۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۳
کد خبر: ۶۲۶۱۷۱
به صاحب امتیازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم؛

۴۵۱ و ۴۵۲ مین شماره دوماهنامه «پاسدار اسلام»نتشر شد

۴۵۱ و ۴۵۲ مین شماره دوماهنامه «پاسدار اسلام»نتشر شد
شماره 451 و 452 دوماهنامه عقیدتی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی «پاسدار اسلام» در 54 صفحه و 21 مقاله و گفت و گو منتشر شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، شماره ۴۵۱ و ۴۵۲ دوماهنامه عقیدتی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی «پاسدار اسلام» به صاحب امتیازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و با مدیریت مسؤولی محمدحسن رحیمیان منتشر شد.

در اولین مقاله این دوماهنامه سخنانی از حضرت آیت الله حسن زاده آملی با عنوان «مرگ با ما بهتر است از حیات با دیگران» مطرح شده است؛ در بخشی از این سخنان آمده است: «آمدند خدمت رسول‌الله(ص) و عرض کردند، «یا رسول‌الله(ص)! ما تا نزد شما هستیم خیلی سرحالیم به طوری که گویا آخرت را داریم به‌عیان می‌بینیم، اما از محضر شما که مرخص می‌شویم و به خانه‌مان می‌رویم، یواش یواش آن حالی را که در حضور شما داشتیم، از بین رفته و از ما گرفته می‌شود. آیا این نفاق است؟» رسول‌الله(ص) فرمودند: «نفاق نیست. تحولات قلب است؛ اما اگر آن حالی را که نزد من پیدا کرده‌اید حفظ کنید، ملائکه بر شما نازل می‌شوند و اگر شنیدید دیگران روی آب رفتند شما بر هوا می‌روید. چنین جان عرشی‌ای پیدا می‌کنید». در بخش دیگری از این سخنان می خوانیم «شیعه و سنّی از حضرت رسول‌الله(ص) نقل کرده‌اند که: هر کسی که مرا در خواب ببیند، منم و نه دیگری که شیطان به صورت من متمثّل نمی‌شود. شیطان با این صورت آشنایی ندارد و نمی‌تواند بیاید خودش را در لباس این حقیقت دربیاورد و بگوید که من پیغمبرم. شیطان، مضلّ است، گمراه‌کننده است. پیغمبر، هادی و راهنماست. گمراه کننده و راهنما با هم جمع نمی‌شوند».

«در آستان امامان» دیگر بخش این ماهنامه است که مجموعه مقالات در حوزه امام شناسی با محوریت زیارت ارزشمند جامعه کبیره نوشته آیت الله سید احمد خاتمی بود که در این شماره به آخرین قسمت این مبحث با موضوع «دوستی اهل‌بیت(ع) یک فریضه» پرداخته شده است؛ در این مقاله می خوانیم: دوستی اهل‌بیت(ع) بازگشت به مسئله ولایت و قبول رهبری ائمه معصومین(ع) از دودمان پیامبر(ص) و در حقیقت تداوم خط رهبری پیامبر و ادامه مسئله ولایت الهیه است. قبول این ولایت همانند قبول نبوت پیامبر(ص) سبب سعادت خود انسان‌هاست و نتیجه‌اش به خود آنها بازگشت خواهد کرد.

«سیمای رزمندگان جبهه‌ اقتصادی در قرآن» عنوان دیگر مقاله این دوماهنامه به قلم حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی محمدی است که در ابتدای این مقاله می نویسد جهاد اقتصادی از بایسته‌هایی است که در قرآن کریم بر آن تأکید شده و مقام معظم رهبری نیز بارها بر اهمیت و مؤلفه‌های این نوع از جهاد اشاره و سیمای رزمندگان جبهه اقتصادی را تبیین کرده‌اند. در این مقاله بر آنیم ضمن معرفی جهاد اقتصادی، با مراجعه به قرآن کریم و روایات، ویژگی‌های مجاهدان این جبهه را تبیین و دیدگاه‌های آیت‌الله خامنه‌ای را ارائه کنیم.

یکی دیگر از مقالات این ماهنامه با عنوان «نظامی مالیاتی و مصالح ملت از منظر نهج‌البلاغه» تألیف حجت الاسلام محمدتقی رهبر است؛ در بخشی از این مقاله می خوانیم: از مسائل حیاتی انسان اعم از فردی و اجتماعی، مسئله اقتصاد و معیشت و منابع درآمدها و هزینه‌های مربوطه است. مسئله‌ای که با سرنوشت آحاد مردم و جوامع پیوند خورده و بدون آن زندگی بشر سامان نمی‌گیرد و نظام حاکم نیز بخش عمده‌ای از وظائف آن را برعهده دارد. تفصیل این مباحث به‌طور گسترده در کتاب و سنت و سیره پیشوایان و فقه و حدیث آمده است و همه، از جمله مسئولان نظام اسلامی می‌بایست در این چهارچوب عمل کنند.

از دیگر مقالات این دوماهنامه «حماسه آفرینی امام سجاد(ع) در عصر عاشورا» نوشته حجت الاسلام محمدباقر پورامینی می باشد؛ در ابتدای این مقاله آمده است «امام سجاد(ع) در شب و روز عاشورا به مشیت الهی بیمار شدند؛ لیکن این بیماری مانع پیکار امام نشد. در این نوشتار به پیکار امام در عصر عاشورا و مجروح شدن ایشان اشاره می‌شود».

«سیره امیرمؤمنان(ع) در مبارزه با فساد مالی و اقتصادی در جامعه» دیگر مقاله این دوماهنامه به قلم حجت الاسلام سید جواد حسینی است؛ در آن به بیان گوشه های از سیره حضرت علی(ع) با مفسدان و اخلالگران اقتصادی پرداخته شده است که از جمله آنها می توان به صیحت و برحذر داشتن جامعه از خلافکاری، معرفی الگوهای عملی به مردم، تحت نظر داشتن بازار و برخورد شدید با متخلفان و مفسدان اقتصادی اشاره کرد.

این ماهنامه، در شماره مذکور به گفت و گو با آیت الله لطفی نیاسر از اساتید سطول عالی و خارج حوزه علمیه قم با عنوان «جهاد و شهادت هنوز همچنان طرفداران زیادی دارد» پرداخته است؛ او پدر بزرگوار شهید مدافع حرم شهید محمدمهدی لطفی‌نیاسر است که در فروردین ۱۳۹۷ و در سن ۲۶ سالگی در سوریه و در حمله رژیم صهیونیستی در پایگاه هوایی T4 سوریه به شهادت رسید، پس از شهادت فرزندش با خطاب قراردادن جامعه که به من تسلیت و تبریک نگویید و بگویید تبریک، تبریک، گوشه‌ای دیگر از روحیه این خاندان دینی و انقلابی را به نمایش گذاشت. در ابتدای این گفت و گو می خوانیم: رهبر معظم انقلاب در دیدار با مردم انقلابی قم، سخنان مهمی را ایراد فرمودند که یکی از آنها اشاره‌ معظم‌له به نقشه دشمن برای غیر انقلابی کردن حوزه علمیه قم و شهر مقدس قم بود. نظر به اهمیت فرمایشات رهبر معظم انقلاب و حضور آیت ‌الله لطفی‌ در دوران نهضت و پس از آن در طی چهل سال تا به امروز در حوزه علمیه قم و آشنایی با لایه‌های آشکار و پنهان جریان سکولار و غیر انقلابی، گفت‌وگوی خود را با این عالم انقلابی روی هشدار رهبر معظم، متمرکز کردیم.

«پاسدار اسلام» در گفت و گویی با احمد نبوی به «درنگی در آموزه های اربعین در نگاه رهبر معظم انقلاب» پرداخته است که اهمیت و جایگاه مهم اربعین حسینی از منظر رهبر معظم انقلاب مورد بررسی قرار گرفته است. وی در بخشی از این گفت و گو می گوید «آمدن اهل‌بیت حسین‌بن علی(ع) بر سر مزار سیدالشّهدا(ع) در حقیقت امتداد حرکت عاشورا بود و با این کار خواستند به پیروان امام و دوستان خاندان پیغمبر(ص) و مسلمانانی که تحت‌تأثیر این حادثه قرار گرفته بودند تفهیم کنند که "این حادثه تمام نشد". مسئله با کشته شدن، دفن کردن و اسارت گرفتن و بعد رها کردن اسیران خاتمه پیدا نکرده، بلکه ادامه دارد. در نگاه رهبر انقلاب، اولین شکوفه‌های عاشورایی در اربعین شکفته شد».

سید مجید مطهری نژاد در گفت و گو با این دوماهنامه با عنوان «جایگاه و ظرفیت های تمدنی پدیده آیاتی اربعین» می گوید: "در واقع انقلاب اسلامی در مواجهه با باورمندی جبهه باطل در تام‌ شدگی ظرفیت اطفای نورالله، نقطه آغازین فرایند عظیم و پیوستاری تام‌شدگی نورالله تا اظهار دین‌الحق است. در عین حال که همه انگاره‌های تاریخی تمدنی جامعه حبی ایران و دیگر کشورهای اسلامی باید مورد توجه قرار گیرند، اما موضوعیت و آینده انقلاب اسلامی را باید در ذیل نظام برنامه‌های الهی، مبتنی بر سامانه‌های نوری و آیاتی و برای غلبه بر جبهه باطل مطالعه کرد".

در این شماره دوماهنامه پاسدار اسلام «موج و صخره» در گفت و گو با سعد الله زارعی مورد بررسی قرار گرفته که واکنش آمریکا در عراق در پی شکست در یمن مورد بررسی قرار گرفته است؛ وی گفت "هنوز دنیا از شوک سنگین حمله پهبادهای مقاومت یمن به دو تأسیسات بسیار مهم نفتی سعودی خارج نشده بود که یمنی‌ها از شگفتی دیگری خبر دادند و مقاومت یمن، بخش اول سلسله عملیاتی را با رمز «نصر من‌الله» اجرا کرد. عملیات «شهید ابوعبدالله حیدر» مرحله اول سلسله عملیات «نصر من‌الله» بود که طی آن ۳۵۰ و در ادامه ۶۰۰ کیلومتر مربع از خاک سعودی در استان پهناور نجران به تصرف مقاومت یمن درآمد و مقاومت به پنج کیلومتری مرکز استان رسید".

دیگر گفت و گوی این دوماهنامه با حسن ابراهیم زاده است که با عنوان «سرنوشت فرهنگ رضاخانی» منتشر شده است؛ وی می گوید: "طرح مسئله دختر آبی که در آن حتی رئیس فیفا با رئیس‌جمهور ایران اسلامی تلفنی سخن گفت و در کنار فضاسازی رسانه‌ای همزمان یک نماینده مجلس از تریبون مجلس که خودسوزی یک دختر را با خودسوزی آغاز حرکت انقلابی در تونس مقایسه کرد، خود گویاترین سند بر دستور کار قرار دادن فشار حداکثری بر نظام اسلامی در خصوص رفع تبعیض از زنان است که در نهایت به الزامات نظام سلطه برای رفع حجاب می‌انجامد!".

«آینده‌ ما چه آینده‌ای است؟» عنوان مقاله اصغر طاهرزاده در این شماره پاسدار اسلام است؛ مؤلف در این مقاله آورده است: با توجه به اینکه انسان مؤمن و عاقل، زمان‌شناس و متوجه‌ روح جاری در زمانه است، با هویت پیچیده‌ای که در حال حاضر در ملت ایران به ‌وجود آمده، برای او چه آینده‌ای را می‌توان متصور بود تا از امروز، رانده و در فردا، مانده نباشیم و با نظر به آن آینده، در امروز خود مأوای درستی را انتخاب کنیم؟ زیرا اگر آینده‌ خود را با بصیرت لازم درست نشناسیم و در مورد آینده در توهم به ‌سر ببریم، مسلماً امروزمان را از دست می‌دهیم و در بی‌مأوایی کامل به ‌سر می‌بریم.

یکی دیگر از مقاله هایی که در شماره اخیر دوماهنامه «پاسدار اسلام» آمده، با عنوان «نابینایان با بصیرت در عصر ائمه هدی(ع)» نوشته غلامرضا گلی زواره است؛ در بخشی از این مقاله می خوانیم: «به لحاظ کرامت‌های انسانی و شئونات بشری با افراد سالم هیچ‌ تفاوتی ندارند، بلکه در صدر اسلام و عصر ائمه(ع) عده‌ای از اشخاص معلول به‌رغم ناتوانی در بینایی، شنوایی و حرکتی خوش درخشیده‌ و در پرتو انوار قرآن و عترت ظرفیت‌ های خود را شکوفا ساخته‌ و کارنامه‌ای پربار در عرصه‌های فکری، رزمی و اخلاقی از خویش به یادگار نهاده‌اند».

در بخش دیگری از این دو ماهنامه، مقاله ای با عنوان «حجاب و نقش بدنه مدیریتی حکومت اسلامی» تألیف محبوبه زارع است؛ در این مقاله، آورده است: با روی کار آمدن جامعه اسلامی به نام دین و با ارزش‌های دینی، انتظار می‌رفت که حجاب و عفت، به عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان آن نوشته و اجرا شود. رکن حجاب در اصول فرهنگی و قوانین اساسی حاکمیت نوشته شد، اما در مرحله اجرا، مشکلات تازه‌ای پدیدار شدند. اختلاف در نحوه اجرا، مانع بزرگی بود که چند صدایی را در داخل و خارج کشور رقم زد.

از جمله مقالات این شماره از پاسدار اسلام «مدیران فرهنگی و رفوزگی در ولایت‌پذیری» نوشته محمدصادق کوشکی است که بدیهی است در هر یک از این مراحل اگر مدیران فرهنگی نظام حداقل توجهی به هشدارهای ولی فقیه نشان می‌دادند و نگرانی‌ها و رهنمودهای ایشان را جدی می‌گرفتند، کار به مرحله خطرناک‌تر نمی‌رسید و دشمن در اقدامات خود جرئت و جسارتی افزون‌تر نمی‌یافت. طبیعی است که نتیجه پیاده نشدن نقشه فرهنگی مورد نظر رهبری در جامعه، جذب جامعه به سمت و سوی فرهنگ مهاجم و فاصله گرفتن از فرهنگ دینی و بومی است. بررسی رفتارها و عملکرد مدیران دستگاه ‌های فرهنگی که به‌نوعی به رهبری نظام منتسب هستند، نشان می‌دهد که هیچ ‌یک ازاین مدیران و دستگاه‌ های تحت امرشان نتوانسته‌اند مجری سیاست ‌ها و منویات رهبری در عرصه فرهنگی جامعه باشند و خروجی آنها و زیرمجموعه ‌هاشان، فاصله و زاویه زیادی با اهداف و جهت ‌گیری‌ های فرهنگی رهبری دارد.

یکی دیگر از مقالات این دوماهنامه، «نقش رژیم صهیونیستی در فتنه تکفیری در سوریه» نوشته مجید صفاتاج است که می گوید: "با آغاز بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ میلادی، بلندی‌های جولان بیش از پیش در معرض توجه قرار گرفت و رژیم صهیونیستی که پیش از این، نوعی امنیت نسبی را در این بلندی‌ها احساس می‌کرد، با شروع درگیری‌ها در سوریه سعی کرد با پاسخ فوری و قاطع هرگونه تهدید امنیتی را در این ناحیه از بین ببرد تا مبادا جبهه جولان به یکی از جبهه ‌های جدید علیه این رژیم تبدیل شود".

«حرف های ممنوعه در زندگی مشترک» عنوان دیگر مقاله این فصلنامه به قلم حجت الاسلام والمسلمین محسن عباسی ولدی است که به بایدها و نبایدهایی در خصوص گام های موفقیت در زندگی مشترک پرداخته است.

در این شماره از «پاسدار اسلام»، عبدالحمید انصاری در مقاله ای با عنوان «گرایش به ساخت آثار اجتماعی در سینمای ایران» 9 فیلم سینمایی را مورد نقد و بررسی قرار داده است.

آخرین مقاله این شماره از «پاسدار اسلام» به قلم غلامعلی سلیمانی با عنوان «پذیرش شکست» است که نویسنده در ان به تحلیلی در باب نامه نگاری صدام و قبول خواسته های جمهوری اسلامی ایران اشاره کرده است.

۴۵۱ و ۴۵۲ مین شماره دوماهنامه عقیدتی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی «پاسدار اسلام» در ۵۴ صفحه و ۲۱ مقاله و گفتگو منتشر شده است.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این دوماهنامه می‌توانند به نشانی اینترنتی «پاسدار اسلام» به آدرس www.pasdareeslam.com مراجعه کرده و یا با شماره ۳۷۷۴۲۱۶۳-۰۲۵ و ۰۹۹۰۰۱۹۹۸۲۹ تماس حاصل فرمایند./ن 601/ش

 

مهدی فلاحی
ارسال نظرات