۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۳
کد خبر: ۶۲۸۲۸۰
ناطقان میان دستور پارلمان مطرح کردند؛

صدای اقشار ضعیف را بشنویم | پیشنهاد افزایش سهمیه بنزین خودروهای شخصی

صدای اقشار ضعیف را بشنویم | پیشنهاد افزایش سهمیه بنزین خودروهای شخصی
وکلای ملت در مجلس شورای اسلامی بر لزوم شنیده شدن صدای اقشار ضعیف جامعه و کنترل گرانی ها بعد از اجرای طرح مدیریت قیمت سوخت تاکید کردند.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، ۵ نفر از وکلای ملت امروز یکشنبه سوم آذرماه سال ۹۸ در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به ایراد نطق پرداختند.

مشروح سخنرانی ناطقان میان دستور امروز پارلمان به شرح ذیل است:

صدای اقشار ضعیف جامعه باید بهتر و بیشتر شنیده شود

علی نجفی‌خوشرودی نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود با یادآوری شرایط روز‌های اخیر کشور، گفت: تصمیم شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه برای افزایش قیمت بنزین در شرایطی اتخاذ شد که ملت به آرامش و امنیت اقتصادی نیازمند بودند. این شورا برای گره گشایی از مسائل اساسی کشور ایجاد شد، اما نه تنها گره‌ای نگشود بلکه بر مشکلات افزود.

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: بر این اساس به عنوان نماینده مردم به عواقب تصمیمات در اتاق‌های دربسته و نظریات انتزاعی بدون توجه به واقعیات زندگی مردم به ویژه اقشار آسیب‌پذریر هشدار می‌دهم، در همین راستا بی‌اطلاعی مجلس از چنین تصمیم مهمی بدعتی ناشایست علیه پایگاه دموکراسی در کشور است.

وی ادامه داد: دست اندازی به اقتدار مجلس فارغ از ترکیب نمایندگان، از هر جریان سیاسی که باشند و افزایش ناامیدی و بی اعتمادی مردم قطعا به نفع ایران و جمهوری اسلامی نیست، چرا ظرفیت مجلس و نمایندگان ملت برای پیشبرد کم هزینه‌تر این تصمیم مهم استفاده نشد و چرا هزینه‌های تصمیم‌گیری در کشور به حدی بالا می‌رود که رهبری معظم مجبور به موضع گیری می‌شود؟

نجفی خوشرودی افزود:‌ای کاش دولت و مجلس ماده ۳۹ قانون برنامه ششم توسعه کشور مبنی بر اجازه به دولت به منظور اصلاح قیمت حامل‌های انرژی با رعایت ملاحظات اجتماعی، اقتصادی، حفظ مزیت نسبی و رقابتی برای صنایع و تولیدات به تدریج تا پایان سال ۱۴۰۰ را عمل می‌کردند. بدیهی است رایزنی بیشتر دولت برای اجرای این قانون در قالب لوایح بودجه سالانه کشور و همکاری معقولانه مجلس می‌توانست مانع از خسارت قابل توجه اجرای ضربتی چنین طرحی شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در شرایط کنونی اقدامات جبرانی دولت باید پایدار و اطمینان بخش باشد نه مقطعی و مُسکن، زیرا مردم به ویژه اقشار آسیب‌پذیر سرمایه اجتماعی نظام هستند. به هوش باشیم که فشار فزاینده به معیشت و کسب و کار این اقشار، جمهوری اسلامی ایران را از این سرمایه بی‌بدیل محروم نسازد. صدای ناکامی و عصبانیت اقشار مستضعف باید در میان سیاست گذاری نهاد‌های مختلف حکومت بهتر و بیشتر شنیده شود.

