۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۸
کد خبر: ۶۲۷۵۴۳
رییس انجمن اصول فقه در جمع خبرنگاران خبرداد؛

برگزاری همایش نقش علم اصول در تفسیر | تاییدیه 6مرجع تقلید برای روز علم اصول

برگزاری همایش نقش علم اصول در تفسیر | تاییدیه 6مرجع تقلید برای روز علم اصول
حجت الاسلام والمسلمین محمدی از برگزاری همایش نقش علم اصول در تفسیر با محوریت المیزان و همچنین نام گذاری یک روز در سال به نام روز اصول فقه با تأیید شش مرجع تقلید خبرداد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست خبری انجمن اصول فقه حوزه با عنوان «ظرفیت های علم اصول» با حضور اصحاب رسانه و خبرنگاران در محل خبرگزاری رسا در قم برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین سید صادق محمدی رییس انجمن اصول فقه حوزه در این نشست با بیان این که حوزه علمیه متشکل از انجمن های علمی مختلفی است که در واقع انجیوهای جهانی است که در حوزه علمیه بومی سازی شده است، گفت: این انجمن ها تا به امروز فعالیت های خوبی داشته اند.

وی افزود: یکی از انجمن های حوزه انجمن اصول فقه است که به لحاظ اهمیت این عمل به عنوان مهمترین علم پایه ای حوزه پایه ریزی شده است؛ این علم استنباط احکام و گزاره های دینی را برعهده دارد و از این حیث مهمترین انجمن در بین انجمن های علمی و تخصصی حوزه محسوب می‌ شود.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: انجمن اصول فقه در عرصه های مختلف که متناسب با موضوع اصول فقه است حلقه های علمی دارد که پنج حلقه علمی به عناوین مختلف تشکیل شده و از بدو تأسیس تا کنون فعالیت داشته است.

وی با اشاره به حلقه های علمی انجمن اصول فقه با عنوان نقد و بررسی علم و اصول، تاریخ علم اصول، اصول مقارن، فلسفه علم اصول و تطبیقات یادآور شد: به عنوان مثال در اصول مقارن به دنبال مقایسه بین اصول شیعه و اصول اهل سنت، بحث های مقایسه ای و نشان دادن ارجمندی های اصول فقه شیعه هستیم یا در بحث تطبیقات به دنبال اصول کاربردی هستیم یعنی از نظریه و پرداختن به مسائل یک گام جلوتر می‌ رویم.

رییس انجمن اصول فقه حوزه تصریح کرد: در این زمینه باید گفت که تدوین علم اصول برای فقه سنتی بوده یعنی از کتاب الطهاره تا کتاب الدیات علم اصول تدوین شده است ولی کارایی علم اصول فراتر از فقه سنتی خاص است.

برگزاری همایش نقش علم اصول در تفسیر | تاییدیه 6مرجع تقلید برای روز علم اصول

وی در ادامه بیان داشت: اصول فقه روش استنباط فقه سنتی است ولی این روش استنباط می‌ تواند یک گام جلوتر برود و در واقع ما به دنبال اصول فقه به معنای اعم هستیم یعنی اصول فقه کاربردی فراتر از طهارت تا دیات داریم بلکه به علوم دیگر حوزوی نیز ورود پیدا می‌ کند، مثلا روش استنباط در اصول فقه می‌ تواند در علم کلام یا تفسیر مورد استفاده قرار بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی با تأکید بر این که علم اصول فقط علوم حوزوی موجود را در برنمی گیرد، گفت: اصول فقه یک منطق فهم متون را در برمی گیرد، این فهم متن ممکن است متون مقدس حوزوی باشد یا فراتر از آن می‌ تواند در خدمت هر متنی قرار بگیرد یعنی چیزی فراتر از حتی فقه به معنای اعم.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم عنوان کرد: اصول فقه می‌ تواند در مباحثی از جمله هرمونوتیک یا تحلیل زبان در علومی که فراتر از حوزه است نقش آفرینی کند، بنابراین علم اصول هم عالم تشیع را فرار می‌ گیرد و هم عالم اهل سنت و هم مجامع آکادمیک جهان را می‌ تواند تحت پوشش قرار بدهد.

وی در ادامه یادآور شد: انجمن اصول فقه یکی دوسال است که در نظر دارد علم اصول را فراتر از فقه به معنی الاخص عرضه و معرفی کند، یکی از این عرصه ها تفسیر قرآن کریم است؛ اعتقاد راسخ داریم که علم اصول می‌ تواند تحولی در تفسیر قرآن به وجود بیاورد یعنی ما تفسیری را به مجامع علمی معرفی کنیم با صبغه علم اصول که با تفاسیر موجود متفاوت باشد.

رییس انجمن اصول فقه حوزه با بیان این که همایشی چهارشنبه این هفته به همت انجمن اصول فقه با دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) برگزار می‌ شود، عنوان کرد: این همایش بزرگ با عنوان نقش اصول فقه در تفسیر قرآن کریم با سخنرانی آیت الله سبحانی برگزار می‌ شود و البته یک برنامه ابتکاری در این جلسه خواهیم داشت که تا کنون در حوزه های علمیه نبوده و آن معرفی یک روز برای علم اصول است.

وی علم اصول را منطق فهم دین دانست و با اشاره به ضرورت کار بیشتر برای گسترش آن افزود: علوم مختلف برای خود روزی را معرفی کرده اند، یکی از علومی که می‌ توانددر عرصه بین الملل بدرخشد علم اصول است، از این رو با تأیید شش مرجع تقلید این روز را معرفی خواهیم کرد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی در پایان یادآور شد: همایش یاد شده با موضوع نقش علوم اصول در تفسیر قرآن با محوریت کتاب شریف المیزان خواهد بود و ما در این همایش سه مقاله برتر را به بحث و گفت‌وگو خواهیم گذاشت، همچنین در آینده شرحی بر مبانی کتاب حاشیه علامه طباطبایی بر کفایه الاصول آخوند خراسانی با همکاری دارالقرآن علامه طباطبایی منتشر می شود./1330/ج

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 4
ارسال نظرات