۰۵ شهريور ۱۳۸۸ - ۱۱:۱۶
کد خبر: ۶۲۴۹۴

زمامداری زنان در دولت دهم

محمد رضا محقق
زمامداری زنان در دولت دهم


آقای دکتر محمود احمدی نژاد رییس جمهور منتخب ملت ایران سه نفر از خانم ها را به عنوان وزیر پیشنهادی خود به مجلس معرفی کرد و دلایلی را هم برای این معرفی در مصاحبه تلویزیونی خود بیان کرد. اما این کار قابل نقد و تأمل بسیار است و این جانب که از علاقه مندان و رأی دهندگان به ایشان هستم به نقد و بررسی آن می پردازم آقای رییس جمهور در استدلال خود برای به دست گرفتن زمان امور توسط خانم ها به دلایل ذیل اشاره می کند:


1. وزیر شدن خانم ها اشکالی ندارد چه این که پنجاه نفر از یاران امام زمان(عج) زن هستند و اینها حکومت می کنند. ما در رد این استدلال می گوییم این روایت طولانی امام باقر(ع) دست کم در هفت منبع از منابع اولیه روائی نقل شده است که شش منبع آن عبارتند از اختصاص شیخ مفید ص255، کتاب الغیبة ص290، ارشاد شیخ مفید ص372، غیبت شیخ طوسی ص441، الخرائج و الجرائح جلد3 ص1156 و اعلام الوری جلد2 ص282. اما در هیچ یک از منابع فوق به وجود پنجاه زن اشاره نشده است بلکه تعبیر آنها این است. یجمع الله له اصحابه ثلاث مائة و ثلاثة عشر رجلا « خداوند اصحاب او را که سیصد و سیزده مردند برای او گرد می آورد».


تنها در تفسیر عیاشی بدون ذکر سلسله سند حدیث یاد شده به پنجاه زن اشاره شده است. با توجه به این که در تمام منابع این روایت به جز تفسیر عیاشی چنین اشاره ای به وجود زنان نشده است و روایت تفسیر عیاشی بدون ذکر سند بوده و خبر واحد ضعیف به شمار می رود قابل استناد و استدلال نیست.

و به فرض که زنانی که در جمع یاران حضرت باشند به معنای حاکمیت آنها نیست زیرا از ویژگی های یاران امام زمان(عج) که بر جهان حکومت می کنند این است که آنها جهاد کرده و قضاوت می کنند و این دو ویژگی خاص مردان است.

آقای رییس جمهور اگر بخواهد به سیره اهل بیت(ع) استناد کنند تنها می تواند به حکومت رسول خدا(ص) و امیرالمومنان(ع) اشاره کند که سیره آنها بر عدم نصب زنان در پست وزارت و زمامداری بوده است و بلکه زمامداری زنان را مذمت کرده اند چنان که رسول خدا(ص) فرمود :
اذا کان امراؤکم شرارکم و اغنیاؤکم بخلاؤکم و امور کم الی نساءکم فبطن الارض خیر لکم من ظهرها.1 «وقتی زمامداران شما بدان شما باشند و ثروتمندانتان بخیلان شما باشند و امورتان به زنانتان واگذار شود داخل زمین برای شما بهتر از روی زمین است».

واگذاری امور به زنان در این روایت به عنوان یک ویژگی بد معرفی شده است.

پیامبر(ص) در روایت دیگری فرمود:
لن یفلح قوم ولوا امرهم امرأة.2 «مردمی که زنی زمام آنها را به دست گیرد رستگار نمی شوند».

و در حدیث دیگر فرمود:
لن یفلح قوم اسندوا امرهم الی امرأة.3
«رستگار نمی شوند قومی که در امور خود به زنان اتکا می کنند».

و امام باقر(ع) فرمود:
لاتولی المرأه القضاء و لا تولی الامارة و لا تستشار.4 «زن نه قضاوت کنند و نه فرمانروا گردد و نه طرف مشورت قرار گیرد».

و رسول خدا(ص) در بیان نشانه های برپایی قیامت می فرماید:
انّ من اشراط القیامة اضاعة الصلوات و اتباع الشهوات و... امارة النساء...5 «از نشانه های قیامت ضایع کردن نماز و پیروی شهوات و ... فرمانروایی زنان ... است».

2. دلیل دیگر آقای رییس جمهور در مصاحبه تلویزیونی این بود که وزن تربیتی زن بیشتر است و او برای پست هایی مثل آموزش و پرورش و وزارت بهداشت و آموزش پزشکی مناسب تر است.

این دلیل هم برای اثبات وزیر بودن زنان ضعیف است. این دلیل برای اثبات مربی گری مستقیم و نزدیک با تربیت فرزندان و دانش آموزان مثل مادران و معلمان است و نه شغل وزارت که نیازمند اندیشه قوی و مدیریت و توانمندی فکری و عملی است. ضمن این که اگر قرار باشد کسانی که در امور تربیت افراد فعالیت می کنند زن باشند به خاطر آن که حس بهتری برای این کار دارند انبیاء (ع) که مربی بشرند باید زن باشند در حالی که در میان 124000 پیامبر یک نفر آنها زن نبود و این گزینش خداوند درس بزرگی برای بشر است.

اساساً تکیه بر سخنان ضعیفی مثل این که زنان حس بهتری برای تربیت دارند پس باید وزیر شوند صحیح نیست. وزارت موفق بر قوای بدنی قوی، نفس مقتدر و عقل استوار و قوی است که این را خداوند برای مردان قرار داده است چه این که امیرالمومنین(ع) در نامه چهاردهم نهج البلاغه درباره زنان می فرماید: فانهنّ ضعیفات القوی و الأنفس و العقول.

3. دلیل دیگر آقای رییس جمهور برای تصدی وزارت توسط زنان این است که حضور زنان در هیات دولت موجب رعایت بیشتر اخلاقی وزرا می شود و از شوخی های بی مورد پرهیز می کنند.

این دلیل هم بسیار ضعیف است. اساساً این سخن ناصوابی است که اگر بخواهیم هیات دولت را کنترل کنیم که شوخی های بی مورد نکنند وزیر زن در میان آنها باشد در هیچ یک از ادیان الهی و از جمله اسلام چنین توصیه ای نشده است بلکه حضور زنان در میان مردان مورد نهی قرار گرفته است و تمام فقها بر نهی از اختلاط زن و مرد اتفاق نظر دارند. وزیر شدن زن زمینه بسیار مساعدی برای اختلاط زن و مرد است که در روایات معصومین (ع) از آن نهی شده است. بدون شک حضور در میان مردان تاثیر خاص خود را در دل ها دارد چه این که قرآن در سوره احزاب آیه 53 می فرماید:
اذا سألتموهنّ متاعا فاسألوهنّ من وراء حجاب ذلکم اطهر لقلوبکم و قلوبهنّ «وقتی چیزی را از زنان پیامبر(ص) خواستید از پشت پرده درخواست کنید زیرا این کار برای پاکی دل های شما و آنها بهتر است».

آیه قََََرنَََ فی بیوتکنّ و روایات و فتاوایی که فقهاء در این زمینه داده اند قابل توجه است علاوه بر آن که حضور زنان در کنار مردان موجب فضای اختلاط است زمینه مساعدی برای نگاه به نامحرم را فراهم می آورد. ویل دورانت در صفحه 118 کتاب لذات فلسفه می نویسد: در رفتار انسان امری پایدارتر و ثابت رییس جمهور از نگاه مردان به زنان نیست.

البته قلوب زنان هم در چنین فضایی بنابر آیه ای که ذکر شد تأثیر می پذیرد چه این که امیرالمومنین در توصیه مهم خود در نامه 31 نهج البلاغه به امام حسن(ع) می فرماید: از مشاوره با زنان بپرهیز که نظر آنها ناقص و تصمیمشان ناپایدار است و آنها را با پوششی که برایشان فراهم می کنی از نگاه به مردان باز دار زیرا شدت پوشیدگی آنها از نگاه به مردان آنها را پایدارتر می سازد...


خانم های محترمی که به وزارت می اندیشند و همسران آنها نباید این روایات را نادیده انگارند.

4. دلیل دیگر رییس جمهور در مصاحبه تلویزیونی خود این بود که بر اساس رعایت مصالح و شایسته سالاری دست به گزینش زنان زده است.

اما باید گفت این هرگز شایسته سالاری نیست. زمامداری زنان در دولت دهم بدعتی است که روند نامعلوم کمی و کیفی آینده آن از دست بیرون است به همان دلایلی که زن نمی تواند رییس جمهور باشد وزیر هم نمی تواند باشد، اگر به دنبال شایسته گزینی هستیم چرا زنان را برگزینیم که وزارت و امارت آنها در روایات فراوانی مورد مذمت قرار گرفته است و از ویژگی های بد آخر زمان بشمار آمده است و بنابر روایات فراوان قدرت اندیشه آنها که اساس کار وزارت است کمتر از مردان می باشد و شهادت و گزارش های آنها نیمی از اعتبار شهادت و گزارش های مردان را دارد.

آیا مردان شایسته ترند یا زنان که اسلام عزیز حتی خروجشان از منزل، ازدواج و نذرشان را - اگر جه با مال خودشان باشد - به اجازه مردان موکول کرده است چنان که در رساله امام خمینی و استفتائات ایشان بیان شده است.

ولایت دادن زن بر مردان در محیط گسترده وزارتخانه با روح اسلام سازش ندارد و با آیه الرجال فوّامون علی النساء در تعارض است. این شأن زنان نیست که امیر مردان شوند و در گستره وزارت راهبر و آمر و ناهی مردان باشند.

