۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۴
کد خبر: ۶۲۳۴۸۲
مدیر حوزه علمیه خواهران استان تهران مطرح کرد؛

حوزه علمیه خواهران را به جامعه معرفی کنیم|ضرورت رسانه ای کردن فعالیت ها

حوزه علمیه خواهران را به جامعه معرفی کنیم|ضرورت رسانه ای کردن فعالیت ها
حجت الاسلام والمسلمین کبیریان با بیان اینکه پدیده حوزه علمیه خواهران از معجزات انقلاب اسلامی است، گفت: امروز ۷۴ مدرسه علمیه خواهران در استان تهران فعال است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علیرضا استادیان سردبیر خبرگزاری رسا به همراه شماری از دبیران و خبرنگاران این رسانه حوزوی با حجت الاسلام والمسلمین حسین کبیریان مدیر حوزه علمیه خواهران استان تهران دیدار و گفت‌وگو کردند.

براساس این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین کبیریان ضمن تشکر از زحمات خبرگزاری رسا در انتشار اخبار حوزوی به ویژه حوزه های علمیه خواهران استان تهران، گفت: حوزه‌های علمیه به تناسب شرایط هر زمان وظایف و رسالت‌های ویژه‌ای بر عهده دارند بر همین اساس حوزه‌های علمیه خواهران سراسر کشور در هر شهر و استانی که هستند، ویژگی‌ها و کارکردهای خاص خود را دارند.

وی ادامه داد: حوزه علمیه تهران از این جهت که در پایتخت جمهوری اسلامی ام القرای جهان اسلام واقع شده، علاوه بر رسالت‌های عمومی حوزه‌های علمیه، رسالت خاصی بر عهده دارد.

حجت الاسلام والمسلمین کبیریان با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب خطاب به حوزه‌های علمیه، اظهار داشت: حضرت آقا سه وظیفه و رسالت هدایت دینی و فکری جامعه، هدایت سیاسی جامعه و نهضت خدمات رسانی به جامعه را برای حوزه‌های علمیه ترسیم فرمودند.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان تهران در ادامه با اشاره به اینکه حوزه‌های علمیه خواهران و برادران به توفیق الهی در هر سه بخش خوش درخشیدند، ابراز کرد: به اعتقاد بنده انتظارات در این زمینه از حوزه علمیه تهران بیش از سایر حوزه های استان های دیگر است و این به خاطر آن است که حوزه تهران باید در صحنه‌های اجتماعی، سیاسی و انقلابی حضور ویژه‌ای داشته باشد.

وی افزود: منظور از حوزه، حوزه‌های علمیه خواهران و برادران، مدیران محترم مدارس، اساتید و طلاب است، همه بخش‌های حوزه باید به این رسالت توجه داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین کبیریان با بیان اینکه به توفیق الهی حوزه علمیه تهران اعم از حوزه‌های خواهران و برادران، به معنای واقعی حوزه‌ای انقلابی، به روز، فعال، زنده و بانشاط است، گفت: مدارس علمیه تهران ظرفیت و پتانسیل بالایی دارند از این جهت رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها باید توجه بیشتری به این عرصه داشته باشند.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان تهران با اشاره به سخن رهبر معظم انقلاب که فرمودند حوزه علمیه خواهران پدیده مبارکی است، عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب انتظار خود از حوزه‌های خواهران را اینگونه بیان فرمودند؛ در حوزه‌های علمیه خواهران هزاران فقیه، هزاران محقق و هزاران فیلسوف تربیت می‌شود و این حرکت عظیمی است.

وی با بیان اینکه حوزه علمیه تهران نسبت به حوزه‌های علمیه کشور در بخش خواهران گسترده‌ترین حوزه است، ابراز کرد: در مجموع بیشترین مدرسه و بیشترین طلبه به حوزه علمیه تهران اختصاص دارد، در استان تهران 74 واحد آموزشی فعال است و از این لحاظ تهران رتبه اول را در کشور دارد از این 74 واحد آموزشی، 11 واحد آموزشی تخصصی سطح 3 و چهار واحد موسسه آموزش عالی سطح چهار فعالیت حوزوی دارند.

پدیده حوزه علمیه خوهران از معجزات انقلاب اسلامی است

حجت الاسلام والمسلمین کبیریان با بیان اینکه برنامه‌های پژوهشی حوزه‌های استان تهران قابل توجه است، اظهار داشت: تا کنون 4 هزار پایان نامه و تحقیق در حوزه‌های خواهران تولید شده، با توجه به اینکه حوزه علمیه خواهران مولود انقلاب و از افتخارات نظام اسلامی است و عمر طولانی از آن نمی‌گذرد این آمار، آمار ارزشمند و قابل توجهی محسوب می شود.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان تهران با اشاره به اینکه یکی از رسالت‌های رسانه‌های انقلابی، جلوه دادن دستاوردهای حوزه در جامعه است، ابراز کرد: اختصاص دادن بخش‌هایی از کار رسانه‌ای به دستاوردهای علمی پژوهشی حوزه، خلاصه‌ای از مقالات و یا پایان نامه‌ها می‌تواند در این زمینه کمک کننده باشد.

