۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۴
کد خبر: ۶۱۹۷۸۲
منتشر شد؛

449 و 450 مین شماره دوماهنامه «پاسدار اسلام»

449 و 450 مین شماره دوماهنامه «پاسدار اسلام»
شماره های 449 و 450 دوماهنامه عقیدتی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی «پاسدار اسلام» در 54 صفحه و 19 مقاله و گفت و گو منتشر شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، شماره ۴۴۹ و ۴۵۰ دوماهنامه عقیدتی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی «پاسدار اسلام» به صاحب امتیازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و با مدیریت مسؤولی محمدحسن رحیمیان منتشر شد.

در اولین مقاله این دوماهنامه نوشته آیت الله سید احمد خاتمی با اشاره به فراز‌هایی از زیارت جامعه کبیره، به امام شناسی شیعی پرداخته و برکات ولایت اهل بیت (ع) را مطرح کرده است؛ از جمله این برکات می‌توان به آموزش چهره حقیقی دین، آباد شدن دنیای مردم، اکمال دین و اتمام نعمت و وحدت کلمه اشاره کرد.

«منطق مقاومت» دیگر بخش این ماهنامه است که در ان به سخنانی از امام راحل و رهبر معظم انقلاب اشاره شده است.

«گزینش کارگزاران دولتی و نظارت بر آنها» عنوان دیگر مقاله این ماهنامه به قلم حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی رهبر است که در آن در ابتدا به نامه ۵۳ نهج البلاغه پرداخته شده که این بخش از منشور حکومتی امام در زمینه مدیریت شامل دو بخش گزینش و نظارت است.

یکی دیگر از مقالات این ماهنامه با عنوان "قائده حکومت و اقتدار در غدیر" تألیف حجت الاسلام سید جواد حسینی است؛ در بخشی از این مقاله امامت اساسی‌ترین رکن اسلام شمرده شده و با اشاره به حدیثی بیان شده که عباس‌بن عامر از امام باقر (ع) نقل کرده که آن حضرت فرمودند: «اسلام بر پنج چیز بنا شده است: نماز، زکات، حج، روزه و ولایت و به هیچ چیز به اندازه ولایت تاکید نشده است؛ ولی مردم چهارتا را گرفتند و ولایت را رها کردند.

از دیگر مقالات این دوماهنامه، ولی فقیـه، "مسئولیت‌های نامحدود و اختیارات ناکافی" نوشته محمدصادق کوشکی است؛ در بخشی از این مقاله آمده است: "هرچند در قالب فقهی و براساس نظریه ولایت مطلقه فقیه، حدود اختیارات رهبری همان محدوده اختیارات معصومین است (به تصریح حضرت امام (ره)، ولی فقیه همان اختیارات رسول‌الله (ص) را در امور حکومتی داراست)، اما باید توجه داشت، در نظام جمهوری اسلامی، ولی فقیه پذیرفته که در چهارچوب میثاقی به نام «قانون اساسی» به انجام وظایف خود بپردازد و قانون اساسی مبنای عمل رهبری، مردم و مسئولان در جمهوری اسلامی بوده و هست. با پذیرش این حقیقت ساختار و صحنه قدرت در جمهوری اسلامی به شکلی اساسی تغییر خواهد کرد تا آنجا که به گفته ریاست مجلس شورای اسلامی در اوایل سال ۹۸، بیش از ۹۰ درصد قدرت در امور اقتصادی و اجرایی و بودجه‌ای کشور در اختیار قوه مجریه است و این همان واقعیتی است که معمولاً به آن بی‌توجهی می‌شود. بر اساس قانون اساسی تنها عرصه‌ای که، ولی فقیه در آن مسئولیت و اختیارات اجرایی بر عهده دارد، فرماندهی کل نیرو‌های مسلح است و بر خلاف تصور رایج، صدا و سیما و قوه قضاییه نهاد‌های زیر نظر و تحت‌امر رهبری نیستند! هر چند بر اساس قانون اساسی رئیس صدا و سیما توسط رهبر منصوب می‌شود، اما در واقع و بر مبنای قانون اساسی، هیات نظارت بر صدا و سیما مرکب از نمایندگان قوای سه‌گانه بر صدا و سیما و عملکرد مدیریت آن نظارت دارد و قانون اساسی هیچ سازوکار و روشی برای اعمال مدیریت رهبری بر این سازمان پیش‌بینی نکرده و به همین علت است که، ولی فقیه هیچ ابزار قانونی برای اعمال مدیریت بر صدا و سیما در اختیار نداشته و برخلاف تصور رایج، منویات و دیدگاه‌های رهبری نظام درباره نحوه اداره سازمان مذکور و کیفیت و محتوای برنامه‌های آن، فاقد ضمانت اجرای حقوقی و قانونی است! در واقع اختیار رهبری در عرصه صدا و سیما منحصر به عزل و نصب رئیس این سازمان می‌شود وامور مهمی مانند بودجه سازمان، ابزار‌های قانونی و حقوقی برای اداره سازمان بر اساس راهبرد‌های مدنظر معظم‌له، در اختیار ایشان نیست و این دستگاه بیش از آن که تابع و پاسخگوی رهبری باشد از قوه مجریه (که بودجه سازمان را در دست دارد) و هیأت نظارت تبعیت می‌کند و این در حالی است که عموم جامعه چنین تصور می‌کنند که به واسطه نصب ریاست سازمان توسط رهبری، صفر تاصد آن‌چه در صدا و سیما می‌گذرد بر اساس نظارت و مدیریت کلان، ولی فقیه صورت گرفته و مورد تأیید ایشان است".

"مسجد، مرکز جنبش‌ها و خیزش‌های انقلاب" دیگر مقاله این دوماهنامه به قلم حجت الاسلام عسکری اسلامپورکریمی است که در آن منزلت مسجد در صدر اسلام و مسجد به عنوان مرکز جنبش و حرکت اسلامی بررسی شده است.

در این شماره به گفتگو با آیت الله محمد یزدی "رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم" هم پرداخته شده که طرح جلد این ماهنامه به جمله‌ای از این مصاحبه با عنوان "هر چه به حضرت آقا نزدیکتر شدم از وارستگی شان بیشتر شگفت زده شدم" اختصاص یافته است که وی در این مصاحبه با اشاره به شناخت خود درباره ویژگی‌های رهبر معظم انقلاب می‌گوید: "شناخت من از رهبر معظم انقلاب، از این سه چهار طریق بود که هرچه بیشتر رفتیم و من به ایشان نزدیک‌تر شدم، واقعاً فهمیدم که وارستگی عجیبی در ایشان هست. یک بار با ایشان کار داشتم و ناچار شدم به خانه شخصی‌شان بروم. دیدم که فرش رنگ و رو رفته و نخ‌نما شده‌ای در اتاقشان پهن است، یک میز کوچک هم مثل میز‌های کوچک طلبگی دارند و یک ساعت کوچک هم گذاشته‌اند. خیلی به یاد امام افتادم. چند دقیقه‌ای خدمتشان نشستم و مطلبم را گفتم و بلند شدم و آمدم. زندگی شخصی ایشان زندگی بسیار ساده‌ای است، ولی زندگی ولائی‌شان، ولائی است. یعنی چه؟ یعنی آبروی حکومت اسلامی و رهبری حکومت اسلامی را باید حفظ کنند. وقتی شخصیت‌های برجسته‌ای از سراسر دنیا می‌آیند، باید آبروی کشور حفظ شود. شما قطعاً بهتر از من می‌دانید که ساختمانی در بالای شهر برای ایشان ساختند و ایشان فرمودند مردم با من سروکار دارند و می‌خواهند به من مراجعه کنند، علما می‌خواهند بیایند و با من نشست و برخاست داشته باشند، من به آنجا نمی‌روم. همین‌جا را یک حسینیه ساختند و مجهز کردند. ".

«پاسدار اسلام» در گفت و گویی با اصغر طاهرزاده به "مسأله امام خمینی (ره) و مکتب مقاومت در دوران معاصر" پرداخته است که در بخشی از این گفتگو می‌گوید: "رهبران واقعی ملت‌ها اصول کلی تاریخی خود را دریافته‌اند و در صدد تحقق آن‌ها هستند. قدرت رهبران تاریخی ملت‌ها نتیجه پیوند آن‌ها با مشیت الهی است، و لذا راهی که چنین رهبرانی در تاریخ می‌گشایند مسیر سایر انسان‌های آن دوران و منشأ تحولات بزرگ است. هر چند تحقق این اهداف ملازم با رنج‌های باشد، ولی رهبران بزرگ برای پیوند با مشیت الهی به سختی‌ها اهمیت نمی‌دهند و از اهداف خود دست برنمی‌دارند".

حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی رنجبر در گفتگو‌های با این دوماهنامه با عنوان "سرنوشت سازشکاران و خانه عنکبوت" می‌گوید "با نگاهی به سرنوشت پیوستگان تاریخ به جبهه طاغوت، به‌خوبی سکونت آنان در بیت عنکبوت بر همگان روشن می‌شود. همه کسانی که در برابر شیطان و جنود او، آمریکا و هم پیمانانش، سر فرود آوردند، یکی پس از دیگری به بدترین وضعیت موجود از سوی اربابان خود کنار گذاشته شدند. از عمر سعد و شمر و سایرین که با وعده‌های یزید و ابن‌زیاد با یزید سازش کردند و به جنگ حجت الهی رفتند تا رضاشاه و محمدرضا شاه پهلوی، صدام، بن‌لادن، بن‌علی، قذافی، مبارک، مرسی و... ".

همچنین در این شماره "استقامت و پایداری به عنوان مقدمه نصرت الهی" در گفتگو با محمد شکراللهی بررسی شده که وی گفته است: "نقطه امیدبخش در مسئله مقاومت، همراه بودن خداوند با صابران و استقامت کنندگان است. (واللهُ مَعَ الصابِرِین). در حقیقت، خداوند در تمام مراحل و تک تک لحظات، در کنار و پشتیبان و یاری کننده کسانی است که در راه او، استقامت می‏ورزند و ثابت قدم هستند و همین همراهی است که تمام ترس‌ها و حزن‌ها را از دل آنان می ‏زداید و آنان را به آینده، امیدوارتر می‏ کند".

دیگر گفت و گوی این دوماهنامه با محمدجواد توکلی است که با عنوان "هزینه ـ فایده مقاومت و تسلیت در اقتصاد سیاسی بین الملل" منتشر شده است؛ وی می‌گوید: "شواهد تاریخی اقتصاد ایران و اقتصاد جهان این گزاره را تأیید می‌کنند که کشور‌ها در صورت ایستادگی بر آرمان‌ها و منافع ملی خود، در نهایت در مقابله با دولت‌های زورگو و استعمارگر پیروز میدان بوده‌اند. خسارت‌های بی‌شمار شکل‌گیری الگوی توسعه وابسته در زمان حکومت پهلوی شاهد خوبی بر این مدعاست، در حالی که دستاورد‌های اقتصادی تبعیت از الگوی پیشرفت مقاومتی پس از انقلاب بیانگر منافع مادی و معنوی ایستادگی در برابر قدرت‌های زورگو و تمامیت‌خواه است".

"مقاومت، تنها مسیر" عنوان گفت و گوی «پاسدار اسلام» با حجت الاسلام مهدی ابوطالبی است که در این گفتگو به بررسی ابعاد مختلف «منطق مقاومت» پرداخته شده و او معتقد است: "هدف مهم مقاومت، اقامه دین است که یکی از لوازمش ممانعت از ظلم به هر انسانی است. راه جلوگیری از ظلم هم مقابله با استکبار است؛ لذا هدف نهایی مقاومت که رهبر معظم انقلاب هم مطرح می­ کنند مسیر تقابل اسلام و استکبار است که اوج آن تقابل تمدنی است. اینکه ما آن تمدن مبتنی بر شرک و ظلم و استکبار را بتوانیم کنار بزنیم و تمدن اسلامی را محقق کنیم، تمدنی که پیام‌آور عدالت و عدم ظلم است".

از گفتگو‌های دیگری که در شماره اخیر دوماهنامه «پاسدار اسلام» آمده، با عنوان "امام تا آخرین لحظۀ عمر دائم‌الذکر بودند" است که در آن حاج احمد بهاءالدینی "محافظ و خدمتگذار امام راحل در جماران" به بیان نکاتی از سبک زندگی حضرت امام خمینی (ره) پرداخته است.

