۰۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۲
کد خبر: ۶۲۷۹۲۰
در مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه (خواهران)؛

سومین نشست کتابداران دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد

سومین نشست کتابداران دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد
سومین نشست کتابداران دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به همت معاونت پژوهش و کتابخانه مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی (تبلیغ نیوز)، حجت الاسلام والمسلمین عشرتی "رئیس مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه (خواهران) " در سومین نشست کتابداران دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم که به مناسبت روز کتابدار با حضور جمعی از کتابداران کتابخانه‌های دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: باید بیشتر از این‌ها کتابخانه‌های دفتر را قدردان باشیم که الحمدلله کتابخانه‌های دفتر سخاوتمندانه امکانات خاص خود را در اختیار متن حوزه قرار داده است.

وی گفت: مراجعات کتابخانه مؤسسه معصومیه (خواهران) به این شکل است که علاوه بر طلاب مؤسسه، افرادی هم از بیرون مؤسسه به کتابخانه مراجعه و از امکانات این مجموعه استفاده می‌کنند؛ این مسأله، برگ زرین و امتیازی برای مجموعه دفتر است که امکانات خود را محصور و محبوس نکرده و در خدمت مردم قرار داده است.

رئیس موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه (خواهران) با بیان پیشنهاداتی جهت معرفی کتابخانه‌ها تصریح کرد: فعالیت‌های حاشیه‌ای در کنار کتابخوانی مثل دیدار با اصحاب قلم، مسابقات کتابخوانی، نشست‌های علمی در محیط کتابخانه، تبدیل جلسات سالانه مدیران کتابخانه‌ها به جلسات فصلی، ارتباط با سایر نهاد‌های کتابخانه و تبادل تجربیات، تهیه ویترین یا گالری نمایشگاهی در کتابخانه‌ها جهت درج پیام‌های مفید و مؤثر برای مراجعه کننده‌ها، انتقال کتاب‌های اضافی به سایر کتابخانه‌ها به جهت صرفه جویی در بودجه و استفاده همه بخش‌ها از این شرایط، خارج کردن فضای کتابخانه‌ها از فضا‌های مخزن و سالن، تبلیغات رسانه‌ای در رادیو و تلویزیون (معرفی اجمالی کتب) و علاقه‌مند کردن افراد با ایجاد شوق به امر کتابخوانی، از جمله مواردی است که می‌توان به واسطه آن فرهنگ کتابخوانی را در جامعه گسترش داد.

وی با بیان معرفی اجمالی کتابخانه مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه با ابراز نگرانی از کم شدن کتابخوان‌ها در سطح جامعه افزود: به واسطه بودن نرم افزار‌ها به خاطر گرانی برخی از کتاب‌ها طبیعتاً برخی از افراد به امر کتاب نخواندن دامن می‌زنند، اما این مسئولیت ما را از غناء بخشی کتابخانه‌ها کم نمی‌کند یعنی ما باید کتابخانه‌های خود را همچنان سر پا نگه داریم چرا که به هر جهت یک شاخص پیشرفته برای یک کشور، تعداد کتاب‌ها و سالن‌های مطالعاتی آن است، به خصوص با وجود شبکه‌های مجازی و موبایل‌ها، کتاب و کتابخوانی بسیار کمتر از میانگین مطالعه و سرانه مطالعه افراد بسیار کم است.

حجت الاسلام والمسلمین عشرتی اظهار داشت: باید سعی کنیم یکسری مهارت‌ها را با گفتگو و گرفتن تکنیک‌هایی از اشخاص مختلف را فرا بگیریم تا بتوانیم فرزندان و نزدیکان خود را علاقمند به کتابخانه و کتابخوانی کنیم؛ امیدوارم روزی برسد که کتابخانه‌های ما آنقدر مملو از جمعیت شوند که نیاز باشد کتابخانه ۲۴ ساعته فعال باشد.

در ادامه این نشست، سید علی سادات فخر «رییس اداره کتابخانه‌ها و اسناد کتابخانه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی» در خصوص اهمیت کتاب و کتابداری اظهار داشت: به صراحت برداشت می‌شود که تمدن اسلامی حول و حوش یک کتاب که قرآن نام دارد، شکل گرفته است؛ کل تمدن و کل سازه‌های باقی‌مانده تمدن، حول و حوش کتاب (چه کتاب دینی و چه کتابی‌هایی که در حیطه تمدن‌های سایر ادیان قرار دارند) قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: بر می‌گردم به ریشه‌های تمدنی خودمان که إن شاالله ادامه دارد و باید تا عصر ظهور ادامه داشته باشد. بعد از علما کتابدار‌ها بیشترین خدمت را به این تمدن و این میراث اهل بیت (ع) می‌کنند و نگهبان و توسعه دهنده کتاب‌ها هستند؛ اما فراتر از حیث کتابخانه و مخزن، یک حیث دیگر هم داریم و آن اطلاع‌رسانی می‌باشد که مسئولیت بزرگی است که باید کتابدار‌ها به آن مجدانه توجه کنند. /۸۲۲/د ۱۰۱/ش
مهدی فلاحی
ارسال نظرات