۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۳
کد خبر: ۶۲۲۴۶۵
از مجموعه کتاب‌های اختران فقاهت منتشر شد؛

بررسی زندگی علمی و سیاسی گروهی از علمای سده اخیر

بررسی زندگی علمی و سیاسی گروهی از علمای سده اخیر
مؤسسه انتشارات دلیل ما کتاب از مجموعه کتاب‌های اختران فقاهت (بررسی زندگی علمی و سیاسی گروهی از علمای سده اخیر) را منتشر کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مؤسسه انتشارات دلیل ما از مجموعه کتاب‌های اختران فقاهت (بررسی زندگی علمی و سیاسی گروهی از علمای سده اخیر) نوشته ناصرالدین انصاری قمی را منتشر کرده است.

سخن مؤلف: سومین جلد کتاب «اختران فقاهت» دربرگیرنده مقالاتی است که نویسنده در سالیان پیش در شرح احوال تنی چند از دانشوران و فقیهانی بزرگ-که کمتر شناخته‌شده و اندکی از آنان سخن به میان آمده است در مجلد ۹ و ۱۰ مجموعه گلشن ابرار و جا‌های دیگر و کنگره‌ها و همایش‌های مختلف نگاشته و به یاری خداوند ادامه آن‌ها در چهارمین مجلد خواهد آمد. این کتاب از گاه انتشارش مورد توجه و بذل عنایت علما و فق‌ها و محققان گرامی قرار گرفت و مؤلف را با تشویق‌ها و ارشادات خویش، رهین منت خود ساختند.

چند برش از کتاب:

سرگذشت شیخ عباس قمی

ولادت و تحصیلات: ایشان خود می‌نویسد: من در حرم اهل‌بیت قم المحمیه در عشر آخر از ماه ثالثه بعد الاف ظاهراً ۱۲۹۴ متولد شده‌ام و در بلد مذکور تا سال ۱۳۱۶ به تحصیل علم نزد حضرات آیات حاج میرزا محمد ارباب، حاج شیخ ابوالقاسم قمی و حاج‌آقا احمد طباطبایی قمی اشتغال ورزیده بعد به نجف اشرف مشرف شدم.

ویژگی‌های اخلاقی:
مرحوم محدث قمی، آینه تمام نمای اخلاق اسلامی بود، مواعظ و نصایح ائمه هدی تا ژرفای جانش رسوخ و نفوذ کرده و تربیت شده مکتب فقه و حدیث محدث نوری بود. او تا مرز عصمت پیش رفته بود و پرهیز از گناه ملکه راسخه اش بود. فعل مستحبات و ترک مکروهات (علاوه بر انجام واجبات و ترک محرمات) لازمه زندگی‌اش بود.

پدر نویسنده کتاب مرحوم حجت‌الاسلام انصاری در کتاب آینه دل می‌نویسد:

مرحوم حاج شیخ عباس قمی در دم مرگ ناراحت بود که من در طی عمرم یک دروغ گفته‌ام و آن این بود که در مکه معظمه از یک نفر عالم معروف سنی اجازه حدیث می‌خواستم. وی گفت: شنیده‌ام شما روافض به عایشه بد می‌گوید. از راه توریه گفتم: خیر. اکنون اگر خدا تعالی از من بازخواست فرماید چه جوابی بدهم.

آیت‌الله حسین طباطبایی قمی
تام و باد مرجع بزرگ و فقیه سترگ، آیت‌الله مجاهد حاج‌آقا حسین قمی، تا قرون و اعصار متمادی جاویدان خواهد ماند. شخصیت بزرگی که در اوج اختناق و فشار‌های رژیم سفاک رضاخان پهلوی و ددمنشی و ستمگری‌هایش مردانه به پا خواست و جانانه از دین و مذهب حمایت کرد و در این راه رنج رندان و اهانت و تبعید را به جان خرید و برای حفظ حجاب بانوان ایران از جان‌مایه گذاشت و سرانجام، با پایمردی‌هایش این مهم اسلامی را در ایران پابرجا ساخت، و در حقیقت حجاب زنان مسلمان ایران مدیون کوشش‌های و تلاش‌های وی است.

