۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۸
کد خبر: ۶۲۹۵۶۸
طلوعی:

راه حل اساسی مشکلات کشور، سپردن زمام امور به دیالمه ها است

راه حل اساسی مشکلات کشور، سپردن زمام امور به دیالمه ها است
مسؤول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران با اشاره به ضعف ها و ناکارآمدی های دولت و مجلس گفت: راه حل اساسی مشکلات کشور، سپردن زمام امور به دیالمه ها است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، علی طلوعی مسؤول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در سخنرانی پیش از خطبه نماز عبادی سیاسی جمعه تهران ضمن گرامیداشت روز دانشجو و یاد و خاطره شهدای دانشجو گفت: به نظر می رسد مسأله مهم این روزها معیشت مردم است و سخن گفتن از هر چیزی غیر از عوامل اساسی مشکلات مردم گریز از مسأله اصلی است.

وی ادامه داد: علیرغم تلخی و تلخ کامی ما خود را موظف می دانیم از تریبون نماز جمعه درباره مسائل مهم مردم سخن بگوییم و نقد خود را پخته، سنجیده و منصفانه عرضه کنیم.

طلوعی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط جنگ اقتصادی و مضیقه شدید مالی کشور نیاز به اتاق جنگی چابک و منسجم جهت طرح ریزی عملیاتی اداره اقتصادی جامعه احساس می شود؛ برای رفع چنین نیازی شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا تشکیل شده که با توجه به خروجی های عملیاتی آن احساس می شود باید به تقویت بدنه کارشناسی و صورت گرفتن نظارتی دقیق تر بر تصمیمات و نحوه اجرای آنها پرداخت.

مسؤول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران تصریح کرد: دولت و شخص رییس جمهور صاحب اختیاراتی است که پس از سال‌های ابتدایی جنگ تحمیلی، در تاریخ جمهوری اسلامی بی سابقه بوده است؛ لذا انتظار از دولت مردان آن است که در این شرایط، متناسب با اختیارات وسیع داده شده به دانشگاه و جامعه پاسخگو باشند.

وی اضافه کرد: چنین وضعیتی علاوه بر دشمنی‌های مستکبران، حاصل سوء تدبیرها، نگاه‌های غلط و تصمیمات خلق الساعه و لحظه‌ای بدون پشتوانه کارشناسی شفاف و دقیقی است که در شش سال اخیر بر کشور حکمفرما بوده و شیوه‌ای از حکمرانی که مولد بحران بوده و بحران‌های متعددی، از ماجرای سبد کالا گرفته تا دوقطبی سازی‌های سیاسی انتخاباتی، از دی ۹۶ تا بحران ارزی و اخیرا هم که بحران بنزین را در پی داشته است.

طلوعی به بررسی کارنامه شش ساله دولت تدبیر و امید پرداخت و با اشاره به مسأله مسکن بیان کرد: تولید مسکن از سال ۹۲ به کمتر از نصف کاهش پیدا کرده و به حدود 350 هزار واحد مسکونی رسیده و نقش مسکن در افزایش اشتغال و کمک به رونق صنایع وابسته نادیده انگاشته شده و طرح‌های پیشین مزخرف خوانده شده است.

وی خطاب به مسؤولان تصریح کرد: هزینه مسکن از معضلات جدی شما نیست؟ اولین مشکل پیش راه ازدواج جوانان تامین مسکن نیست؟ این در حالی است که تکلیف دولت در عرصه مسکن با خودش هم معلوم نیست و هر روز سخن از طرح جدیدی برای حل این معضل زده می‌شود؛ افزون بر این متأسفانه وزیر پیشین راه و شهرسازی به وظایف ابتدایی خود در تولید مسکن عمل نکرد و به این افتخار هم می‌کند.

طلوعی مسأله ارز را مورد توجه قرار داد و گفت: با تصمیمات غیر کارشناسی شده و غیر شفافی مثل تعیین نرخ دولتی 4200 تومان برای ارز، موجب اختصاص 33 میلیارد دلار از سرمایه مملکت به واردات کالا‌هایی شدند که نه تنها موجب کاهش قیمت که بعضا موجب افزایش قیمت هم شد و بستر را برای فرصت طلبان مهیا کرد و اینگونه ذخایر کشور به تاراج رفت.

مسؤول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران با اشاره به مسأله فساد اقتصادی ابراز کرد: برادر رییس جمهور و از موثرترین افراد در مدیریت اقتصادی و سیاست خارجی کشور، امروز محکوم به رشوه و اختلاس است و ما هنوز چشم به راهیم که مگر جناب رییس جمهور اعلام برائت و بیزاری کند.

وی به مسأله مالیات اشاره و بیان کرد: ما امروز با دولتی مواجه هستیم که تنها حدود یک سوم از مالیاتی را که باید بگیرد، اخذ می‌کند و ما بقی آن به دلیل ناتوانی در مقابله با فرار مالیاتی صاحبان ثروت و قدرت همچون پزشکان یا با بذل و بخشش‌های تبعیض آمیزی، چون معافیت مالی هنرمندان برای رفع نیاز‌های کشور هزینه نمی‌شود.

