۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۳
کد خبر: ۶۲۴۰۳۷
استاد حوزه علمیه خراسان شمالی:

همایش اربعین تجلی همدلی امت اسلام در راستای ظهور حضرت ولی‌عصر است

همایش اربعین تجلی همدلی امت اسلام در راستای ظهور حضرت ولی‌عصر است
استاد حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: راهپیمایی پرشور و شعور عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) در اربعین درواقع تجلی همدلی امت اسلام در راستای ظهور حضرت ولی‌عصر (عج) است.

حجت‌الاسلام علیرضا احمدی، استاد حوزه علمیه خراسان شمالی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با گرامیداشت در پیش بودن اربعین حسینی، به تبیین جایگاه و اهمیت این مراسم در مکتب اسلام پرداخت.

وی افزود: هزار و 29 سال پیش، امام زمان (عج) در نامه‌ای به شیخ مفید مرقوم فرمودند: «لَوْ أَنَّ أَشْیَاعَنَا وَفَّقَهُمْ اللَّهُ لِطَاعَتِهِ عَلَی اجْتِمَاعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فِی الْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ عَلَیْهِمْ لَمَا تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الْیُمْنُ بِلِقَائِنَا وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعَادَةُ بِمُشَاهَدَتِنَا...» و تأکید کردند گر شیعیان ما- که خداوند توفیق اطاعتش را به آنها عنایت فرماید- در وفای به عهدی که بر عهده آن‌ها است، هم‌دل می‌بودند، فرخندگی ملاقات ما این همه به تأخیر نمی‌افتاد و سعادت دیدار ما خیلی زودتر برای آنها رخ می‌داد.

استاد حوزه علمیه افزود: در یک تحلیل زمانی، این نامه، ۸۳ سال بعد از شروع غیبت کبری و ۱۵۲ سال بعد از شروع غیبت حضرت (یک قرن و نیم) نگارش یافته است و حضرت گلایه می‌فرمایند که غیبت من طولانی شده! چرا شیعیان کاری نمی‌کنند؟

حجت‌الاسلام احمدی تصریح کرد: اکنون که ده قرن از این فرمایش حضرت می‌گذرد؛ انسان اوج و عمق غربت تنها نشانه بهار در پائیز آخرالزمان را حس می‌کند.

وی با بیان اینکه در این فراز از نامه مبارک سه نکته مهم وجود دارد، گفت: نکته اول این است که امام زمان (ع) تا نخواهیم؛ نخواهد آمد.

حجت‌الاسلام احمدی اظهار کرد: نکته دیگر این است که حرکت شیعیان؛ شرط لازم و کافی خوشبختی انسان‌ها محسوب می‌شود و این نکته به ابتدای بیان حضرت «لَوْ أَنَّ أَشْیَاعَنَا...» معطوف است.

وی افزود: اگر حضرت می‌فرمودند «لو أنّ الناس» یا «لو أنّ المسلمین» می‌گفتیم همه مردم دنیا یا همه مسلمانان باید برای امر فرج حرکت کنند، ولی تعبیر «أشیاعنا» گویای این حقیقت است که هرچند امر فرج یک رخداد جهانی است و همه انسان‌های بر سر این سفره می‌نشینند، اما این سفره را باید شیعیان بگسترانند.

استاد حوزه علمیه افزود: نکته دیگر این است که همدلیِ وفادارانه شیعیان؛ رمز ظهور امام زمان (عج) است؛ زیرا غیبت امام زمان (عج) برخلاف تصور ما، خواسته اولیهٔ خدای متعال نیست، بلکه تصمیمی است که مردم ایجاد کردند و خدا به دنبال همان تصمیم که ناشی از روحیه مردم است، امرِ غیبت را استمرار داده است.

حجت‌الاسلام احمدی ادامه داد: وگرنه خودِ وجود مبارک حضرت فرمود: اگر در شما «همدلیِ وفادارانه» باشد، من با عجله ظهور می‌کنم: «عَلَی اجْتِمَاعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فِی الْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ عَلَیهِمْ»؛ یعنی حضرت در این بیان کوتاه، رمز و راز اصلی ظهور را بیان کرده‌اند./9314/پ310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات