۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۶۲۸۹۶۰
استاد درس خارج حوزه علمیه:

همگام نبودن مسؤولان، بیانیه گام دوم انقلاب را بی اثر می کند

همگام نبودن مسؤولان، بیانیه گام دوم انقلاب را بی اثر می کند
حجت الاسلام والمسلمین ظهیری با بیان این که همگام نبودن مسؤولان با گام دوم آن را بی اثر می کند، گفت: بیانیه گام دوم باید در متن درسی دانشگاه و حوزه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی تخصصی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در سالن نشست های خبرگزاری رسا برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین عباس ظهیری استاد درس خارج حوزه علمیه قم در این نشست با اشاره به موضوع اخلاق و معنویت در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اظهار داشت: جایگاه اخلاق، حقیقت و جوهره اخلاق، معیار و ضابطه عمل اخلاقی، شاخه ها و گونه های اخلاق، عوامل رشد اخلاق و معنویت، موانع اخلاق و معنویت، عوامل نفوذ فرهنگ و اخلاق غربی در جامعه و راه های مبارزه با نفوذ فرهنگ اخلاق غربی در جامعه اسلامی هشت محور مهم در بحث اخلاق است.

وی تصریح کرد: اساسا اخلاق و معنویت تمام هستی و حقیقت آدمی است چرا که جوهره و حقیقت انسان را روح و جان او درست می‌ کند به همین جهت امیرمؤمنان(ع) در یک سخن کوتاه و به بلندای حیات و هستی می‌ فرمایند: «الجهل بالفضائل عدل الموت» یعنی نا آگاهی از ارزش ها همتراز مرگ است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: جامعه زنده جامعه ای است که اخلاق در آن زنده است و جامعه مرده جامعه ای است که اخلاق در آن مرده است به همین جهت اگر کشور و نظامی در تمام ابعاد بر بام دنیا حضور پیدا کند ولی منهای اخلاق هیچ ارزشی ندارد.

وی با تأکید بر این که زیبایی و جایگاه بلند پیام رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب الهام یافته از مکتب اخلاقی ائمه اطهار(ع) است، گفت: ایشان در جایی می‌ فرمایند جهت دهنده حرکت های فردی و اجتماعی و نیاز اصلی جامعه است که محیط زندگی را با کمبودهای مادی، بهشت می‌ سازد و نبود آن موجب جهنم شدن جامعه می‌ شود.

حجت الاسلام والمسلمین ظهیری اضافه کرد: نکته بسیار ظریف و جالب در جایگاه اخلاق به معنای دقیقش این است که حضرت علی(ع) می‌ فرماید: اخلاق نه تنها کمال بی بدیل برای جامعه مسلمین است بلکه حتی برای تمام جوامع و گروه های بی اعتقاد به قیامت و ثواب و عقاب نیز یک اصل ضروری است.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به لزوم توجه نهادهای جمهوری اسلامی به موضوع اخلاق خاطرنشان ساخت: بزرگترین خدمت فرهنگی به بشریت این است که تمام نهادهای مرتبط اعم از حوزه و دانشگاه و تمام بنیان ها و دولت مردان و تمام مراکز مرتبط با فرهنگ، پشت به پشت همدیگر با همفکری یک برنامه ای تدوین کنند و اگر می‌ خواهند در مسیر عملی کردن پیام بیانیه گام دوم انقلاب در عرصه اخلاق و معنویت قدم بردارند، اقدام جدی داشته باشند.

وی درک ارزش های مکتب اسلامی توسط مردم را ضروری خواند و افزود: به عقیده من بیانیه گام دوم انقلاب که در راستای ارزش های اسلامی تدوین شده، باید متن درسی در حوزه و دانشگاه قرار گیرد و خواسته های این پیام استخراج و عملی شود و به شعار و سخن بسنده نشود.

وی بیان داشت: اگر حداقل همه دولت مردان و کسانی که در رأس حکومت هستند، همپا و همگام با این پیام نباشند، در مقام عمل نتیجه ای نمی گیریم و امیدواریم این نشست ها زمینه ای برای همین مسأله باشد./1324/پ202/ب

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 7
مصطفی رستمی
ارسال نظرات