وی افزود: این کار دو ثمره دارد، ثمره اول این است که خواهران طلبه‌ای که زحمت این مقالات و تحقیقات را کشیدند، تشویق می‌شوند و ثمره دوم آن است که مخاطبان رسانه از حاصل تلاش حوزه و رسانه بهره‌مند می‌شوند.

حجت الاسلام والمسلمین کبیریان تالیف کتب فراوان را از دیگر دستاوردهای حوزه خواهران برشمرد و گفت: انتشار عناوین کتب و خلاصه‌ای از آنها نیز کار بسیار ارزشمندی است که اگر انجام بگیرد، برکات فراوانی به دنبال خواهد داشت.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان تهران با بیان اینکه حوزه‌های خواهران در بخش فرهنگی نیز بسیار فعال هستند، عنوان کرد: برگزاری برنامه‌‌های متنوع در موضوعات مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و مناسبت‌های مذهبی از جمله فعالیت‌های حوزه به شمار می رود.

وی افزود: خواهران طلبه از ابتدا اساس کار خود را بر پایه اخلاص قرار دادند از این جهت تمایل چندانی به رسانه‌ای شدن فعالیت‌هایشان ندارند، این روحیه اخلاص، صفا و کار خدایی کردن سبب برکت کار حوزه است، با این وجود فعالان بزرگوار  رسانه‌ای اگر موارد ارزشمند از این فعالیت‌ها را شکار کرده و بروز و ظهور رسانه‌ای دهند، این امر تکمیل می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین کبیریان خدمات رسانی به جامعه را دیگر رسالت طلاب عنوان کرد و گفت: در بخش خدمات رسانی، یکی از موارد ظهور و بروز فعالیت‌های خدماتی طلاب حادثه سیل امسال بود، موارد فراوان دیگری از این قبیل حرکت‌های جهادی در این عرصه وجود دارد که بروز و ظهور پیدا نکرده است.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان تهران با بیان اینکه طلاب خواهر و برادر به خوبی این وظیفه را احساس کرده و هر چه در توان دارند در این مسیر قرار دادند، گفت: برای مثال خانم طلبه‌ای هستند که 30 روستا را در تهران تحت پوشش قرار داده و با کمک طلاب دیگر به فعالیت‌هایی از جمله آموزش قرآن، آموزش احکام و مسائل شرعی، برنامه مخصوص کودکان و جمع آوری کمک‌های مادی مشغول هستند.

وی افزود: زیبایی کار این طلاب عزیز این است که نه تنها حقوقی از جایی دریافت نمی‌کنند بلکه حتی کسی از فعالیت‌های آنها نیز اطلاع ندارد، غیر از انگیزه الهی و دغدغه کمک رسانی به مردم چه انگیزه دیگری می‌تواند باشد.

پدیده حوزه علمیه خوهران از معجزات انقلاب اسلامی است

حجت الاسلام والمسلمین کبیریان با اشاره به زیبایی‌ها و جلوه‌هایی که در حوزه وجود دارد بر لزوم انتشار و به نمایش گذاشتن این فعالیت‌ها اشاره کرد و گفت: از دیگر فعالیت‌هایی که در حوزه وجود دارد و شایسته است نمود پیدا کرده و بزرگ شود، فعالیت‌های بین المللی خواهران طلبه است.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان تهران با بیان اینکه طلبه‌های آشنا به زبان حداقل با 8 زبان خارجی می‌توانند صحبت کنند، عنوان کرد: طلاب خواهر علی‌رغم همه محدودیت‌ها و مشغله‌هایی که دارند توانستند در زبان‌های انگلیسی، فرانسه، آلمانی، چینی و غیره آموزش ببینند، ان‌شاءلله بنا داریم در آینده در همایش‌های بین المللی که برگزار می‌شود و اعزام به خارج از کشور به جهت تبلیغ از این ظرفیت ها استفاده کنیم.

وی افزود: حضور 800 استاد بزرگوار شاغل به تدریس در تهران از دیگر ظرفیت‌های حوزه محسوب می شود، اساتیدی که حداقل دانش آموخته در سطح 2 یا سطح 3 هستند، خیلی از عزیزان سطح 4 را نیز گذراندند، مصاحبه با این اساتید بزرگوار و مطرح کردن مباحث علمی و قابلیت‌های آنها می‌تواند در شناساندن حوزه به مردم مفید باشد.

حجت الاسلام والمسلمین کبیریان یکی از نقاط ضعف حوزه را در معرفی خود به جامعه و مردم بیان کرد و گفت: می طلبد رسانه‌های حوزوی و رسانه‌هایی که طلاب متکفل آن هستند مانند خبرگزاری‌هایی که از متن حوزه برخاسته اند فعالیت های علمی، پژوهشی و فرهنگی حوزه های علمیه را به جامعه و مراکز علمی و فرهنگی معرفی کنند.

وی افزود: انصافا ما آنطور که باید حوزه را به جامعه معرفی نکردیم، امروز متدینین جامعه نیز درست نمی‌دانند کار حوزه خواهران چیست گاهی اصلا نمی‌دانند حوزه خواهران هم وجود دارد در حالی که 74 واحد آموزشی در تهران در حال فعالیت جدی علمی هستند.

حجت الاسلام والمسلمین کبیریان اولین وظیفه خبرگزاری‌های وابسته به حوزه و دغدغه‌مند را معرفی حوزه به جامعه دانست و اظهار داشت: از طرف دیگر با توجه به تبلیغات گسترده علیه حوزه ضرورت این اطلاع رسانی بیشتر احساس می‌شود.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان تهران منشأ آثار و برکات را حوزه معرفی کرد و گفت: در آخرالزمان همه چیز را باید از حوزه و طلبه‌ها تامین کرد، این را دشمنان خوب می‌دانند از این جهت سعی در تحریف و تخریب حوزه دارند.

وی افزود: حوزه نیازی به تعریف بیجا، بیش از حد و مبالغه ندارد، بروز دادن واقعیت‌های آن برای خنثی کردن تبلیغات سوء و مسموم کافی است.

حجت الاسلام والمسلمین کبیریان با بیان اینکه انعکاس رسانه‌ای فعالیت‌های حوزه در پذیرش طلاب مستعد اثرگذار است، عنوان کرد: الحمدلله پذیرش حوزه به خصوص در بخش خواهران با استقبال خوبی مواجه است، این ظرفیت باید تبدیل به ظرفیت نخبه گزینی شود.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان تهران با اشاره به اهمیت نخبه گزینی در حوزه‌، اظهار داشت: نخبه گزینی به این معنا که وقت و هزینه حوزه باید برای کسانی گذاشته شود که بتوانند در صحنه‌های حساس جامعه حضور داشته باشند.

وی افزود: این هدف که حوزه با کیفیت بیشتری پیش برود تا اینکه کمیت او افزایش یابد از سیاست هایی است که بعد از دوران مدیریت حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور به جد دنبال می‌شود هرچند امروز تعداد حوزه های علمیه خواهران با حوزه های علمیه برادران برابری دارد.

حجت الاسلام والمسلمین کبیریان با اشاره به اینکه پدیده حوزه علمیه خوهران از معجزات انقلاب محسوب می شود، ابراز کرد: رشد و پیشرفت حوزه های علمیه و جذب نخبگان با همه تبلیغات سوئی که دشمنان انجام می شود پدیده حوزه علمیه خواهران غیر از معجزه انقلاب چیز دیگری نمی توان نام بگیرد.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان تهران در پایان تاکید کرد: خبرگزاری رسا باید به گونه ای در معرفی حوزه علمیه خواهران تلاش کند که بتواند معرف نخبگان حوزوی و تاثیر حضور آنان در جامعه باشد.

پدیده حوزه علمیه خوهران از معجزات انقلاب اسلامی است

همچنین در ادامه استادیان سردبیر خبرگزاری رسا گزارشی از فعالیت ها، اقدامات و نوآوری های خبرگزاری رسا ارائه کرد و گفت: خبرگزاری رسا از سال 82 در قالب پایگاه اطلاع رسانی شروع به فعالیت کرد و در تاریخ 86 موفق شد با اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان خبرگزاری در عرصه اطلاع رسانی از حوزه های علمیه، علما و اندیشمندان جهان تشیع فعالیت کند.

وی افزود: در حال حاضر خبرگزاری رسا با همکاری 50 خبرنگار طلبه و با جلب اعتماد علما و حوزه های علمیه در بسیاری از استان های کشور فعالیت دارد.

سردبیر خبرگزاری رسا فعالیت ها و اقدامات طلاب و مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران استان تهران را در صحنه های مختلف بسیار ارزشمند و قابل توجه دانست و ابراز کرد: اثرات مثبت موضع گیری انقلابی و بهنگام حوزه علمیه استان تهران و طلاب حوزوی این استان در جامعه بسیار مشهود است.

استادیان با بیان اینکه محصولات خبرگزاری رسا تنها منحصر به انتشار اخبار مکتوب نمی شود، خاطرنشان کرد: خبرگزاری رسا محصولات خود را با توجه به ذائقه مخاطبان درقالب های متنوع مانند عکس، فیلم، صوت، عکس نوشته، اخبار مکتوب و غیره ارائه می دهد.

وی افزود: در حال حاضر علاوه بر محصولات بیان شده در خبرگزاری رسا روزانه بیش از 3 فیلم تولیدی منتشر می شود همچنین تاکنون برخی از محصولات تولید شده در شبکه های مختلف سیما و استانی نیز منتشر شده است./813/پ201/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۷
مدیر دوست داشتنی
1
0