۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۴
کد خبر: ۶۱۹۱۳۴
عالم اهل سنت خراسان شمالی:

اهل سنت خراسان شمالی، امام حسین را الگوی زندگی می‌دانند

اهل سنت خراسان شمالی، امام حسین را الگوی زندگی می‌دانند
عالم اهل سنت خراسان شمالی گفت: اهل سنت این استان از دیرباز نسبت به محرم و امام حسین (ع) ارادت قلبی خاصی داشته و ایشان را الگوی مسیر زندگی خود انتخاب کرده‌اند.

آخوند غفور یزدانی، عالم اهل سنت خراسان شمالی و مدیر مدرسه علمیه الاظهر دهستان باغلق راز و جرگلان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با گرامیداشت ماه محرم و ایام سوگواری سیدالشهدا (ع)، به تبیین جایگاه و شأن والای امام حسین (ع) در بین اهل سنت استان پرداخت و اظهار کرد: همواره در نمازهای جماعت و جمعه اهل سنت خراسان شمالی از رشادت، مظلومیت و جان‌نثاری سیدالشهدا (ع) و یارانش در صحنه کربلا سخن گفته شده و می‌شود.

وی افزود: مسلمانان اهل تسنن این منطقه از استان خراسان شمالی همواره به امام حسین (ع) ارادت قلبی خود را اذعان داشته‌اند و ایشان را به‌عنوان الگویی به‌منظور رسیدن به سعادت و خوشبختی در نظر می‌گیرند.

آخوند یزدانی با بیان روایتی از رسول اکرم (ص) خاطرنشان کرد: در اواخر عمر حضرت محمد رسول‌الله (ص) یارانش از ایشان طلب جانشینی پس از پیامبر را کردند و آن حضرت در جواب یارانش گفت پس از من اول به قرآن کریم و پس‌ازآن به اهل‌بیت من مراجعه کنید و بدانید که در میان دوستداران اهل‌بیت من دوستداران حسن و حسین از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند.

وی همچنین با اشاره به روایتی دیگر از پیامبر خدا (ص) خاطرنشان کرد: رسول خدا (ص) می‌فرماید: حسین از من و من از حسینم؛ دوستدار حسین محبوب خداست و حسین امتی از امت‌ها است که این سخن نشان‌دهنده محبت پیامبر نسبت به امام حسین (ع) و جایگاه ویژه ایشان در نزد پیامبر است و با توجه به این سخن تمام مسلمانان باید خود را محب سیدالشهدا بدانند (ع) و راه و روش ایشان را الگوی مسیر زندگی خود قرار دهند.

مدیر حوزه علمیه الاظهر باغلق با اشاره به اینکه پیامبر اکرم (ص) فرموده است: «فاطمه (س) پاره تن من است» تصریح کرد: با تفسیر این سخن از حضرت محمد (ص) باید نتیجه گرفت که فرزندان حضرت فاطمه (س) نیز در قلب رسول خدا (ص) از حب و محبت خاصی برخوردار بودند؛ ازاین‌رو دوستداران و پیروان رسول خدا (ص) باید ارادت و حب خود به این دو محبوب پیامبر اسلام (ص) را در دل خود جای دهند و برای آن‌ها احترام خاصی قائل باشند.

وی با اشاره به واقعه سرخ شدن آسمان کربلا در روز عاشورا اظهار کرد: در روایتی آمده است که در روز شهادت امام حسین (ع) آسمان کربلا به رنگ سرخ درآمده و آسمان می‌گریست که این روایت هم نشان از جایگاه و حب سیدالشهدا (ع) نزد خداوند دارد.

آخوند یزدانی با اشاره به مراسم و آداب برادران اهل سنت در روز تاسوعا و عاشورا تصریح کرد: اهل سنت در روز تاسوعا و عاشورا در کنار برادران شیعه خود به عزاداری و بزرگداشت شهادت سالار شهیدان می‌پردازند و برای شادی روح شهدای کربلا و اسلام به مستمندان صدقه و خیرات می‌بخشند و دعا می‌خوانند.

گفتنی است، بیش از 10 درصد جمعیت استان خراسان شمالی و بیش از 75 درصد جمعیت شهرستان راز و جرگلان را مسلمانان اهل سنت تشکیل می‌دهند.

علاوه بر شهرستان راز و جرگلان در بخش‌هایی از شهرستان بجنورد که مرکز استان خراسان شمالی است، مسلمانان اهل تسنن زندگی می‌کنند و 21 مدرسه علمیه اهل سنت نیز در این استان فعال است./9314/ت310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات