۲۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۲
کد خبر: ۶۱۹۶۵۶
گزارشی از نمایشگاه ضدجاسوسی وزارت اطلاعات؛

جاسوسی از مردم ایران به اسم "محبت و مناسک"

جاسوسی از مردم ایران به اسم
برخی افراد حتی در مراکز حساس نظامی و امنیتی کشور، اطلاعات خود را در اختیار سرویس‌های اطلاعلاتی بیگانه قرار داده‌اند تا به زعم خود از مدیر بالادستی انتقام بگیرند.

به گزارش باشگاه نویسندگان حوزوی خبرگزاری رسا، دشمن در مصاف با جمهوری اسلامی ایران در تلاش است تا از همه راه‌ها به کسب اطلاعات، نفوذ و خرابکاری بپردازد و در این مسیر از راننده تاکسی تا مهندس، روحانی و پزشک سود جسته است. نفوذ فرهنگی، جاسوسی تلفنی، جعل هویت، دام صدور ویزا و گرین کارت، فراری‌دادن مغزها به خارج و نفوذ فردی و جریانی از مهم‎ترین اقدامات دستگاه‎های اطلاعاتی دشمن برای مهار قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در سالیان اخیر بوده است.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران همزمان با تغییرات و پیشرفت‎‎‌های علمی روز، در راستای انجام مأموریت‌ها و وظایف خود، از راهبردها و تاکتیک‌های مختلفی در تقابل با مسئله نفوذ دشمن و خنثی‌سازی نفوذ بیگانگان به مراکز حساس نظام بهره‌گیری می‌کند. یکی از رویکردها و راهبردهای معاونت ضدجاسوسی وزارت اطلاعات، راهبرد «صیانت و پیشگیری» است که در دستور کار این مجموعه حساس نظام قرار گرفته است. از این رو یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی که معاونت ضدجاسوسی این وزارت‎خانه در سال‌های اخیر در دستورکار خود قرار داده، ارتقای سواد اطلاعاتی امنیتی، مهارت‌افزایی و حساسیت‌زایی جامعه به ویژه نخبگان و مدیران کشور است؛ زیرا هشداردهی و آگاه‎سازی نسبت به رخدادهایی که امنیت ملی را به مخاطره می‌اندازد از والاترین مأموریت‌های اطلاعاتی یک سازمان اطلاعاتی_امنیتی محسوب می‌شود. همچنین هشداردهی به معنای طراحی نظامی منسجم از نشانه‌های بروز شرایط نوین در آینده و ثبت منظم شواهد است. این نشانه‌ها غالبا کم‌سو و دیرباور هستند؛ اما نشان‎دهنده رویدادی ضدامنیتی در روند موضوعات از پیش تعیین شده است.

چندی پیش درب‎های نمایشگاه ضدجاسوسی وزارت اطلاعات به روی جمعی از مدیران خبرگزاری‌ها، فعالان رسانه و مطبوعات باز شد تا آنها نسبت به پدیده نفوذ که این روزها مرز نمی‌شناسد، بیشتر آگاه شوند.

وزارت اطلاعات در قالب نمایشگاه تخصصی ضدجاسوسی تلاش کرد تا در کنار افشای روش‌های نوبه‎نو سازمان‌های اطلاعاتی امنیتی دنیا، مخاطبان را در برابر تهدیدهای اطلاعاتی و نفوذ دشمن هوشیار و آنها را نسبت به آسیب‌های پیش رو واکسینه کند.

ظاهرا نمایشگاه ضدجاسوسی وزارت اطلاعات به توصیه مقامات ارشد نظام برپاشده و بیش از هر چیز نمایشگاهی توجیهی_آموزشی برای مخاطبانی بود که به دلیل نوع و سطح دسترسی خود به اطلاعات در معرض آسیب یا تهدیدهای امنیتی و نفوذ مورد طمع دستگاه‌های جاسوسی غربی قرار می‌گیرند.

در این نمایشگاه تخصصی، معاونت ضدجاسوسی وزارت اطلاعات با ارائه اطلاعات از برخی پرونده‌های به سرانجام رسیده در این معاونت تلاش کرده مخاطبان را با شیوه‌های سازمان‎های اطلاعاتی بیگانه در به دام انداختن شخصیت‌های مورد نظرشان آگاه سازد.

 بر اساس آنچه معاونت ضدجاسوسی وزارت اطلاعات ارائه کرده "تخلیه اطلاعاتی و نفوذ" همیشه با آگاهی فردی که در معرض سوء استفاده قرار گرفته، شکل نمی‎گیرد، گاه یک تماس تلفنی ساده از سوی کسی که از فرسنگ‎ها دورتر از ایران خود را مسئول یک نهاد حکومتی معرفی می‌کند، پلی می‌شود برای تخلیه اطلاعاتی.

جالب است بدانیم مسئولان ضدجاسوسی این وزارت می‌گویند روش‌ها برای جذب و تخلیه اطلاعاتی کارشناسانی که در حوزه‌های مختلف به سطحی از اطلاعات کشور دسترسی دارند، متفاوت بوده است، صرف نظر از انگیزه‌های مالی یا استفاده از میانبرها برای دریافت اقامت، روش‌های نادرست در مدیریت نیروی انسانی و انباشت دلخوری‌های ساده مرئوس از رئیس خود در محیط کار در سال‌های اخیر، گاه به پرونده‌هایی منجر شده که برخی کارشناسان حتی در مراکز حساس نظامی و امنیتی کشور، اطلاعات خود را در اختیار سرویس‎های اطلاعلاتی بیگانه قرار داده‌اند تا به زعم خود از مدیر بالادستی انتقام بگیرند.

نمایشگاه آسیب‌شناسی فرهنگی جامعه ایران توسط سازمان اطلاعاتی آمریکا را می‌توان یکی از بخش‌های جالب توجه و قابل تأمل این نمایشگاه توجیهی_آموزشی برشمرد که سبب شده مخاطبان از آن استقبال فراوانی داشته باشند.

در این بررسی که سند پنهان آن توسط کارشناسان خبره ضدجاسوسی کشف شده است، سازمان اطلاعاتی آمریکا طی ابلاغ رسمی به افسران اطلاعاتی فعال در موضوع جمهوری اسلامی ایران توصیه کرده که ایرانیان مردمانی عاطفی و احساسی هستند؛ بنابراین تلاش کنید در تعاملات خود، آنها را با دادن هدیه، تسهیلات، دعوت به یک رستوران و انواع ابراز محبت مدیون کنید؛ چراکه آنان در این شرایط تلاش خواهند کرد تا محبت شما را جبران کنند و در این فرآیند است که می‌توان یک ایرانی را از طریق ارتباط دوستانه با خود همراه و به تدریج تبدیل به یک خائن یا جاسوس کنید.

همچنین برخی جاسوس ها با ریاکاری و سالوس بازی تلاش می‌کنند تا از راه‌های به ظاهر معنوی مانند واژه‌های خدا و دعا و یا تمسک به برخی مناسک مذهبی، به سوژه‌های خود نزدیک شده و آنها را تحت تأثیر قرار دهند. هشدارها نسبت به پدیده نفوذ تا به حال کم نبوده، پدیده‌ای که  شکل خاص ندارد و گاه در سال‌های اخیر در لباس روحانیت، پزشک، مهندس، دانشجو، کارمند، دیپلمات و حتی یک بازنشسته نمایان شده است.

در این نمایشگاه اصحاب رسانه از نزدیک با برخی تکنیک‌های نرم برای ارتباط‎گیری شبکه‎های جاسوسی دشمن آشنا می‎شوند؛ در ذیل هر مورد، عناصر فریب‌خورده با ذکر مشخصات و شیوه نفوذ دشمن، تشریح می‎شود. همچنین فیلمی از برخی شخصیت‌های فریب‌خورده که در آن افراد به دلایل فردی، شغلی یا اجتماعی به تصمیم اشتباه افتاده و در لباس نفوذی و عناصر خائن به کشور آسیب زده‌اند، پخش می‎شود.