وی ادامه داد: آن‌ها نباید خودشان را در چرخه معیوب فقر، فاصله طبقاتی هر چه بیشتر مقبون ببینند، حال که اقتصاد ایران در تنگنا است باید از اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی نظام حفاظت و حمایت شود. از سوی دیگر اعتراض حق مردم است، مردم بالاخره چگونه و کجا باید این حق را اعمال کنند؟ مردم باید هوشیار باشند که آشوب و شرارت برخی، مطالبات به حق آن‌ها را به انحراف نکشاند.

نجفی خوشرودی در ادامه نطق میان دستور خود قطعی اینترنت در روز‌های اخیر را یادآور شد و گفت: قطع اینترنت نه تنها راه پایدار برای حل مشکلات نیست بلکه خود تبعات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دارد. تسریع در برقراری سراسری اینترنت حایز اهمیت و مورد تاکید است.

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی، گفت: به زودی لایحه برنامه و بودجه سال ۱۳۹۹ از سوی دولت به مجلس ارایه می‌شود. همگان می‌دانید که بودجه انقباضی، سخت و خاصی را باید تصویب کنیم، حال که اصلاح ساختار بودجه‌ریزی مورد توجه است؛ شایسته است در تصمیم شجاعانه و آینده نگرانه و مبتنی بر منافع مردم، ردیف‌های بودجه غیرضرور برخی از موسسات که اساسا فعالیت آن‌ها نفع و تاثیری برای مردم و مملکت ندارد به نفع نهاد‌های عمومی، بخش‌های زیرساختی و توسعه عمران کشور کاسته یا حذف شود. به جای سفره و جیب مردم باور کنید درصد قابل توجهی از کسری بودجه با حذف ردیف‌های مذکور قابل جبران است.

وی رفتار مقامات آمریکا را عجیب و نفرت انگیز خواند و گفت: این افراد در موضع‌گیری‌های مضحک مدعی شدند که در کنار مردم ایران قرار دارند در حالیکه آن‌ها در پیشگاه تاریخ باید به دلیل نقض فاحش و گسترده حقوق بشردوستانه پاسخگو باشند چراکه خود عامل تروریسم اقتصادی علیه ملت ایران هستند. ما اگرچه در خصوص برخی رویکرد‌ها و جهت‌گیری‌ها در سیاست خارجی نقد و نظر داشته باشیم، اما اجازه دخالت در امور داخلی خود را به بیگانگان نمی‌دهیم. در این موضوع همه ایرانیان فارغ از هر مشرب و مذهبی متحد و متفق هستند.

نجفی خوشرودی یادآور شد: تحولات روز‌های اخیر نشان داد که عدم پاسخ شایسته و عملی به مطالبات بخش مهمی از مردم به ویژه جوانان و لاینحل ماندن برخی مسائل می‌تواند مولد چالش‌های اساسی اجتماعی و امنیتی باشد. افزایش جمعیت خسته از شرایط بیکاری و مشکلات اقتصادی و تصور آن‌ها مبنی بر فقدان چشم انداز روشن در آینده نزدیک بر خلاف آنچه که مسئولان وعده می‌دهند و احساس آن‌ها مبنی بر دوگانگی در حرف و عمل مسئولین، شرایط پیچیده‌ای را به وجود می‌آورد که مدیریت آن در آینده دشوارتر خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم تاکید کرد: چاره‌ای باید اندیشید؛ تفاوت و فاصله میان تلقی مردم و حکومت نسبت به آرمان‌ها و رویکرد‌ها در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و همچنین فرهنگی و بین‌المللی حتما علامت خوبی نیست، نمی‌توان سال‌های متمادی مردم را به آینده نامعلوم وعده داد. کارآمدی و عمل‌گرایی باید هسته اصلی هر نوع تصمیم‌گیری، جهت‌گیری، برنامه‌ریزی و اقدام باشد. مردم رفاه و امنیت و رونق و شکوفایی اقتصادی را توامان می‌خواهند و خود را با کشور‌های دیگر که به مراتب از مواهب خدادای کمتری نسبت به این سرزمین برخوردارند، مقایسه می‌کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: پس باید طرحی نو در اندازیم و بپذریم در برخی زمینه‌ها موفق و در برخی زمینه‌ها ناموفق بودیم. تعصب و تجاهل نورزیم، در روابط خارجی نظام اداری حوزه اقتصادی و ... باید روش‌های جدید به کار بندیم و همه روش‌ها باید در خدمت توسعه کشور و رفاه مردم و اعتلای فرهنگ و معنویت ایرانیان باشد البته که مجلس رشید و آزاده باید پایه اصلی پیشبرد چنین هدف بلندی باشد. عافیت طلبی و فرصت طلبی در این زمینه خیانت به ملک و دین است.

دستگاه قضا به وضعیت عاملان حوادث اخیر سریع‌تر رسیدگی کند

شهباز حسن پور بیگلری نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز پارلمان با تبریک سالروز میلاد پیامبر اسلام و سلام به روح امام راحل و رهبر معظم انقلاب، شهدای انقلاب و بسیجیان گفت: الحق و الانصاف در طول تاریخ انقلاب اسلامی همیشه بسیج یار و یاور مردم و پشتیبان نظام اسلامی بوده است، بهتر بگویم اگر بسیج نبود بسیاری از حوادث، این کشور و نظام را از پای در می‌آورد.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس همچنین با سلام به رهبر معظم انقلاب افزود: رهبر معظم انقلاب از سالیان گذشته همچون سکانداری آگاه، کشتی انقلاب اسلامی را از طوفان‌ها و حوادث به سلامت عبور داده اند.

وی با یادآروی حوادث روز‌های گذشته تاکید کرد: روز‌های گذشته روز‌های سخت و تلخی بر همه ما گذشت و حوادثی ناخواسته دامنگیر مردم و نظام اسلامی شد که شاید اگر اندکی تدبیر و دقت صورت می‌گرفت این تلخی‌ها یا نبود یا در کمترین حالت ممکن بود، اما متاسفانه گویی دولت تدبیر و امید یا آنچنان تمایلی به تدبیر در امور ندارد یا ناتوان از تدبیر است که در هر دو صورت باید نظام اسلامی، مجلس شورای اسلامی و همه دست اندرکاران، تدبیری بر این بی تدبیری بیندیشند، زیرا همان گونه که دیدیم اگر درایت و هدایت رهبری بزرگوار و حضور حماسی مردم فهیم و همیشه در صحنه نبود شاید اتفاقات روز‌های گذشته به مراتب خسارات بیشتر و زیان آور تری در بر داشت؛‌ای کاش روسای قوا آن قدر تدبیر عملی داشتند که این گونه نمی‌شد.

حسن پور خطاب به روسای قوای مقننه و قضائیه ادامه داد: سوالم از رئیس محترم مجلس شورای اسلامی که او را فردی فهیم می‌دانم و همچنین از ریاست محترم دستگاه قضا که او را مجتهدی عالم می‌دانم این است که برای یک کار اجرایی چرا باید شرایطی پیش آید که رهبر معظم انقلاب ناگزیر به هزینه خود برای جبران یک کار بی تدبیر باشد.

وی با در ادامه با اشاره به درایت و خلاقیت شهر‌های مختلف حوزه انتخابیه سیرجان و بردسیر گفت: دوست داشتم امروز از اعزام هیاتی از سفرای کشور‌ها به سیرجان که از پیشرفت‌های آن تعجب کردند بگویم. دوست داشتم از روزی که بیش از ۱۰ هزار میلیارد پروژه‌ای که در شهرستان‌های سیرجان و بردسیر توسط ریاست محترم جمهور افتتاح شد بگویم.

وی خطاب به رییس جمهور ادامه داد: آقای رئیس جمهور آیا بهتر نبود به گونه‌ای تدبیر می‌اندیشیدید تا امروز از خوبی‌ها سخن گفته شود نه آنکه به عنوان کسی که وظیفه داشتم امروز تشکر نمایم، ولی به دلیل بی تدبیری‌ها زبان به انتقاد بگشایم، آقای رئیس جمهور سوال این است که چرا مردم را نامحرم خواندید؟ ما نمایندگان مجلس برای شما نامحرم بودیم آیا رسانه‌ها هم نامحرم بودند؟ آیا ائمه جمعه هم نامحرم بودند؟ آیا رسانه ملی هم نامحرم بود؟ آیا بهتر نبود سخنگوی دولت با مردم با صداقت، شفافیت سخن می‌گفت نه اینکه ۲۴ ساعت قبل وقتی خبرنگار از سخنگوی دولت سوال می‌کند اعلام می‌کند خبری نیست. بهتر است با مردم صادق باشیم، مردمی که در طول ۴۰ سال گذشته ثابت نمودند بهترین یاران نظام و کارگزاران نظام و همچنین بهترین پشتیبانان دولت بودند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:‌ای کاش امکانی بود تا راهپیمایی عظیم و بی نظیر مردم شهرستان سیرجان که اکنون در حال اجراست از این تریبون مقدس پخش می‌شد تا نمایندگان خانه ملت بدانند حساب مردم با حساب عده‌ای اغتشاشگر جداست، حساب مردم از حساب گروه‌های سیاسی جداست، حساب مردم از کسانی که خط از دشمن می‌گیرند جداست. علت اینکه سیرجان را به عنوان نخستین شهر در ایجاد آشوب‌ها انتخاب کردند موقعیت جغرافیایی و ژئوپولتیکی آن و اینکه جاده ترانزیتی بندرعباس - سیرجان بود، عده‌ای هم که از سایر استان‌ها فراخوانده شده بودند سیرجانی نبودند امیدوارم دستگاه قضا سریع‌تر و با دقت به این مسائل رسیدگی کند.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی با تشکر از شورای تامین استان، استاندار و فرماندار سیرجان تاکید کرد: همچنین از سربازان گمنان امام زمان، بسیجیان جان برکف، پاسداران همیشه در صحنه و همه کسانی که با سرعت هر چه بهتر به یاری مردم شتافتند و مردم متدینی که خود به جمع معترضان پیوسته و آن‌ها را به آرامش دعوت کردند تشکر می‌کنم.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزرای نیرو واقتصاد گفت: آقای وزیر نیرو بر اساس کدام تصمیم عاقلانه ۴۵ روز موتور پمپ‌های کشاورزی را خاموش و خسارت‌های هنگفتی به مردم زدید، از وزیر اقتصاد سوال می‌کنم که این هیات مدیره‌ها چکونه انتخاب می‌شوند؟ ده‌ها عضو هیات مدیره در سیرجان انتخاب شدند، اما بنده به عنوان نماینده مردم آن‌ها را نمی‌شناسم.

در صورت امکان سهمیه بنزین به ۹۰ تا ۱۰۰ لیتر افزایش یابد

محمدمهدی زاهدی نماینده مردم کرمان در بهارستان در نطق میان دستور با تبریک هفته بسیج، گفت: بسیج شجره طیبه‌ای است که امام خمینی (ره) دستور ایجاد آن را صادر کردند و امروزه شاهد اثرگذاری بسیج و تفکر و مدیریت بسیجی در عرصه‌های مختلف اقتصادی و امنیتی هستیم.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با یادآوری سهمیه‌بندی و افزایش نرخ بنزین خطاب به رئیس‌جمهور، افزود: بر همگان روشن شد که در اجرایی شدن یک طرح بی‌تدبیری از سوی دولتمردان به اوج رسید و ناامیدی مردم از مدیران ارشد اجرایی به شدت کاهش یافت؛ چرا از سال اول ریاست جمهوری بر اساس قانون نسبت به عملیاتی کردن این کار اقدام نکردید تا اینکه به صورت جهشی و ناگهانی انجام شود.

