۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۷
کد خبر: ۶۱۹۰۴۸

مرز خسروی هنوز بازگشایی نشده است

مرز خسروی هنوز بازگشایی نشده است
امروز سومین روز ماه محرم‌الحرام است و عزاداران در گوشه‌و‌کنار کشور در حسینیه‌ها، مساجد و تکایا مشغول عزاداری هستند؛اما خوشبختانه مسوولان برگزاری مراسم راهپیمایی ایام اربعین جلسات خود را آغاز کرده‌اند تا مشکلات هرساله که برای زائران به‌وجود می‌آید،امسال کمتر شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، ستاد مرکزی اربعین حسینی روز گذشته با حضور برخی مسوولان دست‌اندرکار تشکیل جلسه داد. در این جلسه، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور از زمان خدمات‌دهی به زائران اربعین در مرزهای ایران از ۱۳ تا ۳۰مهر خبر داد و گفت: مرز خسروی هنوز برای تردد زائران بازگشایی نشده است. آقای حسین ذوالفقاری تأکید کرد: مدیریت عملیات اربعین کار کوچکی نیست و محصول کار جمعی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود حج را با سفر اربعین مقایسه کرد و گفت: برای اینکه ۸۰ هزار نفر به حج بروند، باید برنامه‌ریزی‌های دقیقی انجام شود؛ اما برای اربعین چنین انتظاری نیست؛ چراکه معلوم نیست مردم چه زمانی از کشور خارج می‌شوند، چه زمانی به کشور بازمی‌گردند، چه تعداد زائر قرار است برود، چند سال دارند و... . ذوالفقاری ادامه داد: اقتضائات این سفر این‌گونه است که نمی‌شود مدیریت واحدی برای زائران داشت؛ اما همه دستگاه‌ها و نهادهای حاکمیتی باید پای کار باشند تا بتوان مدیریتی برای زیارت بهتر زائران رقم زد. معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور گفت: در مدت یک هفته، باید موضوعات عنوان‌شده در این جلسه در کمیته‌های تخصصی مطرح شوند و نتیجه آن مجدد در همین کمیته اعلام شود. وی خاطرنشان کرد: پیشنهادم این است که دستگاه‌هایی که بیشترین کار را در عراق انجام می‌دهند، نماینده‌ای در ایران داشته باشند تا بتوانیم هماهنگی‌های لازم را با آنان انجام دهیم. وی همچنین از اهمیت ارائه برنامه آموزشی به مردم و افرادی سخن گفت که قصد سفر اربعین را دارند.

تلاش برای بازگشایی مرز

یکی از نکات مهمی که معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور به آن اشاره کرد، منابع مختلف خبری و اطلاع‌رسانی درباره سفر اربعین بود. سردار ذوالفقاری در‌این‌باره گفت: تقاضا دارم هر مسوولی در حوزه تخصصی خودش صحبت کند و اطلاعات غلط و نادرست را در جامعه منتشر نکند. وی درباره بازگشایی مرز خسروی که در هفته‌های اخیر مطرح شده، تأکید کرد: برای بازگشایی مرز خسروی با دولت عراق به توافق رسیده‌ایم؛ اما هنوز این مرز باز نشده است. البته ترانزیت و ترددهای کاری در این مرز انجام می‌شود؛ ولی مرز برای تردد زائران هنوز باز نشده است. ذوالفقاری یادآور شد: از اول محرم برای زائرانی که قصد سفر به عراق را دارند، روادید لغو شده است؛ اما این بدان معنا نیست که ما از اول محرم به زائران در مرزها خدمت ارائه می‌دهیم.

وی درباره افزایش خدمات به زائران در مسیر سفر اربعین نیز گفت: پیشنهاد می‌کنم سفیر ایران در عراق موضوع کاهش نرخ مکالمات را پیگیری کند تا زائران ایرانی برای مکالمات خودشان هزینه‌های گزافی پرداخت نکنند. همچنین، هماهنگی‌های لازم با رانندگان عراقی برای جابه‌جایی زائران انجام می‌شود تا در حق زائر ایرانی اجحاف نشود.

آماده‌سازی ناوگان

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور در بخش دیگری از سخنان خود به زائران خارجی اشاره کرد که از کشورهای همسایه وارد ایران می‌شوند و سپس به عتبات می‌روند. او در‌این‌باره گفت: بعضی از زائران حسینی برای سفر اربعین از کشور ترکیه، افغانستان و آذربایجان وارد ایران می‌شوند و به عراق می‌روند. اتباع خارجی نیز که کارت اقامت دارند، می‌توانند مانند زائران ایرانی به عراق بروند. ذوالفقاری درادامه افزود: 124 میلیارد تومان برای آماده‌سازی زیرساخت‌ها در داخل کشور اختصاص یافته است که 50درصد از این اعتبارات دراختیار استان‌های مرزی ایران با عراق قرار گرفته ‌تا زیرساخت‌ها را ایجاد کنند. معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور تأکید کرد: مسوولیت اصلی ما در خاک ایران است و ما از همه ظرفیت‌های استان مرزی در بخش‌های خصوصی و عمومی استفاده می‌کنیم تا خدمات بهتری به زائران حسینی ارائه دهیم. وی درباره ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی اظهار کرد: 14هزار دستگاه اتوبوس موجود است که از این تعداد ۱۱هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس فعال است که از این تعداد هشت‌هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس به اربعین اختصاص یافته است. تأکید می‌کنیم زائران سفر خود را به‌دلیل کمبود ظرفیت‌ها مدیریت کنند تا با مشکلی مواجه نشوند.