زنان مجاز نیستند حتی در خواندن دو رکعت نماز بر مردان پیشوایی کنند، اگر زمینه و شایستگی این کار بود اسلام نهی نمی کرد بنابراین رعایت شایسته سالاری و مصالح ملی و دینی نشده است بلکه معرفی سه زن برای وزارت شروع یک زن گرایی افراطی در صحنه حاکمیت کشور است.

ولایت زن بر مرد که همان اختیار امر و نهی و تصمیم گیری و به دست گرفتن زمام امور مردان است در اسلام منتفی است حتی اگر برای چهار زن برتر عالم باشد که رسول خدا(ص) درباره آنها فرمود:
کَمُلَ من الرجال کثیر و لم یکمل من النساء الا اربع: آسیة بنت مزاحم امراة فرعون، و مریم بنت عمران، و خدیجه بنت خویلد و فاطمه بنت محمد(ص).6
«عده زیادی از مردان به کمال رسیدند و از زنان جز چهار نفر به کمال نرسیدند: آسیه دختر مزاحم همسسر فرعون، مریم دختر عمران، خدیجه دختر خویلد و فاطمه دختر محمد(ص)».

5. سخن دیگر رییس جمهور محترم این بود که چرا زن ها را ریز می بینیم آنها باید در پست وزارت حضور یابند. اما سخن در ریز دیدن زنان نیست، بدون شک زنان مسلمان ایران و از جمله خانم های بزرگواری که معرفی شده اند در میان زنان جهان بهترینند، سخن در این است که اسلام میان زنان و زمامداری تناسبی نمی بیند و خداوند از همه انسانها به زنان و مردان آگاه تر ست. نقش بی نظیر زنان در پیروزی انقلاب و جنگ تحمیلی و بسیار ی از موارد دیگر جزء افتخارات بزرگ زنان مسلمان و افتخار آفرین ایران است اما این به معنای آن نیست که در منصب زمامداری و ولایت بر مردان که مورد نهی اسلام است قرار گیرند چنان که روایات آن گذشت.

وزارت دادن به زن بزرگ دیدن او نیست بلکه ضربه زدن به شخصیت و جایگاه کریمانه اوست. گرفتن پست های اجرایی، بزرگی نیست و ترک آنها کوچک بودن بشمار نمی آید. زن های مسلمان ایران زمین برازنده اند اما برازندگی آنها به وزیر شدن نیست و ولایت زن بر مرد بر خلاف فطرت زن و مرد و آموزه های دینی است.

در همه خانواده ها زنان با هر موقعیت علمی، تخصصی و اعتبارهای اجتماعی تحت ولایت مرد قرار دارند و حتی بیرون رفتن آنها به اختیار مردان آنهاست و ما نباید بر خلاف فطرت و جایگاه زن و مرد عمل کنیم.

وزیر شدن کار سنگین و طاقت فرسایی است ، بویژه در دولت آقای احمدی نژاد که مردی بسیار فعال و پر تلاش است و اگر وزیر او یک تلاشگر بزرگ و یک قهرمان نباشد به زودی از مجموعه او حذف می شود و زنان با توجه به وضعیت روحی و فیزیکی که دارند چنین توانمندی را ندارند چه این که امیرالمومنان(ع) در نهج البلاغه فرمود:
المرأة ریحانه و لیست بقهرمانة

زنان مورد نظر برای وزارت های سه گانه اکنون در مسئولیت های خود مشغولند و نباید آنها را در گود قهرمانی آورد تا با کار طاقت فرسای دولت، ضعیف و حذف گردند و موقعیت فعلی خود را هم از دست بدهند.

6. سخن دیگر رییس جمهور این بود که حجاب زنان برای کارکردن آنهاست و گرنه در منزل که حجاب لازم نیست. اما این که بگوییم حجاب برای کار در جامعه است نگرشی اشتباه است که آقای رییس جمهور به حجاب دارد. فلسفه حجاب، کار نیست و حجاب وزیر شدن را توجیه نمی کند بلکه فلسفه حجاب در نزد نامحرم اعم از این که نا محرم در منزل یا بیرون منزل باشد جلوگیری از بروز مفاسد و صیانت از شخصیت زن و استحکام خانواده و ارزش و امنیت زن است.


در پایان از خداوند مسئلت دارم که رییس جمهور عزیز و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی را در انتخاب خدا پشندانه وزرا موفق بفرماید.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1. تحف العقول، 36، سنن التّرمذی، 3، 361، 2368 .
2. شرح الاخبار، 1/396، صحیح البخاری، 5/136، الصراط المستقیم، 3/142
3. شرح الاخبار، 1/396، الخرائج و الجرائح، 1/79
4. خصال صدوق، ص585، ح12
5. تفسیر قمی، 2/304، وسایل الشیعة،11، ص277
6. مجمع البیان، 10/65، جامع البیان، 3/358

ارسال نظرات