وی ادامه داد: شبیه این طرح در دولت‌های نهم و دولت اجرا شد همان دولتی که بار‌ها از بی‌تجربگی و ناکارآمدی آن سخن گفتید، اما آن دولت صد اقدام عملی پیش از اجرایی کردن طرح انجام داد تا اقناع خبرگان، نخبگان و اجماع طبقه محروم و مستضعف فراهم و آن طرح با کمترین تبعات به خوبی اجرا شود.

نماینده مردم کرمان و روار در مجلس دهم با مورد خطاب قرار دادن رئیس جمهور، تصریح کرد: آیا مردمی که می‌خواهید درآمد حاصل از افزایش قیمت سوخت را به آن‌ها برگردانید نامحرم بودند؟ آیا مجلس شورای اسلامی نامحرم است؟ آیا مراجع عظام تقلید، ائمه جماعات و روحانیت نامحرم هستند؟ آیا نخبگان، دانشگاهیان و فرهنگیان نامحرم هستند؟ آیا طبقه مستضعف کشور که انقلاب مدیون آن‌ها است نامحرم بودند؟ شما که امنیتی‌ترین دولت پس از انقلاب را تشکیل دادید چگونه متوجه مسائل امنیتی ناشی از تبعات اجرای این طرح آن هم به این شیوه نبودید؛ جای تاسف و تعجب است.

زاهدی یادآور شد: دیگران در خارج از کشور و از جمله اردوغان، رئیس جمهور ترکیه پیش از هفته بروز حادثه آن را حتی به صورت علنی اعلام کرده بودند، اما شما و تیم شما آن را جدی نگرفت و تعجب برانگیزتر این است که در آن روز مجمع تقریب مذاهب اسلامی به مناسبت هفته وحدت از کشور‌های مختلف اسلامی مهمان داشت و آن مهمانان به حضور مقام معظم رهبری رسیدند تا پیام وحدت را به دنیا صادر کنند، اما در آن روز شاهد اغتشاشات بودیم تا به دنیا موضوع دیگری و آن اغتشاش و عدم وحدت در کشور را صادر کنند؛ آیا فکر نمی‌کنید که نفوذی‌هایی باعث شدند چنین اقدامی در آن روز صورت گیرد.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس خطاب به رئیس جمهور، ادامه داد: امیدوارم بتوانید جواب دهید و از قوه قضائیه انتظار می‌رود به این موضوع رسیدگی کند؛ جناب روحانی! چرا دولت شما کارت سوخت را حذف کرد که ضمن ایجاد خسارت زیاد از جمله قاچاق سوخت به منافع ملی ضرر بزند؟ بار‌ها از فساد در دو نرخی بودن قیمت‌ها سخن راندید؛ چرا خود دچار آن شدید؟ چرا وزارت نفت به تولید محصولات از نفت خام روی نیاورد تا از قبل تحریم نفت دچار مشکل نشویم؛ اگر تنوع فرآورده‌های نفتی داشتیم هیچگاه از تحریم نفت نگران نبودیم.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: چرا از آغاز در دست گرفتن دولت از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها طفره رفتید؟ چگونه می‌شود در شرایطی که منطقه از لبنان و عراق توطئه‌هایی دیده و خبر انتقال این توطئه به کشور در کوی و برزن پیچیده بود ناگهان تصمیم به اجرای طرح مذکور گرفتید؟

وی از موضع حکمت آمیز، جوانمردانه، مدبرانه و مدیرانه اخیر مقام معظم رهبری تشکر کرد و گفت: از معظم له تشکر می‌کنیم که به صحنه آمدند و غائله ایجاد شده را خاتمه دادند.

نماینده مردم کرمان و روار در مجلس دهم خطاب به رئیس جمهور یادآور شد: انتظار می‌رود بحث تثبیت قیمت‌ها را با جدیت دنبال کنید تا نگرانی از مردم دور شود؛ نظارت و هماهنگی و ساماندهی برای وفور کالا‌های اساسی صورت گیرد، در جلسه شورای هماهنگی سران قوا بررسی کنید که اگر امکان دارد سهمیه بنزین به ۹۰ تا ۱۰۰ لیتر افزایش یابد تا مردم دچار مشکل نشوند.

