۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۸
کد خبر: ۶۲۷۴۸۰
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان خبر داد؛

برگزاری بیست و دومین جشنواره بین المللی قصه گویی

برگزاری بیست و دومین جشنواره بین المللی قصه گویی
زره ساز پیرامون فرهنگ قصه گویی در قرآن و روایات و نیز تاریخ کهن ایران سخن گفت و در ادامه از برگزاری بیست و دومین جشنواره بین المللی قصه گویی خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، ابراهیم زره ساز، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان رضوی ظهر امروز در نشست خبری بیست و دومین جشنواره بین المللی قصه گویی بیان داشت: از استان های خراسان رضوی و جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد و هرمزگان 1540 اثر به دبیرخانه جشنواره در دو بخش «اجرای صحنه ای» و «فیلم 90 ثانیه ای» با موضوعات «شهرمن»، «خبرنگاران» و «دفاع مقدس» ارسال شده است که در نهایت 30 قصه گو در این فرصت با هم به رقابت خواهند پرداخت.

وی افزود: این جشنواره در مرحله محلی و منطقه ای به تاریخ 28 و 29 آبانماه در مشهد مقدس برگزار می شود. رضا بابک، علی خانجانی و عباس جهانگیری آثار بخش «اجراهای صحنه ای» این مرحله از جشنواره داوری می کنند که در پایان آثار برگزیده به مرحله کشوری راه خواهند یافت.

خداوند برترین و نخستین قصه گوی تاریخ

مدیر اجرایی جشنواره منطقه ای قصه گویی گفت: مرحله کشوری بیست و دومین جشنواره بین المللی قصه گویی 26 تا30 آذر ماه به میزبانی تهران برگزار می شود و برگزیدگان آن در مراسمی در شب یلدا معرفی خواهند شد.

وی افزود: خداوند برترین و نخستین قصه گوی تاریخ هستی است در قرآن کریم به دفعات قصه گویی خداوند متعال را پیرامون تاریخ انبیا و اتفاقات گذشته شاهد بودیم بر این اساس قصه گویی دارای نقش مهمی در تربیت انسان است.

وی ادامه داد: در سیره و روایات ائمه معصومین(ع) نیز می توان اهمیت قصه گویی را مشاهده کرد. در جریان عاشورا، راز ماندگاری این فرهنگ وجه دراماتیک و تراژدی بودن این اتفاق بزرگ در تاریخ تشیع است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی ضمن بیان اهمیت قصه گویی در فرهنگ ایرانی اسلامی مردم گفت: درادبیات کهن ایران قصه قدمت بسیار دارد به عنوان نمونه یکی از برترین آثار این ادبیات، اشعار شاهنامه فردوسی است که نیاز به بازیابی فرهنگ و هویت دینی و تاریخی از آن احساس می شود.

شیوه اجرایی جشنواره قصه گویی در کانون پرورش فکری کودکان

زره ساز پیرامون چگونگی اجرای جشنواره قصه گویی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیان داشت: در استان ها و شهرهای مختلف افراد به صورت فرایندی برای کودکان و نوجوانان به اجرا و قصه گویی می پردازند.

وی افزود: بر این اساس فقط در خراسان رضوی 5000 نفر در حال قصه گویی هستند که آثار برگزیده آنها در طول سال انتخاب شده و پس از گذران مرحله استانی به مرحله منطقه ای راه یافته اند.

توسعه فرهنگ قصه گویی و کارکرد های تربیتی

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان توسعه فرهنگ قصه گویی و بهره گیری از کارکرد های تربیتی آن را از برنامه های این نهاد اعلام کرد و گفت: در حال آموزش و تربیت مربی از میان پرستاران کودکان، مربیان مهدهای کودک و آموزگاران دبستان هستیم تا بتوانیم هنر قصه گویی برای کودکان و نوجوانان را گسترش دهیم.

وی افزود: براین اساس افزون بر همکاری با سازمان بهزیستی استان، در خصوص آموزش و ارتقا مربیان مهدهای کودک، تعاملاتی با شهرداری و آموزش و پرورش شکل گرفته است که در حال حاضر26 قصه ویژه کودکان از شاهنامه انتخاب شده است و مساله آموزش هنر قصه گویی به معلمان برتر ابتدایی، جهت اجرا برای دانش آموزان در حال برگزاری است.

جشنواره غنچه های امید با همکاری بسیج

زره ساز بیان داشت: برگزاری جشنواره غنچه های امید با همکاری بسیج خواهران سپاه امام رضا(ع) نیز در دستور کارکانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قرار دارد که بانوان و مادران محله های مختلف در مساجد و پایگاه های بسیج محله به قصه گویی برای کودکان و نوجوانان خواهند پرداخت.

وی در پایان از نیاز کودکان به وجود کتاب های مناسب سنین آنها سخن گفت و از کمبود آن ابراز نگرانی کرد و بیان داشت: هم اکنون 30 هزار نسخه کتاب مخصوص سنین کودک و نوجوان در استان خراسان رضوی مورد نیاز است. ضمن آنکه نبود بودجه برای تهیه این مقدار کتاب، در کنار عدم وجود محتوای مورد نیاز مشکلی است که دستگاه های مسول و ذی ربط و نیز ناشران باید به این موضوع توجه داشته باشند./933/پ202/ب1

جواد رستمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
زهراسادات
Iran, Islamic Republic of
۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۲
واقعا قصه راه خوبی برای جذب بچه هاست
بخصوص اگر تربیتی باشه
0
0