۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۴
کد خبر: ۶۲۵۸۵۶
بررسی تأثیر آسیب های خانوادگی در بزهکاری اطفال و نوجوانان؛

درکتاب «بزهکاری اطفال و نوجوانان؛ تأثیر آسیب های خانوادگی»

درکتاب «بزهکاری اطفال و نوجوانان؛ تأثیر آسیب های خانوادگی»
نویسنده در این کتاب در صدد پاسخ به یکی از دغدغه های مهم در موضوع اطفال و نوجوانان است و آیا واقعا آسیب هاب خانوادگی بر هدایت اطفال و نوجوان تأثیر منفی می­ گذارد.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، انشتارات دارالفکر کتاب «بزهکاری اطفال و نوجوانان؛ تأثیر آسیب های خانوادگی» را به قلم سارا بشری منتشر کرده است.

نیروی انسانی و جمعیت مشروط به شرایطی به عنوان یکی از جلوه های قدرت و توانمندی هر کشور به حساب می آید، هدایت و ساماندهی و همچنین فراهم ساختن زمینه های رشد و شکوفایی قابلیت های جمعیت، به ویژه نسل جوان و دور نگه داشتن آنها از انحرافات اجتماعی از اهمیت فراوان برخودار است .

کودکان به تعبیر قرآن؛ زینت دنیا؛ امانت هایی از طرف خداوند؛ مایه روشنی چشم هستند و آنها آیینه آینده جامعه و به عنوان سرمایه های ملی به حساب می آیند و حضور کودکان در راهبرد رشد و توسعه و در چشم انداز آینه هر جامعه یک عامل تعیین کننده است،  از این رو نویسنده در مقدمه این کتاب چنین آورده است:

انواع مختلف جرایم اطفال مثل قتل، سرقت، فحشا و سایر امراض و علل اجتماعی از قدیمی ترین ایام در جوامع بشری وجود داشته و می­توان از عمر این پدیده اجتماعی همان قدر می گذرد که از عمر جوامع بشری گذشته است.

جای بسی خوشبختی است که جرایم اطفال به عنوان آفت اجتماعی است هم اکنون در کشور ما هنوز بسیار جوان است زیرا در برابر تعداد زیادی از اطفال نوجوانانی که در کشورهای اروپایی در سال های اخیر به عضویت باندها ی بزهکاری در آمدند و کانگستریسم را در کشورهای غربی رواج داده اند خوشبخنانه در کشور ما در حاضر ارتکاب جرایم اطفال و نوجوانان به شکل دسته جمعی وجود نداشته و در مقابل آمار قابل توجهی از اعمال منافی عفت نوجوانان و جوانان که در کشورهای اروپایی منتشر شده در کشور ما حتی یک دهم آن در میان خردسالان دیده نمی شود.

نوشتار پیش رو در جهت پاسخ به یکی از دغدغه های مهم در موضوع اطفال و نوجوانان است و آیا واقعا آسیب های خانوادگی بر هدایت اطفال و نوجوان تأثیر منفی می گذارد و اگر پاسخ مثبت است این تأثیر تا چه حدی می تواند باشد.

از آنجا که در این دادرسی کیفری ایران مصوب ۱۳۹۳ برای رسیدگی به جرایم اشخاص کمتر از ۱۸ سال، دادگاه اطفال پیش بینی شده و در قانون مجازات اسلامی مصویب ۱۳۹۲ اشخاص کمتر از ۱۸ سال تحت عنوان اطفال و نوجوانان شناخته شده اند و بحث این کتاب بحثی جرم شناسی است، لذا بر مبنای این سن تحقیق انجام گرفته است.

 ساختار کتاب:

 خانم بشری در راستای بررسی جایگاه آسیب های خانوادگی در بزهکاری اطفال و نوجوانان، این نوشتار در دو فصل با عناوین مفاهیم و تاریخچه آسیب های خانوادگی و مصادیق بزهکاری اطفال و نوجوانان و نتیجه گیری و پیشنهادها سامان داده است.

فصل اول این از دو مبحث مفاهیم و تاریخچه بزهکار اطفال و نوجوان تنظیم شده است و همچنین مبحث اول این فصل از چهار گفتار با عنوان های: طفل، بزهکاری، بزهکاری اطفال و اطفال بزهکار و واژه شناسی علل جرم شکل گرفته است.

مبحث دوم این فصل نیز از دو گفتار با عنوان های: تاریخچه مجازات اطفال و نوجوانان بزهکار درجهان و تاریخچه واکنش در برابر بزهکاری اطفال و نوجوان در ایران تدوین شده است.

نویسنده فصل دوم این کتاب را در دو مبحث: آسیب های خانوادگی و مصادیق آن مصادیق بزهکار اطفال و نوجوان نگارش کرده است.

در مبحث نخست فصل دوم این کتاب از پنج گفتار با عنوانهای: ناسازگاری و نابسامانی های موجود در خانواده، آلودگی خانواده، موقعیت کودک در خانه، فقر و توانمندی مالی در خانواده تشکیل شده است.

همچنین مبحث دوم این فصل از دو گفتار با عنوانهای جرایم خاص اطفال و جرایم مشترک با جرایم بزرگسالان شکل گرفته است.

بررسی تأثیر آسیب ها خانوادگی در بزهکاری اطفال و نوجوانان در یک اثر

برشی از کتاب:

خانواده در عین حال که کوچک ترین واحد اجتماعی است، هسته اصلی جامعه و مبنای هر اجتماع بزرگ بود و از مهم ترین و نهادهای ا جتماعی در حامعه اسلامی به شمار می رود.

بدون شک هیچ یک از آسیب های اجتماعی نسیت که فارغ از تأثیر خانواده پدید آمده باشد و هیچ جامعه ای نمی تواند ادعای سلامت کند، چناچه از خانواده های سالم برخودار نباشد.

اصولا خانواده اولین محیطی است که طفل در آن تربیت و رشد می یابد و بایدهای و نبایدهای را می آموزد و لذا در گام نخست این خانواده است که نقش تعیین کننده در سرنوشت کودک ایفا می کند، چنانچه با تربیت درست می تواند کودک را به راه صحیح هدایت و یا شرایط و محیط را برای گرایش او به سمت بزهکاری فراهم سازد.

آسیب های خانوادی از قبیل اعتیاد، طلاق، بزهکاری یکی از اعضای خانواده و تبعیض بین فرزندان و ... از جمله عواملی هستند که می توانند زمینه را برای تحقق بزهکاری فراهم سازند و لذا خانواده به عنوان سرچشمه آسیب ها و یا سلامت روحی و جسمی جوامع بشری شناخته شده است.

کودکان و نوجوانان سرمایه های معنوی جامعه هستند و سلامت روح و جسم آنها تضمین کننده سلامت جامعه در آینده است و لذا مشکلات آنان از جمله مشکلاتی است که باید به آنها توجه ویژه ای مبذول داشت.

بررسی ریشه ای مسائل اطفال و نوجوانان و بزهکاری آنها برای رسیدن به یک جامعه متعادل شرط ضروری است و با توجه به این که بزهکاری اطفال نقش قابل توجهی در افزایش ارتکاب جرم به ویژه در آینده جامعه دارد و این خصوص آسیب های خانوادگی تأثیر قابل توجهی در این مطلب دارند و از آنجا که شهر قم به علل مختلفی دربردارنده آسیب های خانوادگی قابل توجهی است، لذا در این پژوهش به بررسی چگونگی تأثیر پذیری بزهکاری اطفال و نوجوانان از آسیب های خانوادگی پرداخته شده است و با توجه به آزمون فرضیه ها و نظریه های ارائه شده می توان این گونه استنتاج کرد که آسیب های خانوادگی بر کودکان و نوجوان تأثیر متفاوتی برجای گذاشته است.

گفتنی است، انتشارات دار الفکر کتاب «بزهکاری اطفال و نوجوانان؛ تأثیر آسیب‌های ا جتماعی» را با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه، در ۲۳۱ صفحه و به قیمت ۱۱۰۰۰ تومان منتشر کرده است. /۹۹۸/ن ۶۰۱/ش

 

میثم صدیقیان
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۱
آنچه امروز به مراتب بیش از ســال‌های منتهی به انقلاب اســلامی ایران نیازمندیم، کتاب‌هایی هستند که ساحت‌های گوناگون موضوعی و با ساختارها و قالب‌ها و ادبیات‌های متفاوتی برای قشرهای گوناگون مخاطبان نوشته شوند. کتاب‌هایی که بر اساس چنین چشم‌انداز و نگرشی تألیف گردند، هرچند به لحاظ موضوعی یا قالب نوشتاری چندان با اهمیت به نظر نیایند، بی‌تردید خواهند توانست نقشی مؤثر در تحقق تمدن نوین اسلامی ایفا کنند.
2
0