۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۶:۰۲
کد خبر: ۶۱۹۱۰۹
آیت الله اراکی:

فرهنگ سازی مهمترین وظیفه دولت در نظام سیاسی اسلام است| عاشورا هویت ساز است

فرهنگ سازی مهمترین وظیفه دولت در نظام سیاسی اسلام است| عاشورا هویت ساز است
دبیرکل مجمع تقریب با بیان این که مهم ترین وظیفه دولت ها در نظام سیاسی اسلام فرهنگ سازی است، گفت: دولت در برابر فرهنگ جامعه مسؤول است و باید پاسخگو باشد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در مراسم عزاداری شب چهارم محرم در حسینیه شهدای قم با بیان این که فرهنگ هویت جوامع را تشکیل می دهد، گفت: فرهنگ منظومه خوب و بدهای یک جامعه را شامل می شود.

وی افزود: در زبان فقهی و دینی به این منظومه خوبی ها و بدی ها معروف و منکر گفته می شود، بیشترین کمک به هر جامعه ای کمک کردن برای انجام معروف ها و دوری از منکرها است؛ امام ولی و نصیر جامعه است، امام عهده دار نشان دادن راه به انسان و هدایت آن در این مسیر و کمک کردن به انسان است.

نماینده خبرگان رهبری با بیان اینکه مجالس عاشورایی مجالس هویت بخشی به جامعه دینی است، اظهار داشت: تمام اتفاقات عاشورا و شهدا و شخصیت های کربلا هویت ساز و جامعه ساز هستند که باید مورد توجه باشد.

وی ادامه داد: سؤال می شود که چگونه مجموعه خوب و بدها هویت جامعه را می سازد؟ اراده، خواست و انتخاب جامعه هویت آن را خواهد ساخت، تصمیم گیری برای انجام یا ترک یک کار مبتنی بر فرهنگ جامعه است یعنی فرهنگ هر جامعه انتخاب و اراده جامعه را جهت می دهد.

آیت الله اراکی با بیان این که منظومه ارزشی جهت گیری رفتار یک جامعه را شکل می دهد و در پرتو آن هویت جامعه تشکیل می شود، ابراز داشت: در منابع دینی جامعه شناسی، انسان شناسی و نظام سیاسی کامل وجود دارد اما باید با تدبر و تحقیق و آن ها را استخراج کرد.

وی عنوان کرد: دانشی که ائمه اطهار(ع) به میراث گذاشته اند گنجینه عظیم و بی نهایتی است که از آن بهره برداری نمی کنیم، متأسفانه گاهی نسبت به این گنجینه بی نهایت، کم لطفی می شود؛ جابربن حیان بنیانگذار شیمی در تاریخ بشر است و تمام رسائل جابر که نخستین مجموعه علمی شیمی مدون محسوب می شود، قال الصادق(ع) است، اگر کسی پای منبر امیرمؤمنان می نشست آن زمان مشخص می شد که چه چیزی در گنجینه علمی و معرفتی حضرت وجود داشت.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: در شناخت ائمه طاهرین(ع) خیلی کوتاهی کردیم و باید در این زمینه خون گریست، چقدر از این نعمت الهی بی پایان و بهره برداری از آن کوتاهی کرده ایم.

وی اضافه کرد: رفتار مداوم جامعه اراده آن را شکل می دهد، یکی از تعلیمات دینی این است که انسان از عادت های خوب و مثبت خود مراقبت کند تا آن ها را از دست ندهد، می توان برنامه ریزی داشت تا در مناسبت هایی مانند رمضان و محرم بر عادات خوب اضافه کرد، انسان تابع اهل بیت(ع) باید اهل ذکر و زنده دل باشد.

آیت الله اراکی با بیان این که انسان باید نسبت به انتخاب راه خود هوشیار باشد، گفت: دو ابزار برای شناخت راه درست وجود دارد که قرآن و اهل بیت طاهرین(ع) هستند، مودت و محبت اهل بیت(ع) راه را به انسان نشان می دهد.

وی افزود: قرآن و مودت اهل بیت(ع) هویت جامعه اسلامی را می سازد و اگر می خواهیم جامعه اسلامی داشته باشیم باید در انتخاب ها از قرآن کریم و سیره و رفتار اهل بیت(ع) درس بگیریم، فرهنگ جامعه همه چیز جامعه را می سازد و اگر فرهنگ سالم بود اقتصاد سالم، سیاست سالم و تربیت سالم خواهیم داشت.

نماینده خبرگان رهبری با بیان این که مهم ترین وظیفه دولت ها و حکومت ها در نظام سیاسی اسلام فرهنگ سازی است، اظهار داشت: دولت ها در برابر فرهنگ های جوامع مسؤول هستند و باید پاسخگو باشند و امروز وزارت ارشاد این مسؤولیت را دارد.

وی ادامه داد: کسانی که مسؤولیت دارند باید پاسخ دهند که چه پوشش و فرهنگی را در جامعه ترویج کرده اند، سابقا وزیر فرهنگی داشتیم که از فرهنگ هیچ بویی نبرده بود، این شخص مدعی بود که فرهنگ کار دولت نیست و دولت هیچ مسؤولیتی در این زمینه ندارد؛ دولت اولین مسؤول در برابر فرهنگ جامعه است و باید پاسخ دهد.

آیت الله اراکی تأکید کرد: دولت باید بررسی کند که اگر اشکالی وجود دارد از کجا نشأت گرفته است، دولت ها و مسؤولان می توانند یک فرهنگ مثبت یا منفی را در جامعه جا بیندازند، سیدالشهدا(ع) خطر تغییر فرهنگ جامعه و تبدیل معروف و منکر را مشاهده کردند و قیام کردند که نشان از اهمیت فرهنگ در جامعه دارد.

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید
تعداد بازدید : 9
محمد قمین
ارسال نظرات