کند و حاج حسن شالبافان نیز در مصیبت اباعبدالله الحسین(ع) و اهل بیت گرامی ایشان به مداحی و نوحه‌خوانی می‌پردازد.

 هیئت فاطمیون

هیئت فاطمیون قم نیز برنامه‌های دهه اول محرم خود را در حسینیه تازه تأسیس خود واقع در خیابان هنرستان برگزار می‌کند.

این برنامه از روز اول محرم و از ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه با سخنرانی حجت الاسلام الیاسی قم آغاز و در ادامه نیز حاج مهدی سلحشور و محمدجواد احمدی به مداحی خواهند پرداخت.

 هیئت محبین اهل بیت(ع)

هیئت محبین اهل بیت(ع) نیز مراسم دهه اول محرم خود در سالن ورزشی شهید لطفی نیاسر واقع در بلوار امام رضا(ع) بین پل نیروگاه و پل حجتیه جنب مرکز آموزشی آیت الله سعیدی و با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان و مداحی مداحان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در ساعت ۱۶ هر روز دهه اول برگزار می‌کند.

هیئت کف العباس(ع)

هیئت کف العباس(ع) نیز در دهه نخست محرم برنامه های سوگواری سرور و سالار شهیدان را در مصلای قدس برگزار می کند؛ برنامه های این هیئت هر روز بعد از نماز ظهر و عصر با قرائت زیارت عاشورا، سخنرانی حجت الاسلام میرزا محمدی و مداحی مداحان اهل بیت(ع) برقرار است.

 هیئت خادم الرضا(ع)

برگزاری مراسم عزاداری دهه اول محرم هیئت خادم الرضا(ع) نیز همانند سال‌های گذشته در مجموعه ورزشی دو هزار نفری شهید حیدریان، با سخنرانی حجت الاسلام آزادی خواه و مداحی مهدی آئینه و وحید شکری برگزار می‌شود./1325/ج

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۶
آجرک الله یا بقیه الله
0
0