طلوعی ضمن انتقاد از روند خصوصی سازی در دولت فعلی خاطرنشان کرد: بیش از 6.3 هزار میلیارد تومان ارزان فروشی صورت گرفته در پالایشگاه نفت کرمانشاه، کشت و صنعت مغان، آلومینیوم المهدی و هرمزال و زیرمجموعه‌های شرکت توسعه گردشگری را کدام نگاه کارشناسی رقم زده است؟ چه کسی پاسخگوی خسارتی است که با خصوصی سازی مملو از رانت و فساد و عدم شفافیت بر کارخانه‌های مادر و سودده وارد شده است؟ چه کسی پاسخگوی هزاران کارگری است که در این شرایط سخت، از کار بیکار شده اند؟ و مسأله آن که هنوز هم که هنوز است، مسؤولان بر همان بیراهه‌ی گذشته و واگذاری‌های غلط اصرار دارند.

وی سیاست خارجی را در دولت تدبیر و امید مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: سال‌ها ظرفیت‌های بی نظیر کشور را معطل مذاکره، با حاصلی، چون برجام کردند؛ برجامی که قرار بود یک شبه همه مشکلات را حل کند، امروز نتیجه اش عیان پیش روی ما است؛ علی رغم تذکر‌های مکرر دلسوزان، مسیر مطلوبشان را پیش رفتند و طبق سنت الهی، مجددا شکست گفتمان ذلت و خودناباوری را به چشم سر مشاهده کردیم.

طلوعی ادامه داد: همه این‌ها و بسیاری دیگر ازقبیل شکست طرح تحول سلامت، عدم توسعه زیر ساختی صنایع، عدم مبارزه واقعی با خام فروشی، عدم توانایی در ایجاد اشتغال، عدم توانایی در اداره درست صادرات و واردات و عدم مدیریت فرهنگی درست جامعه ما را به این سوال می‌رساند که آیا با دولتی سردرگم، بی برنامه، ناامید، بی اراده و ناتوان مواجهیم که هیچ راهی جز مذاکره برای حل مشکلات کشور بلد نیست؟

مسؤول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: برخی می‌گفتند همه تحریم‌ها از روز اجرای برجام برداشته می‌شود، یادتان هست؟ یادتان هست از باغ‌های پر از گلابی و سیب سخن می‌گفتند؟ یادتان هست کلیدشان را؟ یادتان هست وعده‌های صد روزه شان را؟ آیا به نظر شما، این دولت در بن بست گرفتار نشده است؟ به نظرتان چه میزان باید به یک دولت فرصت داد که کارآمدی خود را نشان دهد؟ شش سال کافی نبود؟ از شما می‌پرسم، مردم شریف ایران، یک دولت، چگونه عملکردی داشته باشد که نشان دهد لیاقت حکمرانی بر شما را ندارد؟ نمی‌دانم، اما می‌دانم که امروز روز پاسخگویی است.

وی افزود: امروز روزی است که مسؤولان باید به جای اصلی کردن فرعیات و حواشی، در برابر متنی که حاصل بی اعتمادیشان به ایران و ایرانی، و اعتمادشان به بیگانگان است پاسخگو باشند.

طلوعی تأکید کرد: با این تصویر از وضعیت مدیریت اجرایی کشور، آیا باید دست روی دست گذاشت که دو سال باقیمانده نیز، با همین وضعیت ادامه یابد؟ آیا باید به نصیحت دولت ادامه داد یا با مردم از ناتوانی این نگاه در اداره کشور سخن گفت؟ خلاصه این که یکی از مسائل مهم ما یافتن پاسخی واقع بینانه برای نحوه تعامل با دولتی است که منابع و سرمایه اجتماعی نظام را به واسطه بی کفایتی و بی لیاقتی خود به تاراج داده است.

وی عنوان کرد: نخبگان و اندیشمندان ما باید راه حلی برای این مسئله پیدا کنند. مردم ما با کسی عقد اخوت نخوانده اند و چک سفید امضای چهار ساله به کسی نداده اند که با هر عملکردی به مسؤولیت خود ادامه دهد؛ ما قانون اساسی پیشرفته ای داریم که ظرفیت‌هایی را برای اصلاح اوضاع اداره کشور پیش بینی کرده است؛ در این رابطه پرسش‌هایی از قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی نیز مطرح است.

مسؤول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران خطاب به قوه قضاییه تأکید کرد: مقابله با مفاسد اقتصادی و دزدی‌ها و محاکمه اختلاس گران و سلطان‌های مختلف سکه و ارز، شایان تقدیر است، اما این توجه لازم است که همه این مفاسد اقتصادی تحت حمایت صاحبان قدرتی است که زمینه را برای بروز این گونه وقایع آماده می‌کنند.

وی ادامه داد: امروز باید قوه قضاییه به مبارزه با مفاسد سیاسی به عنوان ریشه اصلی فساد قیام کند؛ مسؤولی که حق مسؤولیت خود را ادا نمی‌کند و با عملکرد غلط خود آبروی نظام را می‌برد، شایستگی مسؤولیت در جمهوری اسلامی را ندارد؛ در همین قضیه اخیر، کسانی که با توهین به شعور و کرامت مردم، شبانه و ناگهانی قیمت بنزین را افزایش دادند، در حالی که تا ساعاتی قبل خود آن را تکذیب می‌کردند، کسانی که با عملکرد غلط خود، موجب نارضایتی گسترده عمومی، از بین رفتن سرمایه اجتماعی، تحمیل هزینه‌های گزاف به نظام و رهبری و زمینه ساز بروز دشمنی دشمنان و ازبین رفتن بانک‌ها و دکان‌ها و جان و مال مردم شدند، باید مورد پیگرد و محاکمه قرار گیرند.

طلوعی بیان کرد: مسؤولان قوه قضاییه، باید با تلاش جهت فراهم آوردن امکان اعتراضات آرام و موثر مردمی و کمک به گسترش آزادی‌های مشروع، در راستای پاسداشت حقوق عامه، از اعتماد مردم به نظام اسلامی به عنوان مهم‌ترین سرمایه کشور مراقبت و محافظت کنند.

وی در ادامه با اشاره به ضعف های مجلس شورای اسلامی گفت: جایی که قرار بود خانه ملت و ابزار نظارت مردم بر دولت باشد، هنگامی که درگیر بازی‌های سیاسی شد و کارنابلد‌هایی به صرف وابستگی به جناحی وارد آن شدند، خروجی اش بهتر از این هم نمی‌شود؛ طبیعی است که چنین مجلسی نتواند در شرایط اضطرار، وارد میدان شده و مشکلات مردم را حل کند. طبیعی است که چنین مجلسی توانایی لازم جهت کنترل و جهت دهی به دولت را نداشته باشد؛ چنین مجلسی خود به خود از دایره تصمیم گیری و نقش آفرینی در مسائل اساسی خارج می‌شود.

مسؤول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران تصریح کرد: آقای رییس جمهور مدتی پیش گفت «بهترین مجلس ها، مجلس اول است» و به نظر می‌رسد فرمایش دقیقی داشت، چراکه مجلسی که در آن حضرت آیت الله خامنه ای، شهید باهنر، شهید رجایی، شهید چمران و شهید دیالمه بودند، طبیعی است که حر باشد؛ مجلس اول مجلسی بود که بدون وامداری از کسی، آزادانه تحلیل و شجاعانه مردمش را نمایندگی می‌کرد و می‌توانست با دقت بر دولت نظارت کند و اگر جایی به منافع مردم و انقلاب خیانت می‌شد، به اتکای پشتوانه مردمی اش، می‌ایستاد و خائن را کنار می‌گذاشت.

وی در پایان یادآور شد: ما معتقدیم، راه حل اساسی مشکلات کشور، سپردن زمام امور به دیالمه ها است؛ ما دیالمه را می‌خواهیم، آن کس که امامش را می‌شناسد، راهش را می‌شناسد، به مردمش مؤمن است و در راه اصلاح جمهوری اسلامی، همه چیزش را هزینه می‌کند./841/

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 2
حسین ثالث موید
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۹
مقاومت مبتنی بر گفتمان انقلابی یا تسلیم در برابر دوگانه مذاکره یا جنگ بر اساس سند راهبردی و تحولخواه گام دوم انقلاب:
تا زمانی که مشکلات ساختاری داخل کشور حل نشود، و اصلاحات ساختاری در اقتصاد،نظام پولی و بانکی رانتی کشور صورت نگیرد، دست آقایون و آقازاده های دزد ،رشوه خوار و رانتخوارشان از اقتصاد کشور کوتاه نشود، و هر مسئول فاسدی که در طول این ۴۰ سال در هر رده ای که از موقعیتشان سواستفاده کرده و فساد نموده اند و به قول معروف جیب انقلاب ، نظام و آرمان ها و ارزشهای والای شهدای مردم مظلوم رو زده و حالا کلاس سکولار و لیبرال شدنشان را به رخ مردم می کشند و بخاطر منافعشان ، پاسپورت خارجی و اقامت خارج از کشور خود و فرزندانشان دم از اعتدال گرایی و اصلاح طلبی می زنن و اصولگرای محافظه کار، اعتدالی یا اصولگرای اصلاح طلب شده اند!!!.خود را پشت سر مشکلات معیشتی مردم، ناشی از سوء مدیریت خودشان پنهان نموده ،،فرزندانشان رو به خارج از کشور فرستاده و برای خودشان در غرب خانه و کار و کاسبی راه انداخته اند، و علارغم بی میلی ظاهری مترصد فرصتی-معجزه تکرار- بواسطه مذاکره با غرب یا تهدید به تحریم نظام و باج خواهی با آشوب و قربانی کردن مردم...جهت حفظ منافع شخصی خود و خانواده در داخل و خارج از کشورند، محاکمه نشوند،مذاکره با ترامپ یا غیر ترامپ برای این مردم مظلوم و شهیدپرور بی فایده که هیچ ،پر ضرر هم هست.
0
0