مشکلات ارزی برای زائران

سال گذشته شیوه پرداخت ارز به زائران اربعین حواشی بسیاری ایجاد کرد. بسیاری از زائران که نتوانسته بودند به‌راحتی در کشور عراق دینار موردنیاز خود را دریافت کنند، برای جابه‌جایی با خودرو بین شهرهای کشور عراق و نیز انتقال به مرز با مشکل روبه‌رو شدند. معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور در‌این‌باره نیز گفت: پرداخت ارز به زائران حسینی هنوز نهایی نشده است؛ ولی موافق پرداخت ارز در کشور عراق به زائران نیستیم و در‌این‌زمینه امیدواریم هرچه‌زودتر با بانک مرکزی به توافق برسیم که در داخل کشور ارزهای موردنیاز زائران تأمین شود. معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور تأکید کرد: زائران در سامانه سماح حتما ثبت‌نام کنند و گذرنامه‌های آن‌ها سه ماه امکان حضور در کشور عراق را مهیا کرده است. درخواست می‌‌کنیم ایرانی‌ها به‌صورت گروهی برای زیارت به عراق سفر کنند.

سفیر ایران در بغداد نیز به‌عنوان یکی دیگر از مسوولان حاضر در ستاد مرکزی اربعین گفت: برای عبورومرور بهتر زائران ایرانی در عراق به دوهزار دستگاه اتوبوس نیازمندیم که امیدواریم هماهنگی‌های لازم انجام شود. آقای ایرج مسجدی درباره ویژگی‌های سفر اربعین از نگاه مردم عراق چنین گفت: اربعین برای عراقی‌ها مراسمی کاملا مردمی است و نقش دولت عراق، تنها مدیریت امنیت راهپیمایی است.

وی افزود: زائر عراقی برای شرکت در راهپیمایی اربعین مشکلی ندارد؛ چون می‌داند به کدام موکب باید مراجعه کند، مسیرش کجاست، هم‌زبان با مردمان آن کشور است و مشکلی مثل گم‌شدن و دغدغه زیارت کاظمین و نجف را ندارد؛ اما بحث امنیت و عبور‌و‌مرور زائر ایرانی بسیار متفاوت با زائر عراقی است. مسجدی اظهار کرد: اربعین ازنظر زائر عراقی، یعنی پیاده‌روی تا جایی که استطاعت دارد و اگر هم نتواند به کربلا برسد، از دور یک سلام می‌دهد و برمی‌گردد؛ اما چنین چیزی برای زائر ایرانی درک‌کردنی نیست.

سفیر ایران در بغداد گفت: در روز اربعین، تمام موکب‌های عراقی جمع می‌شوند؛ چون عراقی‌ها تا روز اربعین خدمات می‌دهند و بعد وسایل‌شان را جمع و به‌سمت کربلا حرکت می‌کنند. وی ادامه داد: زائر ایرانی داستانی متفاوت از زائر عراقی دارد. این زائر وارد کشور خارجی می‌شود. هم مسائل رفاهی برای زیارت را می‌خواهد و هم تأمین امنیتش مهم است.

اگر واقعا زائر ایرانی برایش برنامه‌ریزی و مدیریت نشود، در عراق دچار مشکل می‌شود. به‌گفته وی، همین بی‌دقتی‌ها صرفا سبب شده روابط ایران و عراق دچار مشکل شود؛ پس زائر ایرانی باید مدیریت شود که این مدیریت هم یک جنبه مردمی دارد و هم یک جنبه دولتی: وجهه مردمی آن موکب‌هاست و وجهه دولتی آن بحث انتظامی و امنیتش است.

امضای تفاهم‌نامه اورژانسی
رییس سازمان اورژانس یکی دیگر از مسوولان حاضر در ستاد مرکزی اربعین بود. او درباره تفاهم‌های انجام‌شده برای کمک به زائران گفت:‌ سال گذشته با وزارت بهداشت عراق درباره ارائه خدمات در ایام اربعین تفاهم‌نامه‌ای منعقد کردیم و امیدواریم این تفاهم‌نامه هرچه‌زودتر برای امسال هم منعقد شود.

آقای پیرحسین کولیوند اظهار کرد: بسته‌های آموزشی با زبان‌های عربی، انگلیسی و فارسی برای پیشگیری از برخی بیماری‌ها آماده کرده‌ایم و در ایام اربعین این بسته‌ها در بین زوار پخش می‌شود. همچنین، تعداد نیروی بهداشت محیط به کربلا و نجف اعزام می‌شوند و به‌دنبال افزایش آموزش‌ها و سطح اطلاعات هستیم./1360/

ارسال نظرات