در بخش دیگری از این دو ماهنامه، مقاله‌ای با عنوان "مؤلفه‌های یک مدیر تراز انقلاب" نوشته سید مجتبی علوی آمده اسنت که در آن به سبک زندگی شهید آیت الله بهشتی از جمله اخلاق، نظم در امور، سیره عبادی و رفتار با خانواده می‌پردازد.

از جمله مقالات این شماره از «پاسدار اسلام» "چرایی دفاع از حجاب" نوشته محبوبه زارع است که به تعریف حجاب، خاستگاه حجاب، اهمیت حجاب، کارکرد حجاب، حجاب و جهانی سازی، راهکار‌های مردان سلطه، برحجاب‌های غیرمعاند و بدحجاب‌های سیاسی پرداخته است.

از مقالات دیگر این دوماهنامه، درباره گام‌های موفقیت در زندگی مشترک با عنوان "از گفت و گوی قاعده‌مند غافل نشویم" نوشته حجت الاسلام والمسلمین محسن عباسی ولدی است که وی در آن می‌گوید: "کم شدن فرهنگ گفتگو، موجب شده در برخی از خانواده‌ها زن یا شوهر و یا هر دو برای به کُرسی نشاندن حرف خود، فقط دستور صادر کنند. همان‌طور که برخی، خانه را با دادگاه اشتباه می‌گیرند و فقط به دنبال به دست آوردن حقّ خود هستند. برخی هم خانه را با اداره یا پادگان اشتباه گرفته‌اند. فقط دستور می‌دهند و تنها منتظر شنیدن کلمۀ «چَشم» هستند!. این نوع برخورد، تنش‌زاست".

"از برگزاری چهارمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تا شهادت مردی که برنامه‌های باند جنایتکار را به هم زد! " عنوان دیگر مقاله این فصلنامه به قلم سید روح الله امین آبادی است که به حوادث تیر و مرداد ۱۳۶۴ می‌پردازد.

همچنین در این شماره، عبدالحمید انصاری در مقاله‌ای با عنوان "ژانر تخیلی، کودک و نوجوان در سینمای ایران" ۱۷ فیلم سینمایی را نقد و بررسی کرده است.

در آخرین مقاله این شماره به قلم مجید صفاتاج به "مناسبات رژیم آل سعود با رژیم صهیونیستی" اشاره شده که در بخشی از این مقاله آمده است: "بررسی تاریخ آل‌سعود از برخی از مناسبات و روابط پنهانی سران این خاندان قدرتمند با یهودیان حکایت دارد. کتاب «تاریخ آل‌سعود» در دهه هفتاد میلادی قرن گذشته توسط ناصر السعید، نویسنده سرشناس عربستانی به رشته تحریر درآمد. وی به‌رغم اقامت در خارج از عربستان سعودی، پس از چاپ و نشر این کتاب، با حمایت مالی مستقیم خاندان سلطنتی آل‌سعود به دست مزدوران آنان ترور شد و جان باخت. ناصر السعید در کتاب خود به ارتباط نزدیک و محرمانه خاندان آل‌سعود با بِنْ گوریون، بنیانگذار رژیم اسرائیل قبل و بعد از تأسیس این رژیم اشاره می‌کند، که بن‌گوریون برای تأسیس رژیم مورد نظر خود، مورد حمایت مستقیم آل‌سعود قرار گرفت".

۴۴۹ و ۴۵۰ مین شماره دوماهنامه عقیدتی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی «پاسدار اسلام» در ۵۴ صفحه و ۱۹ مقاله و گفتگو منتشر شده است.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر در باره این دوماهنامه می‌توانند به نشانی اینترنتی «پاسدار اسلام» به آدرس www.pasdareeslam.com مراجعه کرده و یا با شماره ۳۷۷۴۲۱۶۳-۰۲۵ و ۰۹۹۰۰۱۹۹۸۲۹ تماس حاصل فرمایند. /۸۲۲/ن ۶۰۱/ش


مهدی فلاحی
ارسال نظرات