۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰
کد خبر: ۶۲۳۹۱۹

یادداشت| تابش نور امید و حیات از اربعین حسینی

یادداشت| تابش نور امید و حیات از اربعین حسینی
نام امام‌حسین (ع) پس از قرن‌ها شهره جهان است و آزادگان و حق‌جویان عالم نور امید و حیات می‌بخشد؛ امروز بیش از هر زمان دیگری جامعه جهانی تشنه الگوپذیری از فرهنگ حسینی است.

به گزارش خبرگزاری رسا، آرام آرام بار دیگر اربعین حسینی از راه می‌رسد و سیل مشتاقان و دلدادگان سرور آزادگان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) از راه‌های دور و نزدیک از أقصی نقاط جهان با پای پیاده راهی قبله عشّاق، کربلای معلّی می‌شوند. میلیون‌ها عاشق بی‌قرار مشتاقانه جاده عاشقی نجف تا کربلا را به‌پاس زنده نگه‌داشتن یاد و نام اهل‌بیت علیهم‌السلام، سیره امام سجاد علیه‌السلام و حضرت زینب‌کبری سلام‌الله علیها، کاروان اسرا، جابر ابن عبدالله انصاری و عطیه عوفی که سنّت عزاداری حسین ابن علی علیه‌السلام را پایه‌گذاری کردند، قدم به قدم می‌پیمایند.

به‌راستی چه رمز و رازی در قیام حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام و نهضت حسینی نهفته است که همواره همچون نگینی بر انگشتری تاریخ بشر و انسانیت می‌درخشد؟ علل جاودانگی و ماندگاری این نهضت جهانی چیست و چرا هیچ وقت تمام نمی‌شود؟ پیامبر گرامی اسلام (ص) می‌فرماید: «إنَّ لِقَتلِ الحُسَینِ حَرارَةً فی قُلوبِ المُؤمِنینَ لا تَبرُدُ أبَدا؛ در کشته شدن حسین، حرارتى در دل‌هاى مؤمنان است که هرگز سرد نمى‌شود.» (جامع الاحادیث شیعه، ج 2، ص 556)

اجتماع نزدیک به 30 میلیونی سرشار از شور و شوق و با شکوه و عظمت اربعین حسینی به‌خاطر توفیق و محبت عمیق و پایداری است که ائمه اطهار علیهم‌السلام در اعماق دل شیعیان و پیروان مکتب حسینی قرار داده‌اند که این محبت، آنان را به‌سوی امام و مقتدایشان می‌کشاند.

در طول تاریخ عده‌ای تلاش می‌کردند نام امام‌حسین علیه‌السلام و کربلا را از ذهن‌ها دور و فرهنگی حسینی را از صحنه روزگار محو و نابود کنند، بنابراین برای رسیدن به اهداف شیطانی و پلید خویش از هیچ توطئه و دسیسه‌ای دریغ نکردند، یک‌بار قبر مطهر حضرت امام‌حسین علیه‌السلام را تخریب کرده و زمین کربلا را در زمان متوکل عباسی شخم زدند و بار دیگر، آن زمین را به آب بستند، بار دیگر با انواع و اقسام فشارهای جسمی و روحی و شکنجه‌های شدید، زائران حسینی را از زیارت کربلا منع کردند اما با وجود همه این تلاش‌ها و اقدامات غیر اسلامی و ضد انسانی دشمنان و حکومت‌های ستمگر، امروز نام امام‌حسین علیه‌السلام پس از گذشت قرن‌ها همچنان شهره جهان است و به آزادگان و حق‌جویان عالم نور امید و حیات می‌بخشد.

فداکاری و شهادت امام‌حسین علیه‌السلام دین را احیا کرد و از آنجا که دین الهی همیشگی و جاودانه است، احیاگر دین الهی نیز هرگز نمی‌میرد و نام و یادش پیوسته در عالم هستی جاودان خواهد بود و راهش نیز همواره بر تارک زمان جاری است.

اربعین فرصت بسیار مهم و مغتنمی جهت بررسی درس‌ها و عبرت‌های عاشورای حسینی است، برجسته‌ترین پیام عاشورا و اربعین حسینی، درس عزّت‌مداری است، زیرا در فرهنگ اسلام، مسلمان عزیز است و ذلّت و خواری با مسلمانی قابل جمع نیست. مسلمان هرگز زیر بار ننگ، خواری و ذلّت نمی‌رود، همراهی و پذیرش سلطه دشمنان خدا در اسلام مذموم است. خداوند متعال در آیه اول سوره مبارکه ممتحنه می‌فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا عَدُوِّی وَ عَدُوَّکُمْ أَوْلِیاءَ.»

یکی از فریادهای امام حسین علیه‌السلام در روز عاشورا خطاب به دشمنان بود:

«الموت خیر من رکوب العار/ والعار خیر من دخول النار»

مرگ از پذیرش ننگ بهتر و ننگ از ورود به آتش سزاوارتر است.

یکی از افتخارات پیروان مکتب حسینی و انقلاب اسلامی مبارزه با استکبار جهانی و زیاده‌خواهی‌های آمریکاست که در قبال ظلم، جنایت و زورگویی کُرنش نخواهند کرد. رهبر معظم انقلاب در مراسم تقدیر از مهمان‌نوازی موکب‌داران عراقی و خادمان راهپیمایی اربعین فرمودند «دنیای امروز که گرفتار ظلم، فساد و پستی شده است، به شدت نیازمند معرفت آزادگی حسینی است و اگر امام‌حسین علیه‌السلام به‌درستی معرفی شود، در واقع اسلام و قرآن معرفی شده است.»

معظم‌له با تأکید بر اینکه منطق و پیام امام‌حسین علیه‌السلام نجات‌بخش دنیا از حاکمیت جبهه کفر و استکبار خواهد بود، فرمود «منطق امام‌حسین علیه‌السلام منطق دفاع از حق و ایستادگی در مقابل ظلم، طغیان، گمراهی و استکبار است و جوانان دنیا و ملت‌های بی‌غرض، امروز تشنه و نیازمند این منطقند و حرکت عظیم اربعین می‌تواند معرفت و منطق حسینی را به دنیا معرفی کند.»

راهپیمایی عظیم اربعین بهترین فرصت برای تقویت روح وحدت و همبستگی، افزایش ایمان، باورها و تقویت روحیه جهادی در قبال مستکبران عالم و تلاش در جهت رفع گرفتاری‌ها و مشکلات مسلمانان جهان است. حربه دشمنان جهت تسلط بر منابع و مصالح جهان اسلام، اسلام تفرقه و اختلاف‌آفرینی است که متأسفانه به خاطر جهل و ناآگاهی برخی از جوامع اسلامی ضربه‌های شدیدی بر پیکره جهان اسلام وارد کرده است. امام حسین علیه‌السلام خون داد تا جهل و ناآگاهی علمی و عملی را از میان بردارد و گمراهی و ضلالت را از جامعه بشریت ریشه‌کن کند «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیْرَةِ الضَّلالَةِ.»

امام حسین علیه‌السلام تنها به جامعه اسلامی و به‌خصوص جهان تشیع تعلق ندارد بلکه متعلق به تمام آزادی‌خواهان و حق‌طلبان جهان است، لذا یکی از بهترین فرصت‌ها برای ابلاغ پیام حسینی، پیاده‌روی عظیم اربعین است‌ تا همه جهانیان از اقوام، ملیت‌ها، ادیان و مذاهب مختلف که در این اجتماع بزرگ شرکت می‌کنند، بدانند نهضت امام حسین علیه‌السلام نهضتی فرادینی و فراجهانی است که خواهان‌آزادی تمام بشریت از قید و بند اسارات و بردگی است و حد و مرز جغرافیایی ندارد.

امروز بیش از هر زمان دیگری جامعه جهانی تشنه فرهنگ و معارف اسلام ناب و الگوپذیری از فرهنگ حسینی است. شایسته است نهضت عاشورا با سبک و سیاق مناسب علمی، استدلالی و منطقی برای خیل مشتاقان شرکت‌کننده کنگره عظیم اربعین مطرح شود. حفظ روحیه اخلاص، ایثار و اهتمام به انجام عزاداری به سبک سنتی و بی‌پیرایه، پرهیز از خرافات و بدعت‌هایی که با روح نهضت حسینی منافات داشته و باعث بهانه‌دادن به‌دست دشمنان اسلام خواهد شد، از مهم‌ترین وظایف و رسالت زائران اربعین حسینی محسوب می‌شود. بدون تردید رعایت آداب مهمانی سفر اربعین و امور زیارت، موجب خشنودی حسین ابن علی (ع) و خاندان عصمت و طهارت خواهد بود. برجسته‌ترین پیام‌های اربعین حسینی، عزّت، اقتدار، وحدت، حق‌طلبی، ظلم‌ناپذیری، برادری و اخوت اسلامی است که همگان موظفند گسترش و توسعه این پیام‌های انسان‌ساز تلاش کنند.

حجت‌الاسلام محمد سالار، مدیر موسسه علوم و معارف اهل‌بیت(ع)

محمود لطیف
منبع: تسنیم
ارسال نظرات