نکته حائز اهمیت در این نمایشگاه این بود که دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامی تا چه اندازه به جایگاه و قدر حوزه‎های علمیه به خصوص جایگاه قم و حوزه‎های علمیه و مراکز و موسسات حوزوی، چشم طمع دوخته‌اند و در این راستا در طول سال‎های گذشته تلاش کرده‌اند تا با نفوذ در میان طلاب و روحانیون، خود را به شخصیت‌ های اثرگذار و اصلی حوزه‎های علمیه نزدیک کرده و به کسب اطلاعات از شیوه و منش این بزرگواران بپردازند.

افرادی که بر اساس اعتراف‌های خود حتی کمترین تقید به حفظ شعائر اصلی اسلام را داشته‌اند و در انجام واجبات و ترک محرمات شریعت الهی پایبند نبوده‌اند، خود را به عنوان مبلغ دینی و پژوهشگر معرفی کرده و حتی در برخی شبکه‎های ماهواره‎ای هم فعال بوده‎اند؛ اما تلاش کرده‎اند در راستای اهداف خبیثانه پیر استعمار با راهبرد «اختلاف بیانداز و حکومت کن»، در آتش اختلاف میان تشیع و اهل سنت بدمند. افرادی که مستقیم از سرویس های بیگانه پول دریافت می‎کردند و حتی به صورت کامل آزادانه و با پول آنها سفرهای تفریحی به خارج کشور داشته اند؛ اما در جایگاه منبر و وعظ، مروج اسلام آمریکایی بوده‌اند.

در این نمایشگاه که فعالان رسانه‌ای مکتوب و مجازی کشور در آن حضور داشتند، فرصتی فراهم شد تا اصحاب رسانه در برخی موقعیت‌های شبیه‌سازی شده نفوذ، همچون تخلیه تلفنی قرار گیرند و با روش‌ها و تکنیک‎های دشمن به صورت محسوس آشنا شوند. همچنین امکان خرید برخی محصولات فرهنگی و پژوهشی در حاشیه این نمایشگاه فراهم بود که با استقبال اصحاب رسانه روبه‌رو شد.

در پایان این نمایشگاه نیز کارشناسان به تبیین محورهای اقدامات دشمن در جنگ روانی پرداخته و مباحثی همچون تلاش دشمن برای اختلاف افکنی، تغییر باورهای دینی و تغییر سبک زندگی مردم اشاره کردند و پرسش و پاسخ اصحاب رسانه با مسئولان مربوط، فرصتی برای طرح شبهات و سؤالات بود.

امام راحل خطاب به مسئولان اطلاعاتی کشور و سربازان گمنام امام زمان(عج) ضمن توصیه به حفظ آمادگی در برابر ترفندهای نرم و مخفی دشمنان نظام فرموده‌اند: «باید با هوشیاری مراقب باشید و با احساس اولین قدم نفوذی به مقابله برخیزید و به آنان مهلت ندهید، خدایتان یار و نگهدار باشد». (صحیفه جلد 21 صفحه 420)

"نفوذ" یکی از کلیدواژه‌های پرتکرار رهبر معظم انقلاب در چند سال اخیر بوده است که رهبر انقلاب نسبت به آن هشدار داده و خواستار هوشیاری جامعه در مقابل آن شده‌اند.

