۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۱
کد خبر: ۶۱۹۰۹۷
حجت الاسلام متولی امامی:

گسست فرهنگی از طریق زبان انگلیسی یکی از خواسته‌های دشمنان است

گسست فرهنگی از طریق زبان انگلیسی یکی از خواسته‌های دشمنان است
مدیر مؤسسه مطالعات تمدن اسلامی با بیان اینکه تغییر زبان یکی از توطئه‌های استعمار است، گفت: گسست فرهنگی از طریق زبان انگلیسی یکی از خواسته‌های دشمنان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سید محمد حسین متولی امامی مدیر مؤسسه مطالعات تمدن اسلامی، شامگاه امروز در نشست بررسی تأثیر مخرب یا سازنده زبان انگلیسی در تمدن سازی اسلامی که از سوی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شده بود، با بیان اینکه زبان انگلیسی در عرصه تمدن سازی مخرب است، گفت: استعمارگران هرکجا ورود پیدا کرده‌اند تلاش کرده اند زبان را تغییر دهند، هند زمانی زبان مرکزی و اصلیش فارسی بود اما پس از استعمار انگلیس این زبان فارسی از بین رفت، در ترکیه نیز به همین صورت است، امروز مردم این کشورها نمی‌توانند متون گذشته خود را بخوانند. در صورتی که ما متون بسیار قدیمی خود را هنوز به راحتی می‌توانیم مطالعه کنیم.

تغییر زبان رویکرد استعمار است

وی تغییر زبان و خط را توطئه و یک رویکرد استعماری و ضد تمدنی توصیف کرد و افزود: بنیان گذار تفکر انتقادی علیه ترویج زبان انگلیسی و مکتب انگلیس آلمانی‌ها هستند، برای شناخت مباحث فلسفه غرب باید آلمانی بدانید و آنها را بشناسید چرا که برترین فلاسفه غربی آلمانی هستند و زبان فلسفه غرب آلمانی است، نکته این است که مبتذل‌ترین فلاسفه اروپا انگلیسی هستند و مکاتب پزیتویستی انگلیسی هستند. توجیه غرب زدگان تحت تأثیر جریان استعماری این است که فارسی زبان علم نیست بلکه تنها انگلیسی زبان علم است در صورتی که حقیقت این گونه نیست.

استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به ناتوانی مردم ترکیه و هند برای استفاده از متون گذشته و کهن خود، اظهار کرد: رهبر انقلاب معتقد هستند زبان خوانی نباید تبدیل به یک فرهنگ شود، برخی غرب زدگان زبان انگلیسی را زبان علم معرفی کرده‌اند و به جامعه می‌گویند علم همین است در حالی که در بسیاری از موارد و مسائل خود غربی‌ها از مواضع علمی خود عقب نشینی کرده‌اند. در حالی ما هنوز در دانشگاه درگیر مکتب فلسفی پزیتیویسیم هستیم که فلسفه زنده اروپا مکتب آلمان و فلاسفه آلمان است.

حجت الاسلام متولی امامی با بیان اینکه نمی‌توان تنها ادعای افراد را در نظر گرفت، تصریح کرد: ترامپ دم از عدالت می‌زند امام خمینی نیز مدعی عدالت خواهی بود، آیا این دو ادعا یکسان است؟ ما باید بدانیم که فرهنگ غربی نمی‌تواند برای ما سازنده باشد، زبان انگلیسی اگر تبدیل به فرهنگ شود و مکاتب فکری را در جامعه پدید آورد در حقیقت این خواسته دشمن در کشور ما محقق شده است، نمی‌گویم زبان انگلیسی فرا نگیریم اما نباید تبدیل به فرهنگ شود، امروز برخی از نوجوانان ما توان حافظ خوانی ندارند چون دچار شلختگی فکری و فرهنگی در تربیت و آموزش شده‌ایم.

اهمیت دادن بیش از حد به زبان انگلیسی باعث گسست فرهنگی شده است

رییس مؤسسه مطالعات تمدن اسلامی خاطرنشان کرد: می خواهند نسل جدید ما را از نظام معنایی اصیل ما جدا کنند، درحالی تمام بچه‌ها کلاس زبان انگلیسی می‌روند و حتی در مهد کودک انگلیسی فرا می‌گیرند که توانایی خواندن متون اصیل ما نظیر حافظ و سعدی را ندارند. فرهنگ غربی را از طریق زبان انگلیسی خانواده‌ها به صورت نرم می‌پذیرند و شاهد گسست فرهنگی هستیم و این مشکلی است که با ان مواجه هستیم.

حجت الاسلام متولی امامی با بیان اینکه باید ناظر به نیازمان زبان تولید کنیم و فرهنگ غربی را در فراگیری زبان انگلیسی استحاله کنیم، اظهار کرد: نیازمند تصرف فرهنگ و زبان غربی هستیم، زبان های بسیاری هستند که باید فرابگیریم چرا که در عرصه‌های مختلف به آن نیاز داریم، از این طریق هم هژمونی انگلیسی در کشور شکسته می‌شوند هم هژمونی علم پزیتیویستی سطحی مدرن از بین خواهد رفت و درهای دیگر علوم غربی به روی جامعه باز خواهد شد. جامعه ما کانالیزه شده است برای فراگیری زبان انگلیسی و نه تنها از عرصه فرهنگی ضربه خورده‌ایم بلکه از دیگر علوم مرتبط با دیگر زبانها و مخاطبین دیگر زبانها غافل مانده‌ایم./1304/پ310/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۷
خیلی جال بود
از حاج آقای متولی امامی بیشتر خبر داشته باشید..
0
0