۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۸
کد خبر: ۶۲۳۰۷۳

مروری گذرا بر کتاب پیام‌های عاشورا

مروری گذرا بر کتاب پیام‌های عاشورا
حجت الاسلام محدثی در کتاب پیام‌های عاشورا به بررسی پیام‌های اعتقادی،اخلاقی،زندگی،عرفانی،تاریخی،سیاسی،احیاگری و پیام به بانوان پرداخته است.
به گزارش خبرنگار  سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، مؤسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیه‌السلام) با همکاری دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز رسیدگی به امور مساجد کتاب پیام‌های عاشورا نوشته حجت‌الاسلام جواد محدثی را منتشر کرده است.

نویسنده کتاب را در هشت فصل جمع‌آوری کرده که عناوین آن بدین شرح است:

پیام‌های اعتقادی، پیام‌های اخلاقی، پیام‌های زندگی، پیام‌های عرفانی، پیام‌های تاریخی، پیام‌های سیاسی، پیام‌های احیاگری و پیام به بانوان.

نگارنده در مقدمه درباره کلیات اثر چنین می‌نویسد:

در مطلع هریک از فصل‌هایی که با عنوان پیام‌های اعتقادی، پیام‌های اخلاقی، پیام‌های زندگی، پیام‌های عرفانی، پیام‌های تاریخی و... آمده است، تبیین جداگانه‌ای از مفهوم هر عنوان و قلمرو آن دیده می‌شود، تا هدف نگارنده را از آن عنوان نشان دهد.
پس از شرح و توضیح عناوین، محوره‌های فرعی آن‌ها را با تأکید بر مستندات تاریخی یا شواهدی از کلمات حماس آفرینان نهضت عاشورا تشریح کرده‌ایم و در برخی موضوعات، پیوند این مفاهیم را با تاریخ معاصر و نمونه‌های گویای از سخنان امام خمینی و فرهنگ جهاد و شهادت که در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس شکل گرفته است نشان داده‌ایم.

در فرهنگ اسلام، امامت، منصبی الهی است که پس از نبوت برای تبیین مکتب و حفظ دستاورد‌های نهضت اسلامی و اجرای حدود و احکام خدا در جامعه از مسیر رهبری و ولایت پیش بینی شده است، لذا مؤلف درباره جایگاه این منصب در قیام عاشورا در فصل اول کتاب به پیام اعتقادی عاشورا پرداخته است و در صفحه ۲۹ این اثر در مبحث امامت چنین آورده است:
قیام عاشورا جلوه‌ای از این حق‌خواهی و باطل‌ستیزی در ارتباط با این والاترین رکن جامعه اسلامی بود. گرچه امام مجتبی (ع) بنا به مصالح و شرایطی با معاویه قرارداد صلح امضا کرد و امام حسین(ع) نیز تا وقتی معاویه زنده بود به عهدنامه برادر شهیدش وفادار ماند، اما این خاندان پیوسته نسبت به امامت مسلمین و منصب خلافت مدعی بوده‌اند و پیوسته می‌کوشیدند در حد توان و امکان با بیدارسازی مردم و تهیه مقدمات و زمینه‌چینی‌های لازم این عنصر مهم و رکن اساسی اسلام را جامه عمل بپوشانند.

در این راستا امامان شیعه و همچنین اباعبدالله الحسین علیه السلام چند برنامه محوری داشتند:

۱-تبیین جایگاه امامت و ویژگی‌های امام؛

۲- تبیین عدم صلاحیت دیگران برای تصدی این منصب؛

۳- بیان شایستگی خود بر امامت مسلمین.
 
مروری گذرا بر کتاب پیام‌های عاشورا
نویسنده در فصل سوم کتاب به پیام‌های زندگی می‌پردازد و درباره ملت زنده و مرده چنین می‌آورد:

چه یک فرد، جه یک اجتماع، وقتی زنده است که «حیات طیبه» داشته باشد و زندگی را تنها نفس کشیدن نداند. حیات طیبه جایی است که ایمان، عزت، زندگی، شرافت، وفا و پاکی بر زندگی سایه افکند. بهِ تعبیر امیرالمؤمنین: «الموت فی حیاتکم مقهورین و الحیاه فی موتکم قاهرین»؛ زندگی ذلیلانه و مقهورانه مرگ است و حیات، در مرگ با عزت و قدرت است.

امام حسین نیز مرگ در مبارزه یا ستم و عدوان را سعادت می‌داند و زیستن در کنار ستمگران و نفس کشیدن ذلیلانه و با خواری را مایه ننگ و دل‌تنگی می‌شمارد: «لا آری الموت الا سعاده و الحیاه مع الظالمین الا برما».

حجت‌الاسلام جواد محدثی در فصل ششم به پیام‌های سیاسی عاشورا پرداخته و عناوین این فصل را چنین برمی‌شمارد‌:

اهمیت ولایت و رهبری، تولی و تبری، امر به معروف و نهی از منکر، عدالت خواهی، باطل‌ستیزی، جهاد، آزمون، اصلاح، پیروزی خون بر شمشیر، الگو گیری، تدبیر و برنامه ریزی، اصول انسانی جنگ، بصیرت، تکلیف شناسی، مسئولیت پیام رسانی و گرامیداشت عاشورا.

وی در ادامه در توضیح اهمیت ولایت و رهبری در صفحه ۱۷۰ کتاب چنین آورده است:

از مهم‌ترین اصول اسلام، «ولایت» است. ولایت به معنای پذیرفتن رهبری پیشوای الهی و نیز اعتقاد به آن که امامان معصوم، پس از پیامبر اسلام، از سوی خداوند بر مردم ولایت دارد. نظام سیاسی اسلام و شیوه حکومتی دین بر پایه ولایت است. «ولی خدا» حاکم الهی بر مردم است و اطاعت او به عنوان «اولی الامر» واجب است.

مؤسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیه‌السلام) کتاب پیام‌های عاشورا را در ۲۵۶ صفحه با شمارگان ۲۰۰۰ و قیمت ۱۸۰۰۰ تومان روانه بازار نشر کرده است.

علاقه‌مندان نیز می‌توانند برای تهیه این کتاب به آدرس قم خیابان دور شهر نبش کوچه سوم پلاک هشتاد و یک مراجعه و یا با شماره تلفن: ۳۷۷۳۰۷۳۵- ۰۹۱۰۲۰۴۲۰۷۱ تماس حاصل نمایند. /۹۹۸/ن 601/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات