۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۳
کد خبر: ۶۲۴۰۶۳
جریان خون در اربعین نیجریه؛

مراسم عزاداری اباعبدالله‌الحسین در زاریا همچنان با کشتار بی رحمانه شیعیان برگزار می شود

مراسم عزاداری اباعبدالله‌الحسین در زاریا همچنان با کشتار بی رحمانه شیعیان برگزار می شود
سال‌هاست که شیعیان نیجریه به‌دست ارتش این کشور شهید یا به اسارت برده می‌شوند؛ آن‌ها بارها کشتارهای وحشیانه حکومت را تجربه کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رسا، سال‌هاست که شیعیان نیجریه به‌دست ارتش این کشور شهید یا به اسارت برده می‌شوند. آن‌ها بارها کشتارهای وحشیانه حکومت را تجربه کرده‌اند؛ آنجا که برای برافراشتن پرچم اباعبدالله به خیابان‌ها می‌آیند و همراه با اسرای کربلا راهپیمایی نمادین می‌کنند و با سربازان ارتش روبه‌رو می‌شوند که روی زمین زانو زده‌اند و آماده تیراندازی هستند. بااین‌حال، آن‌ها ترجیح می‌دهند شجاعانه و بی‌رحمانه کشته شوند تا آنکه در ترس و ذلت زندگی کنند. همچنان‌که امسال نیز باردیگر شیعیان مظلوم نیجریه در ماه محرم امسال قتل‌عام شدند و دست‌کم 15 نفر از عزاداران به‌شهادت رسیدند.

با وجود حضور میلیون‌ها زائر در اربعین حسینی در کربلا، بازهم بسیاری از عاشقان اهل‌بیت؟عهم؟ در گوشه‌گوشه جهان هستند که موفق نمی‌شوند در این راهپیمایی عظیم حضور یابند. چند سالی است جاماندگان از اربعین حسینی در شهرها و کشورهای خود با راهپیمایی و عزاداری، عشق و علاقه خود را به زیارت امام حسین؟ع؟ ابراز می‌کنند. در نیجریه نیز، راهپیمایی عظیمی ‌به‌همین‌منظور برگزار می‌شود. نیجریه کشوری است در شمال آفریقا با 150میلیون نفر جمعیت که نیمی ‌از آن‌ها مسلمان و نیمی دیگر مسیحی‌اند. تا ۴۰ سال قبل، این کشور شیعه‌ای نداشت؛ اما در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی ‌در ایران، ابراهیم زکزاکی که دانشجوی جوانی در پاریس بود، با امام خمینی دیدار کرد که آن زمان دوران تبعید را در دهکده نوفل‌لوشاتو فرانسه می‌گذراند. او مالکی‌مذهب بود؛ اما پس از دیدار و گفت‌وگو با امام خمینی، به مذهب اهل‌بیت؟عهم؟ گرایش پیدا کرد و همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی ‌ایران مذهب شیعه را برای خود برگزید. او در نیجریه در‌حالی‌که همفکران و یارانش به‌اندازه انگشتان یک دست نیز نبودند، مکتب اهل‌بیت؟عهم؟ را تبلیغ کرد و خود در خاطراتش می‌گوید زمانی‌که تعدادشان به ۲۷ نفر رسیده بود، بسیار شادمان و امیدوار شده بودند. کمتر از چهار دهه از آغاز تبلیغ شیخ‌زکزاکی می‌گذرد و نیجریه اکنون نزدیک به ۲۰میلیون نفر شیعه دارد که بیشتر آنان کسانی هستند که در خانواده‌ای غیرشیعی متولد شده‌اند و در طول این سال‌ها، پس از آشنایی با مکتب اهل‌بیت؟عهم؟ شیعه شده‌اند.

سایه شوم بوکوحرام‌ها بر شیعیان نیجریه

شیعیان نیجریه که به‌دلیل بُعد مسافت و مشکلات مالی نمی‌توانند در راهپیمایی اربعین حسینی شرکت کنند، در قالب دسته‌های بزرگ عزاداری از شهرهای خود به‌سوی شهر زاریا پیاده‌روی می‌کنند. آن‌ها در حالی در بیابان‌های نیجریه به‌سوی زاریا می‌روند که سایه شوم حملات گروه تروریستی بوکوحرام بر این مناطق سنگینی می‌کند. هرساله خیل عظیم راهپیمایان اربعین با حمله ارتش نیجریه روبه‌رو می‌شوند و بدون هیچ جرمی ‌با شلیک گلوله به‌شهادت می‌رسند؛ اما این حملات وحشیانه موجب خانه‌نشینی شیعیان نمی‌شود. شیعیان نیجریه در شهرهای لاگوس، زاریا و کانو سکونت دارند که کانون فعالیت آن‌ها در حسینیه بقیه‌‌الله شهر زاریاست. شایان ذکر است آذر۱۳۹۴، بیش از هزار نفر از مسلمانان شیعه در حمایت از رهبرشان به حسینیه آمده بودند و به‌شهادت رسیدند. هیچ شاهدی زنده نماند تا ماجرا را به‌درستی تعریف کند و حتی اجساد را باقی نگذاشتند. آن‌ها حمله خود را تا جایی پیش بردند که هرکسی را می‌دیدند، می‌کشتند. حسینیه را تماما نابود کردند. حملات آن‌ها به‌منظور دستگیری نبود؛ بلکه به قصد کشتار و پاک‌سازی بود؛ حتی حمله بی‌رحمانه و شلیک بی‌هدف گلوله‌ها به منزل شیخ‌زکزاکی نیز به امید کشتن او در زمان حمله بود. آن‌ها چهار گلوله در بدن رهبر شیعیان نیجریه به‌جای گذاشتند، خانه او را به آتش کشیدند و هرکسی را که آنجا بود، ازجمله سه نفر دیگر از پسران شیخ‌زکزاکی، با سنگدلی به گلوله بستند و از نارنجک و بولدوزر برای تخریب خانه‌های شیعیان و حسینیه‌های آن‌ها استفاده کردند. بااین‌حال، این خون‌ها نه‌تنها موجب سکوت و عقب‌نشینی نشد، بلکه جنبش اسلامی ‌را در رسیدن به هدف و حمایت از رهبرشان استوارتر کرد.

در محرم امسال نیز، مراسم عزادارای عاشورا در این کشور با مداخله پلیس به درگیری‌های خونینی تبدیل شد که در آن، دست‌کم ۱۵ نفر از عزاداران به‌شهادت رسیدند. حمله به سوگواران و عزاداران حسینی در شهر کادونا به‌دستور حکومت آن ایالت انجام شد که زیر‌نفوذ جریان‌های وهابی است و باردیگر شیعیان مظلوم نیجریه در ماه محرم قتل‌عام شدند. شاهدان عینی در ابوجا، پایتخت نیجریه، به رسانه‌ها گفتند نیروهای دولت برای جلوگیری از برگزاری عزاداری‌ در پایتخت، جاده‌های مختلف را مسدود و از برپایی دسته‌های عزاداری جلوگیری کردند. آن‌ها برای برهم‌زدن عزاداری‌ها در این کشور از گاز اشک‌آور استفاده کردند.

1400 روز زندانی زکزاکی

با وجود حملات وحشیانه نیروهای امنیتی و کشته‌شدن اعضای برجسته جنبش اسلامی، شیخ‌زکزاکی همواره بر تعهد پرهیز از خشونت این گروه تأکید کرده است. دشمنان شیخ‌‌زکزاکی او را «نصرالله نیجریه» می‌نامند. این در حالی است ‌که این عنوان بیش از همه به حفظ وحدت ملی در نیجریه کمک می‌کند و اگر دولت ابوجا به‌دنبال حفظ منافع ملی خود باشد، اتفاقا باید از شیعیان این کشور و «شیخ‌ ابراهیم زکزاکی» حمایت کند؛ چراکه تفکر شیعی همواره دفاع از وطن و حفظ وحدت ملی را مهم می‌داند؛ موضوعی که به‌روشنی در سیاست‌های سیدحسن نصرالله ثابت شده است.

مرداد امسال و پس از گذشت چند سال از حبس خانگی شیخ‌زکزاکی و همسرش (1300 روز)، آن‌ها را با تعیین شروطی و با تدابیر شدید امنیتی برای معالجه به هند اعزام کردند. البته دولت نیجریه این اقدام را پس از تظاهرات گسترده و اعتراض مجامع عمومی ‌در جهان انجام دادند؛ اقدامی‌که دیر انجام شد؛ اما به هر طریق، شیخ‌زکزاکی برای معالجه راهی دهلی شد. زکزاکی به‌دلیل نامناسب‌بودن مرکز درمانی و همراهی‌نکردن پزشکان در معالجه بیماری اصلی او (مسمومیت)، اجازه معالجه در این بیمارستان را نداد و پس از دو روز اقامت در بیمارستان هند، به نیجریه بازگشت تا مرکز درمانی دیگری او را درمان کند. پس از بازگشت و ورود به فرودگاه نیجریه،  او را مجددا به زندان منتقل کردند و اقدامی ‌برای پیگیری معالجه وی انجام دادند. متأسفانه این روزها و پس از گذشت 1400 روز زندانی‌بودن وی و همسرش، اخباری مبنی‌بر نبود وضعیت مناسب رهبر شیعیان نیجریه به‌گوش می‌رسد؛ اخباری که از رسیدگی‌نکردن‌ به سلامت جسمانی‌اشن منتشر می‌شود.

ابراز نگرانی جنبش اسلامی ‌نیجریه درباره وضعیت زکزاکی

روز گذشته دفتر شیخ‌زکزاکی، دبیرکل جنبش اسلامی ‌نیجریه، درباره شرایط جسمی ‌و پزشکی وی و همسرش در زندان ابراز نگرانی کرد. دفتر شیخ‌زکزاکی با ابراز نگرانی از وضعیت سلامتی شیخ‌زکزاکی اعلام کرد با وجود وخامت شرایط جسمی ‌و پزشکی شیخ‌زکزاکی و همسرش، دولت نیجریه همچنان از ارائه فرصت درمان به آن‌ها خودداری می‌کند. دفتر شیخ‌زکزاکی در بیانیه‎ای عنوان کرد: «۱۴۰۱ روز از بازداشت شیخ‌زکزاکی و همسرش و چند ماه از ۶جولای۲۰۱۹ (۱۵تیر۱۳۹۸) می‌گذرد که وخامت شرایط جسمی ‌و پزشکی وی و همسرش اعلام شد. در پی تلاش‌ها و فشار‌های فراوان داخلی و بین‌المللی، دادگاه درنهایت به شیخ ‌و همسرش اجازه داد برای درمان به بیمارستانی در هند اعزام شوند؛ اما دولت نیجریه در این روند کارشکنی کرد تا این دو نفر از آنجا بدون طی مرحله درمانی به کشور بازگردند.

دفتر شیخ‌زکزاکی با اشاره به اینکه از آن زمان تاکنون هیچ اقدامی ‌برای بهبود وضعیت شیخ‌زکزاکی و همسرش انجام نشده، افزوده گذشت زمان سبب تشدید وخامت شرایط جسمی‌ آنان شده است. شیخ‌زکزاکی و همسرش از سال ۲۰۱۵ تاکنون در پی یورش نیرو‌های امنیتی دولت نیجریه به مراسم عزاداری دستگیر شده‌اند. بازداشت دبیرکل جنبش شیعیان نیجریه با وجود وخامت شرایط جسمی ‌و پزشکی وی در حالی ادامه دارد که دیوان عالی این کشور در سال ۲۰۱۶ حکم آزادی‌اش را صادر کرده بود.

تظاهرات هواداران شیخ‌زکزاکی در ابوجا

دو ماه پیش شیخ‌زکزاکی به‌دلیل معالجه‌نشدن از بیمارستان هند به کشورش بازگشت؛ اما همچنان در زندان دولت ابوجا قرار دارد؛ از‌این‌رو، هواداران دبیرکل جنبش اسلامی ‌نیجریه در روزهای اخیر با برگزاری تظاهراتی مسالمت‌آمیز، خواستار آزادی فوری و بی‌قید‌و‌شرط شیخ‌زکزاکی شدند. این تظاهرات در منطقه «اوتاکو» ابوجا، از شلوغ‌ترین اماکن پایتخت نیجریه، برگزار شد. تظاهرات مسالمت‌آمیز هواداران شیخ‌زکزاکی و جنبش اسلامی‌ نیجریه در حالی برگزار می‌شود که پلیس این کشور در آغاز ماه محرم با صدور دستورالعملی، دستور تخریب ساختار‌های این جنبش را در تمامی‌ شهر‌های نیجریه داده بود.

محمود لطیف
منبع: صبح نو
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۷
یا ابوالفضل عباس خودت بدادشان برس
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۷
یا الله فرج آقا امام زمان را برسان ظلم فراگیر شده
0
0