۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۸
کد خبر: ۶۱۹۷۱۷
آیت الله اراکی:

ضرر منافقان به اسلام بیش از کفار بوده است|عاشورا حاصل وارونگی فرهنگی جامعه بود

ضرر منافقان به اسلام بیش از کفار بوده است|عاشورا حاصل وارونگی فرهنگی جامعه بود
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب واقعه عاشورا را نتیجه وارونگی فرهنگی جامعه دانست و تأکید کرد که ضرر منافقان به اسلام بیش از کفار بوده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در مراسم عزاداری شب هشتم محرم الحرام در حسینیه شهدای قم با اشاره به توجه قرآن کریم به مسأله ایمان گفت: ایمان به دو دسته ایمان تصدیقی و تسلیمی تقسیم می شود، ابیمان تصدیقی یعنی انسان به خدا ایمان دارد اما در زمان عمل و اثبات ایمان خود کوتاهی می کند.

وی افزود: ایمان تسلیمی این است که انسان ایمان خود را در مرحله عمل به منصه ظهور می گذارد و در برابر اوامر الهی تسلیم است، خاستگاه چنین ایمانی عشق الهی است که خداوند متعال آن را در مودت و محبت پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت طاهرین(ع) قرار داده است.

نماینده خبرگان رهبری با بیان این که مودت و محبت اهل بیت(ع) هویت شیعه را می سازد، اظهار داشت: باید در دنیا در مسیر اهل بیت طاهرین(ع) حرکت کنیم چرا که این مسیر هویت ما را در آخرت شکل خواهد داد.

وی پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) را میزان دین دانست و ادامه داد: محبت انسان به اهل بیت(ع) باید صادقانه باشد تا اگر دچار لغزش هم شد بتواند به آغوش اهل بیت(ع) بازگردد.

آیت الله اراکی با بیان این که یکی از جریان های خطرناکی که به جنگ دین آمد جریان نفاق بود، ابراز داشت: می توان گفت که حتی کفار به اندازه منافقان برای اسلام ایجاد خطر و مشکل نکردند، جبهه کفر مشخص است و انسان متوجه می شود که در مقابل قرار دارد اما جبهه نفاق خود را به گونه ای نشان می دادند و طور دیگری عمل می کردند و در نیت ها ایجاد تردید داشتند.

وی عنوان کرد: برخی از افراد کفر بعد از ایمان داشتند یعنی با وجود این که می دانستند حق و باطل کدام است اما برای نیت های منافقانه خود با امر الهی مقابله و مبارزه می کردند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم حوادث بعد از پیامبر(ص) و واقعه کربلا را نتیجه وارونگی فرهنگی جامعه دانست و خاطرنشان کرد: به عنوان مثال دشمنان امیرمؤممنان آگاه ترین افراد از مقام و جایگاه حضرت بودند اما اجازه نقل فضائل حضرت را ندادند و جایگاه عظیم ایشان را انکار کردند، دشمنان سیدالشهدا(ع) هم از جایگاه ایشان اطلاع داشتند اما ظلم خود را ادامه دادند.

وی ظلم به فردی و اجتماعی تقسیم و اضافه کرد: اگر کسی راه را برای نافرمانی در جامعه ایجاد کرد، ظلم اجتماعی انجام داده چرا که کل جامعه متضرر می شوند؛ برخی می گویند خودرو حریم خصوصی و شخصی است و هر کی می تواند هرکاری که خواست انجام دهد که نشانه عمق بی سوادی و عدم درک عده ای است چرا که نمی توان در برابر چشمان مردم کاری را انجام داد و آن را فردی و غیر اجتماعی دانست.

آیت الله اراکی با بیان این که نسبت به مسائل اجتماعی مسؤول هستیم، گفت: خیابان جای عمل فردی نیست چرا که اعمال افراد در جامعه بر کل جمع تأثیر می گذارد و ما باید وظایف اجتماعی خود را درست شناخته و به درستی انجام دهیم.

محمد قمین
ارسال نظرات