دولت نشان داده در نظارت بر بازار دارای ضعف است

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده مردم رشت در خانه ملت، در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود ضمن تبریک ایام فرارسیدن هفته بسیج، گفت: ما قدردان زحمات بسیجیان مخلص لشکر خدا هستیم و اگر این امنیت و آسایش را داریم مدیون ایثارگری‌ها و فداکاری‌های این عزیزان شهید هستیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: جناب آقای رئیس و همکاران در روز‌های اخیر شاهد تصمیمی از سوی سران سه قوه بودیم که به هیچ وجه مبنای دقیق علمی و کارشناسی نداشت و قانون برنامه ششم و هدفمندی هم به دقت در آن رعایت نشده بود و تنها چیزی که عامل سکوت و جلوگیری از توقف این تصمیم در مجلس بوده است؛ فرمان مقام معظم رهبری جهت همراهی با سران سه قوه بود.

وی در ادامه افزود: ذکر چند نکته را الزامی می‌دانم عدم ایجاد اجماع نخبگان و بی اطلاعی نمایندگان مجلس از این تصمیم یکی از ضعف‌های بزرگ این طرح بود متزلزل بودن سران سه قوه در حمایت قطعی از این تصمیم و اخبار مندرج در خبرگزاری‌ها مبنی بر مخالفت برخی از سران خود مشکل ساز است بالاخره سران سه قوه یک جا نشستند و چه درست و چه غلط گرفتند تصمیمی را گرفتند و زیر آن را امضا کردند دیگر نباید اخباری را مبنی بر مخالفت‌شان منتشر کنند که این تزلزل در جامعه ایجاد می‌کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم اظهار کرد: عدم توجیه مردم و عدم اطلاع رسانی به مردمی که همیشه و در همه حال همراه نظام مقدس جمهوری اسلامی بودند مستحق اصل غافلگیری و پنهان کاری نبودند و نیستند.

وی گفت: نبود زیرساخت‌ها و عدم تخصیص کارت سوخت به حداقل یک و نیم میلیون خودرو که در واقع فاقد کارت سوخت هستند؛ چرا وقتی زیرساخت‌ها تکمیل نشد دست به یک چنین اقدامی زدید ما به کرار از رئیس جمهور شنیدیم که دو نرخی شدن بنزین عامل ایجاد رانت و فساد است؛ حالا این چندگانگی را چگونه می‌شود توجیه کرد.

نماینده مردم رشت تصریح کرد: افزایش ۳۰۰ درصدی بخش اعظمی از مصرف بنزین بدون توجه به افزایش در آمد‌های مردم خود یک مشکل دیگری است، آقای رئیس! غیر قابل انکار است که به صورت قطع به یقین افزایش نرخ بنزین و حامل‌های انرژی عامل افزایش سایر کالا‌ها می‌شود.

جعفر زاده ایمن آبادی تاکید کرد: دولت نشان داده در نظارت در بازار دارای ضعف شدید است و البته همه دولت‌ها به همین شکل بودند، مردم نگرانند و می‌گویند بعد از تب و تاب این روز‌ها این ستاد تنظیم بازار از کارایی خود می‌افتد و قیمت کالا‌های اساسی سرسام آور افزایش پیدا کند، با فرض اینکه دولت افزایش درآمد حاصل از افزایش نرخ بنزین را به تایید مقام معظم رهبری رسانده و دارای حکم حکومتی است که ما این را به عنوان یک حکم حکومتی محسوب می‌کنیم، ولی محل هزینه آن که یک نوع پول پاشی بین ۶۰ میلیون نفر است اصلا به تصمیم هیچ مرجع قانونی نرسیده و هرگونه هزینه کرد در این خصوص خلاف قانون است.

رییس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس عنوان کرد: اگر افزایش نرخ حامل‌های انرژی جهت کسری بودجه بوده که قطعا بوده است با تصمیم غلط غیر کارشناسی پول پاشی قطعا میزان کسری بودجه شدیدتر می‌شود و این نرخ بنزین و نحوه اقدام آن صرفا تا پایان سال ۹۸ است و برای بودجه ۹۹ مجلس قطعا تصمیم جدی در جهت رفاه حال مردم خواهد گرفت.

عضو مجمع نمایندگان گیلان گفت: دولت به همان شکلی که به دنبال واقعی کردن نرخ حامل‌های انرژی است به همان شیوه هم حقوق کارمندان و کارگران را فارغ واقعی کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: خون‌های زیادی در روز‌های اخیر ریخته شد و حساب معترضان از اشراز و آشوبگران جدا است و می‌بایست با کلیه افرادی که به اموال عمومی مردم آسیب رساندند و عامل تخرب و آتش سوزی بودند به شدت برخورد شود، اما با معترضان غیر آشوبگر مورد رافت اسلامی قرار گیرند.

وی تاکید کرد: تضعیف مجلس که به فرموده امام (ره) تضعیف نظام مقدس اسلامی است از تصمیمات اینچنی و اجرای آن می‌بایست نمایندگان مجلس مطلع می‌شدند و عدم اطلاع به نمایندگان از نحوه این اقدام نابخردانه ضربه سنگینی به اعتماد عمومی وارد کرده است

جمع جبری از منابع عمومی و باز توزیع آن کاهش رفاه عمومی منجر به افزایش نارضایتی است و به دولت توصیه می‌شود که در بودجه ۹۹ رفاه حال عمومی اقشار ضعیف بیشتر دیده شود مردم با درآمد‌های پایین به شدت در این تصمیمات غیر کارشناسی آسیب دیدند دولت کاری نکند که لایحه بودجه سال ۹۹ در مجلس دچار مشکل شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم اظهار کرد: به هر شکلی که به این طرح بنزینی نگاه می‌کنیم آن را دچار مشکل میبینیم و معلوم نیست که مسئول این همه خسارت به کشور چه کسی است، دولت ۶ سال فرصت داشت و هیچ اقدامی نکرد و بالاخره با این تصمیم غلط خود کشور را به آتش کشید.

جعفر زاده ایمن آبادی به مسائل حوزه انتخابیه خود اشاره و تاکید کرد: در حوزه انتخابیه ام روند توسعه راه آهن بندر انزلی به آستارا به کندی پیش می‌رود و می‌شود گفت پروژه راه آهن تعطیل است؛ در ضمن پروژه سد‌های لاستیکی در گیلان نیمه تعطیل است و آب شیرین به دریا ریخته می‌شود و در زمان کشت محصول برنج آب برای آبیاری مزارع برنج وجود ندارد.

وی در ادامه افزود: آزاد راه امام زاده رشت حدود ۸ و نیم کیلومتر بالغ بر ۱۰ سال است که اقدامی نشده و کما کان در ایام تعطیل مسافران ساعت‌ها در ترافیک می‌مانند.

این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: دو سد بزرگ شرق و غرب گیلان هم برای اتمام پروژه نیاز به بودجه دارند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: بنیاد شهید و امور ایثارگران خانواده معظم شهدا و ایثارگران را رها کرده است؛ چرا که دارو و درمان و هزینه‌های بیمارستانی، آموزشی و مطالبات آن‌ها پرداخت نمی‌شود و هیچ کس هم پاسخگو نیست.

جعفر زاده ایمن آبادی به مشکلات فرهنگیان و نیرو‌های خدماتی اشاره و تاکید کرد: در این شرایط اقتصادی بوجود آمده حاصل از تحریم‌های ناجوانمردانه و سوء مدیریت داخلی نیرو‌های شرکتی و خدماتی که حقوق پایین دریافت می‌کنند و البته جامعه فرهیخته فرهنگیان هم در شرایط سختی زندگی می‌کنند، بیمه تکمیلی درمان فرهنگیان پاسخگوی نیاز‌های درمان آن‌ها نیست.