در بخشی از این کتاب در صفحه ۱۶۲۹ درباره مبارزه با کشف حجاب اجباری چنین می‌خوانیم:

همان‌گونه که داستان ننگین جشن هنر در دوران سلطنت محمدرضا پهلوی از شیراز شروع شد، قضیه کشف حجاب نیز از شیراز آغاز شد، به این شرح که میرزاعلی اصغر خان حکمت شیرازی که در آن زمان وزیر معارف و فرهنگ بود در روز پنج‌شنبه ماه ذی‌حجه سال ۱۳۵۳ ق (۱۳۱۳ ش) به شیراز وارد شد ئ در جشنی که به‌افتخار او در مدرسه شاهپور منعقد گردید و از طبقات مختلف مردم نیز در آن حضور داشتند شرکت می‌کند و طبق برنامه قبلی پس از ایراد سخنرانی‌ها و نمایش ناگهان چهل دختر و زن بی‌حجاب در مجلس بر روی صحنه ظاهرشده و ارکستر، آهنگ رقص می‌نوازند و دختران نیز به رقص و پای‌کوبی می‌پردازند.

مرحوم آیت الله قمی پس از شنیدن این خبر تأسف‌بار سخنرانی کرده و گریسته و فرمود:

اسلام فدائی می‌خواهد و من حاضرم فدا بشوم؛ و سپس توسط محمدولی اسدی نایب التولیه به شاه پیغام داد که لازم است شاه از این عمل خودداری کند، ضمناً اعلام کرد که چنانچه این توصیه عملی نشود به‌سختی مبارزه خواهد کرد و اضافه نمود: «گرچه تاکنون شما‌ها اصرار داشتید من با پهلوی ملاقات کنم و من نمی‌پذیرفتم، اما حالا حاضرم برای جلوگیری از این عمل غیرشرعی و ضد اسلامی به تهران رفته و شخصاً به دیدار پهلوی بروم تا او را از این عمل منصرف کنم، در غیر این صورت تا پای جان ایستاده‌ام.»

ویژگی‌های اخلاقی ایشان:
آیت‌الله‌العظمی قمی، آینه تمام نمای اخلاق و رفتار و کردار پیامبر اکرم و ائمه طاهرین بود. قدس و ورع و تقوا و رعایت شدید شرع مقدس، از زندگی‌اش نمایان بود.

پدر نویسنده مرحوم حجت‌الاسلام انصاری می‌نویسد:

اخوی اینجانب مرحوم حاج شیخ مرتضی الانصاری نقل کرد که: در کربلای معلی، روزی در محضر مرحوم آیت‌الله‌العظمی آقا حسین قمی به مناسبتی شخصی از دیگری نام برد که فی‌الجمله بوی غیبت از آن استشمام می‌شد، مرحوم قمی به دفاع برخاست و فرمودند: من از اول تکلیفم تاکنون ته از کسی غیبتی کرده‌ام و نه گوش به غیبت داده‌ام؛ و این خود امر بسیار عجیبی است از یک مرجع بزرگ دینی و رئیس مذهب تشیع در زمان خودش که در سن هشتادوپنج سالگی چنین سخنی می‌فرماید و این است نمونه آن قدس و تقوا و ورعی که از ائمه طاهرین مشهور افتاده است.

مؤسسه انتشارات دلیل ما کتاب از مجموعه کتاب‌های اختران فقاهت (بررسی زندگی علمی و سیاسی گروهی از علمای سده اخیر) را در ۲۰۳۶ صفحه و با قیمت ۵۰۰۰۰ تومان و به شمارگان ۱۰۰۰ روانه بازار نشر کرده است.

علاقه‌مندان نیز می‌توانند برای تهیه این کتاب به آدرس قم خیابان معلم، مجتمع ناشران، طبقه B، واحد ۴۴ مراجعه و یا با شماره تلفن: ۳۷۷۴۴۹۸۸ یا ۳۷۷۳۳۴۱۳ با پیش‌شماره ۰۲۵۳ تماس حاصل نمایند. /۹۹۸/ن ۶۰۱/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات