۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۶۱۹۲۸۳
به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛

نسخه الکترونیکی کتاب «تاریخ روابط اسلام و مسیحیت» منتشر شد

نسخه الکترونیکی کتاب «تاریخ روابط اسلام و مسیحیت» منتشر شد
نسخه الکترونیکی کتاب «تاریخ روابط اسلام و مسیحیت» در 412 صفحه در قالب کتابخوان همراه پژوهان منتشر شد.
محمد پهلوانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به آماده سازی نسخه الکترونیکی کتاب «تاریخ روابط اسلام و مسیحیت» اظهار داشت: گفتگوی بین ادیان برای رسیدن به جهانی عاری از خشونت و سرسختی که امروزه اذهان بسیاری از متفکران بزرگ را به خود مشغول داشته، از راه‌های مختلفی قابل پی‌جویی است، اما بی گمان یکی از آن‌ها که از قضا کارآمدی بیشتری دارد، بهره گیری از داده‌های تاریخی است.

وی گفت: اساساً ادیان در گذر حیات و نقش آفرینی خویش، در تاریخ چگونه با یکدیگر مواجه شده‌اند؟ این پرسش اساسی - با هر انگیزه‌ای که باشد - درخور ستایش است؛ چون از یک سو سطح تعامل و انسانی اندیشی دین را به نمایش می‌گذارد و از دیگرسو شخصیت تاریخی باورمندان به عقاید ادیان را نشان می‌دهد.

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: پژوهشکده اسلام تمدنی که مأموریت خود را در معرفی اسلام به عنوان دینی تمدن ساز و تمدنی اندیش تعریف کرده است، ورود به این حوزه‌های مطالعاتی را ضروری می‌داند. البته کتاب حاضر ترجمه‌ای از نویسنده‌ای غربی است؛ اما به حکم رویکردی که نویسنده دارد، در راستای فعالیت‌های پژوهشکده قرار گرفته است.

نویسندۀ اصلی کتاب، هیو گدارد، از تحصیل کردگان آکسفورد و استاد درس روابط اسلام و مسیحیت، با نگاهی تاریخی به روابط این دو دین، کوشیده نوع تعامل اسلام و مسیحیت را در طول تاریخ اسلام بررسی کند. وی ابتدا گزارشی از وضعیت دین مسیحیت پیش از اسلام و چگونگی تعاملش با دیگر ادیان و نیز روابط حاکم بر فرقه‌های درونی ارائه نموده و سپس به دادوستدی که با اسلام داشته، پرداخته است.

پهلوانی اظهار داشت: ظهور اسلام که تحولی در جهان انسانی بود، در زیست جهان مسیحیت نیز اثر گذارد؛ از این رو گدارد به نوع نگاه مسیحیت به اسلام و متقابلاً نگاهی که اسلام به این دین کهن داشته است، می‌پردازد و در ادامه، تعامل این دو را در گذرگاه‌های مختلف تاریخی می‌کاود.

وی گفت: به زعم نویسنده، دیانت اسلامی و مسلمانان به‌رغم دیدگاهی که نسبت به برتری دین خویش داشته اند، در همیشۀ تاریخ با نگاهی انسان مدارانه به ادیان دیگر به ویژه مسیحیت نظر کرده و بهترین رواداری را نسبت به آن و پیروان مسیحی اعمال کرده اند؛ هرچند تصریح می‌کند برای داوری در خصوص عملکرد مسلمانان نباید با ملاک‌های قوانین حقوق بشری قرن بیستم به داوری نشست.

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به معرفی کتاب «تاریخ روابط اسلام و مسیحیت» پرداخت و تصریح کرد: این کتاب نوشته هیو گدا و ترجمه منصور معتمدی و زهرا مؤدب است که در انتشارات این پژوهشگاه به چاپ رسیده است.

وی افزود: کتاب «تاریخ روابط اسلام و مسیحیت» با ۴۱۲ صفحه به زبان فارسی در سال ۱۳۹۸ منتشر شده و به تازگی اداره فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی این کتاب را به صورت کتاب الکترونیکی و در قالب کتابخوان همراه پژوهان با قابلیت اجرا در سیستم عامل اندروید، ویندوز و iOS منتشر کرده است.

پهلوانی درباره خرید نسخه الکترونیکی این کتاب اظهار داشت: علاقه‌مندان برای دریافت نرم افزار این کتاب می‌توانند به نشانی اینترنتی کتابخوان همراه پژوهان به آدرس www.pajoohaan.ir مراجعه کرده و با خرید نسخه الکترونیکی این کتاب، از مطالب آن بهره‌مند شوند. /۸۲۲/ت ۳۰۲/ش
مهدی فلاحی
ارسال نظرات