۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۵
کد خبر: ۶۱۹۱۳۵

کی شود حر شوم توبه مردانه کنم؟

کی شود حر شوم توبه مردانه کنم؟
حر بن یزید ریاحی صبح عاشورا به بهانه آب دادن اسبش، از اردوگاه عمر سعد جدا شد و به کاروان حسین (ع) ‏ پیوست.

به گزارش خبرگزاری رسا، حر بن یزید ریاحی از همراهان حسین بن علی در واقعه کربلا بود،حر از خاندان معروف عراق و از رؤسای قبایل کوفیان بود. به درخواست ابن زیاد، برای مبارزه با حسین‏ فراخوانده شد. او به سرکردگی هزار سوار برگزیده گشت. در منزل ‏ «قصر بنی مقاتل‏» یا «شراف‏»، راه را بر حسین بست و مانع از حرکت او به‌سوی کوفه شد. کاروان‏ حسین را همراهی کرد تا به کربلا رسیدند و حسین در آنجا فرود آمد. حر وقتی فهمید کار جنگ با حسین بن علی‏ جدی است، صبح عاشورا به بهانه آب دادن اسب خویش، از اردوگاه عمر سعد جدا شد و به کاروان حسین‏ پیوست.

توبه‌کنان کنار خیمه‌های حسین آمد و اظهار پشیمانی کرد، سپس اذن میدان طلبید؛ حر با اذن‏ امام حسین (ع) به میدان رفت و در خطابه‌‏ای مؤثر، سپاه کوفه را به خاطر جنگیدن با حسین‏ (ع) توبیخ‏ کرد، چیزی نمانده بود که سخنان او، گروهی از سربازان عمر سعد را تحت تأثیر قرار داده‏ از جنگ با حسین (ع) منصرف سازد که سپاه عمر سعد، او را هدف تیر‌ها قرار داد، نزد حسین (ع) بازگشت و پس از لحظاتی دوباره به میدان رفت و با رجزخوانی، به مبارزه پرداخت و کشته شد؛ حر الگوی حقیقت‌جویی است. او در آغاز برخورد با امام حسین (ع) چنین جایگاه وارسته‌ای نداشت، اما ادب و تواضع حر در مقابل سالار شهیدان، سبب رهایی او شد. حر با ژرف‌بینی، حق را بر باطل ترجیح داد و پیشانی پشیمانی بر سجده‌گاه توبه فرود آورد.

آزادگی امام حسین (ع) به معنای زیر بار ظلم نرفتن

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوالفضل بنایی کاشی، مدیر مؤسسه اطلس تاریخ شیعه د اظهار کرد: در روایات آمده که امام حسین (ع) مهم‌ترین عامل را برای صفات پسندیده تقوا می‌دانستند و تقوا همان عمل به واجبات و ترک محرمات است.

او ادامه داد: هر کسی پیرو مکتب ورع و تقوا باشد همه حسن‌ها و خوبی‌ها برایش حاصل می‌شود؛ فرد با تقوا احساس خوب و انگیزه‌های معنوی برایش ایجاد می‌شود، هم‌چنین دنیای به سامان و بدون گره و دارای آرامش خواهد داشت.

مدیر مؤسسه اطلس تاریخ شیعه با بیان اینکه آزادگی امام حسین (ع) به معنای زیر بار ظلم نرفتن، ذلت را نپذیرفتن و قدرت‌طلب‌ها را رها کردن است، گفت: این حسین (ع) است که همه مردم را به آزادگی دعوت می‌کند و ایشان زمانی که تصمیم تاریخی خود را گرفتند، راه آزادی را انتخاب کردند و رفتند و این‌گونه بود که حسین‌بن علی (ع) سرور آزادگان جهان شد.

او با اشاره به اینکه روز چهارم محرم منتسب به حر بن یزید ریاحی است، افزود: حر انسان آزاده‌ای از جهت عدم وابستگی به مسائل مادی بوده و برای جلب منفعت کاری نمی‌کرد؛ هنگامیکه از نزدیک با امام حسین (ع) برخورد کرد و برخورد مردانه امام را با دشمنان دید به این نتیجه رسید که انسان باید دارای انسانیت و آزاده باشد تا اینکه در روز عاشورا در فعل و عمل برگشت و در مقابله و دشمنی با امام توقف کرد.

حجت‌الاسلام بنایی کاشی با اشاره به اینکه حر بن یزید ریاحی قبل از حرکت به‌سوی سپاه امام و پیوستن به ایشان، میل به خوبی‌ها در وجودش پیدا شد و توبه و بازگشت به‌سوی خدا پیدا کرد، گفت: در منابع شیعه و منابع اهل سنت مانند تاریخ طبری و کامل ابن اثیر حرکت حر به‌طور کامل از ابتدا تا جریان عاشورا و توبه او و برگشت از سپاه ابن سعد به‌سوی سپاه امام حسین (ع) نقل شده است.

او گفت: حر بن یزدی ریاحی فردی است که انسانیت و حب به خوبی‌ها در وجودش زنده بود اگرچه دین‌داری در او ضعیف بود و جز دستگاه یزید و ابن سعد بود؛ جوانان امروز با هر دیدگاهی می‌توانند داستان زندگی حر را مطالعه کنند که واقعاً در انسان تحول ایجاد می‌کند.

مدیر مؤسسه اطلس تاریخ شیعه بیان کرد: به‌عنوان مثال در جریان مدافعان حرم، جوانانی داریم که اهل مسجد و نماز نبودند، اما هنگامی‌که ظلم دشمنان را دیدند حرکت کرده و تعدادی هم شهید شدند، اگرچه ممکن است با زندگی حر هم آشنا نبوده‌اند، اما احساس آزادگی بالقوه در آنان بوده که عاملی ایجاد شد و آن را به فعلیت درآوردند.

حجت‌الاسلام بنایی کاشی در پایان تأکید کرد: وظیفه ما در ماه محرم این است که تنها به عزاداری نپردازیم بلکه در جلسات سخنرانی، آگاه‌سازی و روشنگری قیام کربلا حضور یابیم تا عزاداری ما همراه با معرفت باشد./1360/

ارسال نظرات