۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
کد خبر: ۶۲۵۳۲۷

نیم میلیون نفر با پای پیاده زائر حرم رضوی شدند

نیم میلیون نفر با پای پیاده زائر حرم رضوی شدند
خسته راهند، اما طی طریق عاشقی خستگی نمی‌شناسد و عشق به اهل‌بیت (ع) خستگی را از تنشان بیرون می‌کند.
به گزارش خبرگزاری رسا، کیلومتر‌ها راه را با پای پیاده طی طریق کرده‌اند تا آخرین روز ماه‌صفر و شهادت هشتمین خورشید آسمان امامت و ولایت را در بارگاه نورانی رضوی و کنار ملجأ شریف امام خوبی‌ها حضور داشته‌باشند. عرب، افغانستانی، پاکستانی و ایرانی، شیعه و سنی همه در کنار هم به پابوسی آستان قدسی امام رضا (ع) آمدند تا امسال علاوه بر حماسه پیاده‌روی اربعین، نیم‌میلیون‌نفر با پای‌پیاده زائر حرم رضوی شوند.

چند سالی می‌شود سنت پیاده‌روی در مسیر حرم امام‌هشتم حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) هم در میان عاشقان آن حضرت مرسوم شده‌است. پیش از این اغلب زائران پیاده بارگاه رضوی را شیعیان عراقی تشکیل می‌دادند که بعد از پیاده‌روی اربعین برای زیارت سلطان طوس پای پیاده راهی مشهد مقدس می‌شدند، اما طی سال‌های اخیر زائران پاکستانی و افغانستانی و همچنین زائران ایرانی هم به این جمع اضافه شده‌اند. فلسفه آیین پیاده روی به مشهد الرضا در پایان ماه صفر هم به سال ۲۰۰‌هجری و هجرت اجباری امام‌رضا (ع) به دستور خلیفه وقت برمی‌گردد، زمانی که امام‌هشتم به اجبار، به ولایت عهدی مأمون انتخاب شده و از مدینه به سمت مرو، مرکز خلافت مأمون حرکت و این مسیر را شهر به شهر طی کردند.

این مراسم در جاده‌های منتهی به مشهد مقدس انجام می‌شود و مهم‌ترین آن مسیر جاده نیشابور به مشهد است که زائران این مسیر را با پای پیاده طی می‌کنند. گاه طول مسیر زوار حرم رضوی به بیش از ۵۰۰‌کیلومتر می‌رسد و برخی عاشقان تا دو هفته در راهند، اما انگار عشق رسیدن به بارگاه امام مهربانی‌ها، سختی‌های این مسیر طولانی را برای عاشقان رضوی شیرین می‌کند و هر سال زائران بیشتر پا در این مسیر می‌گذارند. به گفته سخنگوی جمعیت خدمتگزار زائران پیاده امام‌رضا (ع) امسال ۴۶۱‌هزار و ۱۴۸‌زائر پیاده در قالب ۲‌هزار و ۳۹۶‌کاروان ظرف روز‌های منتهی به شهادت امام رضا (ع) به بارگاه منور رضوی مشرف شده‌اند.

۱۲۰‌هزار زائر پاکستانی و افغانستانی
هر کدام به سبک و سیاق خودشان اظهار ارادت می‌کنند و محبتشان را نسبت به اهل بیت و به خصوص امام هشتم ابراز می‌نمایند. پاکستانی‌ها گروهی در کنار هم جمع می‌شوند و با نوایی آهنگین و دسته جمعی می‌خوانند. شاید زبانشان را نفهمید، اما از آهنگ صدایشان و چشم‌های نمناکشان می‌توانید عشق و ارادت را بخوانید. در کاروان‌های عراقی، اما یکی نوحه می‌خواند و دیگران پاسخ می‌دهند، شبیه کاروان‌های ایرانی.

مسعود مجردی، مسئول ستاد دهه آخر صفر معاونت محرومیت‌زدایی آستان قدس‌رضوی می‌گوید: همزمان با ایام دهه پایانی ماه صفر ۸۰هزار زائر پاکستانی و ۴۰هزار زائر افغانستانی در زائرشهر رضوی اسکان داده‌شدند. ۷۰ درصد از زائران محروم پاکستانی در شمار زائران زیارت‌اولی مشهد هستند که با هماهنگی‌های صورت گرفته با سفارت و کنسولگری پاکستان، ۸۰ هزار زائر پاکستانی محروم از سه روز خدمات آستان قدس رضوی در زائرشهر بهره‌مند شدند و حدود ۳۰ هزار زائر متمکن پاکستانی خودشان برای اسکان و زیارت در مشهد اقدام کردند.

نوبت مهمان نوازی ایرانی‌ها
بعد از مهمان نوازی بی‌تکلف عراقی‌ها در ایام اربعین حسینی این بار نوبت ایرانی‌هاست تا مهمان نوازی‌شان را نشان بدهند به خصوص اینکه مهمانان زائران بارگاه ملکوتی امام هشتم حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام هستند.

هر چند امکانات و موکب‌ها در مسیر پیاده‌روی دهه‌آخر ماه‌صفر قابل مقایسه با ایام اربعین نیست، اما موکب‌هایی در طول مسیر نیشابور تا مشهد، برای پذیرایی از زائران پیاده مشهدالرضا بر پا و جاده‌ای کوچک، در امتداد بزرگراه نیشابور- مشهد، برای رفاه حال زائران پیاده احداث شده‌است. جاده قدیم مشهد- نیشابور هم در ایام پیاده روی زائران مشهد به روی تمامی وسایل نقلیه بسته شده‌است و تنها وسایل نقلیه مربوط به دسته‌های پیاده‌روی اجازه تردد در آن را دارند.

تعداد موکب‌ها در مسیر پیاده‌روی مشهد مانند پیاده‌روی اربعین نیست، اما امسال نسبت به سال قبل شرایط بهتر شده‌است و در مسیر ۱۱۰‌کیلومتری نیشابور تا مشهد، حدود ۳۰ تا ۴۰ موکب وجود دارد. چهار ورودی برای پیاده‌روی تا حرم امام رضا وجود دارد که دو تا از این ورودی‌ها اصلی هستند. یکی از این ورودی‌ها در غرب مشهد و از شهر قوچان شروع می‌شود و ورودی دیگر برای افرادی است که بخواهند از قوچان پیاده روی خود را شروع کنند، این افراد باید حداقل سه یا چهار روز قبل، پیاده‌روی خود را شروع کنند.

کاروان‌های زوار عراقی حرم حضرت‌معصومه (س) و امام رضا (ع) نیز که با لغو روادید ورود به مرز‌های ایران از سوم آبان به مدت دو‌ماه، وارد مرز‌های کشورمان شده‌بودند، روز گذشته خودشان را به بارگاه قدسی امام رضا (ع) رساندند.

ورود بدون روادید اتباع عراقی به جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به حسن نیت طرف عراقی در قبول ورود بدون ویزای زائران ایرانی اربعین حسینی به شهر‌های مقدس عراق به مدت دو ماه صورت می‌گیرد.

تفاهم‌نامه رایگان شدن صدور روادید برای اتباع دو کشور در جریان سفر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به بغداد در اسفند‌۱۳۹۷ به امضای مسئولان ارشد دو کشور رسید.

با وجود این، اما امکانات برای پیاده‌روی زوار رضوی همچنان بسیار ناچیز است. این در حالی است که هر سال زائران ایرانی و غیر‌ایرانی بیشتری پا در این مسیر می‌گذارند و مراسم پیاده‌روی زائران رضوی هم پتانسیل آن را دارد تا همچون پیاده‌روی اربعین به حماسه تبدیل شود./1360//101/خ
ارسال نظرات