وی در ادامه افزود: سال روبه اتمام است و رتبه بندی معلمان در فراز و نشیب رسانه‌ها قرار دارد و هیچ کس پاسخگو نیست.

بانکداری اسلامی مورد توجه قرار بگیرد

محمد باسط درازهی نماینده مردم سراوان د رپارلمان در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود گفت: افزایش ناگهانی قیمت بنزین موضوع نطق من را تغییر داد، زیرا مطالبه روز مردم ایران است. می‌خواهم بگویم که چرا و چگونه دولت، بدون مشورت با مجلس در شب جمعه و بدون جلب نظر مردم و اقناع نمایندگان آن‌ها این سیاست را بدون آمادگی اجتماعی و ایجاد بستر‌های مورد نیاز، انجام داد.

نماینده مردم سراوان در مجلس با استناد به سخنان امام خمینی (ره) به در راس بودن مجلس تاکید کرد و گفت: مگر قرار نبود که سیاست‌های اقتصادی در جهت پول پاشی نباشد که تا بودجه‌ای که تورم ساز است فشار بر قشر فقیر بیشتر شود؟ مگر قرار نبود که طبق قانون و مصوبه مجلس افزایش قیمت بنزین به صورت تدریجی افزایش یابد؟ جلب نظر مردم و اقناع آن‌ها و همچنین حمایت نخبگان مقدمه اجرای این طرح بود که مغفول واقع شد.

وی ضمن تاکید به توجه به دغدغه‌های مردم دیگر استان‌ها گفت: استانی مثل سیستان و بلوچستان حتی از کمترین امکانات حمل و نقل عمومی برخوردار نیست مسافت از شمال سیستان و بلوچستان تا جنوب استان حدود ۱۲۰۰ کیلومتر است نه راه آهن، نه قطار در سطح استان و نه مترو و نه ناوگان حمل و نقل درون شهری در داخل استان وجود دارد. در کل استان فقط یک پمپ گاز سی ان جی وجود دارد. جای تعجب است که چرا سهیمه خودرو‌های دوگانه سوز در این استان ۳۰ لیتر است؟

درازهی با بیان این که برداشت سوخت در سیستان و بلوچستان محدود است گفت: این محدودیت برخلاف تمام استان‌های کشور است این در حالی است که با توجه بعد مسافت نمی‌توان بیش از ۲۵۰ لیتر برداشت کرد. این خود نشان دهنده تعبیضی فاحش است. مرکز سیستان و بلوچستان همچنین هنوز گازرسانی نشده است.

نماینده مردم سراوان در مجلس خطاب به رئیس جمهور در مورد مشکلات و مسائل معلمان گفت: چندین وزیر آموزش و پرورش قول اجرای طرح رتبه بندی معلمان، آموزش زبان‌های بومی و محلی در آموزش و پرورش، رفع مشکلات نهضتی‌ها، خرید خدمتی‌ها و حق التدریسی‌ها را داده بودند، اما اقدامی نشده است. معلمان، زیر فشار‌های اقتصادی له می‌شوند و کسی صدای آن‌ها را نمی‌شنود.

درازهی در پایان نطق خود خطاب به رییس جمهور گفت: ما مسلمان هستیم و به قرآن اعتقاد داریم و می‌دانیم که ربا جنگ با خدا است. جمع کثیری از مردم هیچ گونه فعالیت اقتصادی نداشته و فقط مبلغی را در بانک پس انداز می‌کند و رباخواری می‌کنند این خطر بزرگ بیش از هر استعمار و استکباری ما را تهدید می‌کند؛ لذا بانکداری اسلامی باید سرلوحه کار قرار بگیرد از مجلس می‌خواهم در این امر پیشگام شود. /۸۵۶/
ارسال نظرات