رهبر معظم انقلاب در دیدار فرماندهان گردان‌های بسیج در مورخ ۱۳۹۴/۰۹/۰۴ می فرمایند: «نفوذ دشمن نفوذ دو جور است: یک نفوذ موردی است، نفوذ فردی است؛ یک نفوذ جریانی است. نفوذ موردی خیلی نمونه دارد، معنایش این است که فرض کنید شما یک دم‌ودستگاهی دارید، یک مسئولی هستید؛ یک نفر را با چهره‌ی آرایش‌شده، بزک‌شده، با ماسک در مجموعه‌ی شما بفرستند؛ شما خیال کنید دوست است درحالی‌که او دوست نیست، تا او بتواند کار خودش را انجام بدهد؛ گاهی جاسوسی است که این کمترینش است؛ یعنی کم‌اهمّیّت‌ترینش جاسوسی است، خبرکشی و خبردهی است؛ گاهی کارش بالاتر از جاسوسی است، تصمیم شما را عوض میکند. شما یک مدیری هستید، یک مسئولی هستید، تصمیم‌گیر هستید، میتوانید یک حرکت بزرگ یا مؤثّری انجام بدهید، اگرچنانچه این حرکت را این‌جور انجام بدهید این به نفع دشمن است، او می‌آید کاری میکند که شما حرکت را این‌جور انجام بدهید؛ یعنی تصمیم‌سازی. در همه‌ی دستگاه‌ها سابقه هم دارد؛ فقط هم دستگاه‌های سیاسی نیست، دستگاه‌های روحانی و دینی و مانند اینها هم همیشه وجود داشته. مرحوم آقای آسیّد حسن تهامی که از علمای بزرگ کشور ما و ساکن بیرجند بود، رفته بود در بیرجند مانده بود؛ ملّای خیلی بزرگی بود، اگر در قم یا نجف میماند، حتماً مرجع تقلید میشد؛ مرد بسیار دانایی بود. ایشان خودش برای من نقل کرد؛ گفت آن‌وقتی که عراقی‌ها با انگلیس‌ها میجنگیدند -در [سال‌] ۱۹۱۸؛ قریب صد سال پیش- یکی از مراجع وقت، یک نوکری داشت که خیلی مرد خوبی بود، با طلبه‌ها گرم میگرفت، صحبت میکرد، با همه آشنا بود، با همه رفیق بود؛ اسمش را هم ایشان میگفت؛ من یادم نیست. گفت بعد که انگلیس‌ها غلبه پیدا کردند و عراق را تصرّف کردند و آخرین جا نجف بود که وارد نجف شدند، خبر رسید به طلبه‌ها که این نوکر فلان آقا، یک افسر انگلیسی است! گفت من باور نکردم؛ گفتم مگر میشود چنین چیزی؟ بعد میگفت در بازار حُوِیش -بازار معروفی است در نجف- داشتم میرفتم، دیدم هفت هشت ده نفر افسر انگلیسی و نظامی انگلیسی سوار اسب دارند می‌آیند -آن‌وقت با اسب رفت‌وآمد میکردند- یک افسری هم جلویشان است؛ خب، من کنار واایستادم که اینها بیایند رد شوند؛ وقتی رسیدند به من، دیدم آن افسری که جلو بود، از آن بالا گفت: آقای آسیّد حسن، حالت چطور است! نگاه کردم دیدم بله، همان آقایی است که نوکر فلان مرجع بود؛ سالها ما این را میدیدیم. گاهی نفوذ این‌جوری است؛ نفوذ شخصی است؛ وارد خانه‌ی کسی، وارد دستگاه کسی میشوند. در دستگاه‌های سیاسی هم الی‌ماشاءالله از این قبیل وجود داشته است؛ امروز هم ممکن است باشد؛ البتّه خطرناک است».

آنچه در پایان، توجه به آن ضروری است، لزوم هوشیاری و هوشمندی همگانی نهادهای فرهنگی و تأثیرگذار به ویژه حوزه های علمیه در برابر توطئه های نرم دشمنان است، دشمنِ امروز بی تردید به خوبی می‌دانند نهادهای متولی تبیین آموزه های دینی و فقهی چه نسبتی با نظام اسلامی ایران دارند؛ از این رو ضروری است هر گونه منفذی را در برابر سوء استفاده بیگانگان مسدود کرد.

فضای امروز ایران اسلامی که در گام دوم انقلاب قرار گرفته است، ایجاب می کند "نگاه خیرخواهی و پیشرفت" در مسیر حراست از آرمان و امنیت مردم عزیزمان، به "رفتار خردمندانه" از سوی مسئولان، فعالان و تأثیرگذاران اجتماعی و سیاسی تبدیل شود. 

گزارش‌های مشابه سایر اصحاب رسانه را می توانید از طریق لینک های ذیل مشاهده کنید:

http://fna.ir/dbxr22

https://www.khabaronline.ir/news/1295752

www.irna.ir/news/83462434

 

/918/ی701/س

ارسال نظرات