۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۶
کد خبر: ۶۲۹۷۰۷
به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛

نسخه الکترونیکی کتاب «تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ» منتشر شد

نسخه الکترونیکی کتاب «تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ» منتشر شد
نسخه الکترونیکی کتاب «تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ» به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در قالب کتابخوان همراه پژوهان منتشر شد.

محمد پهلوانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به آماده سازی نسخه الکترونیکی کتاب «تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ»  اظهار داشت: پژوهش‌های بنیادی در تاریخ حدیث، گام‌های نخست خویش را تجربه می‌کند. بررسی چگونگی شکل‌گیری حدیث شیعه و همچنین بازشناسی فراز و نشیب‌های آن در گذر زمان، بسیاری از پرسش‌ها و نقاط تاریک اندیشه شیعی، جهت‌گیری‌ها، دسته‌بندی‌ها، چراییِ توثیق‌ها و تضعیف‌ها و... را روشن خواهد ساخت.

وی با بیان اینکه بی‌تردید، فهم صحیح بسیاری از متون حدیثی بر تاریخ‌گذاری آنها استوار است، گفت: در حوزه تشیع، بازخوانیِ تاریخ حدیث شیعه ـ که خود هویتی مستقل دارد ـ ، کمتر مورد توجه قرار گرفته است و از این رو، پژوهش‌های کارآمد در تاریخ حدیث شیعه، بسیار پُراهمیت اند.

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: نگاه تاریخی به حدیث، آثار حدیثی امروز را به میراث کهن پیوند می‌زند و به هم‌پیوستگی جریان حدیث شیعه را می‌نمایاند.

پهلوانی اظهار داشت: با گسترش مطالعات تخصصی حدیث در دهه‌های اخیر و افزایش رشته‌ها و گرایش‌های علوم حدیث در مراکز آموزش عالی، زمینه تدوین تاریخ حدیث و تحلیل حدیث بر پایه تاریخ فراهم آمد.

وی با بیان این که تحلیل حدیث بر پایه تاریخ، نیازمند قرار گرفتن حدیث در جایگاه صدور است، گفت: پژوهشگران تاریخ حدیث می‌کوشند تا حدیث را به زمان صدور، نزدیک سازند و قرینه‌هایی را که سبب پیدایش حدیث‌ شده‌اند، بیابند.

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: در این نگرش، احادیثی که بر پایه نیاز روز و یا در پاسخ دادن به اندیشه‌ای مشهور در زمان صدور، صادر شده‌اند، از احادیث عام، بازشناسی می‌شوند و در تبیین اندیشه شیعی مؤثر خواهند بود.

وی افزود: استادان فرهیخته دانشگاه‌ها و اعضای هیأت علمی پژوهشگاه‌های علوم اسلامی، با شناخت اهمیت تاریخ حدیث در سال‌های اخیر کوشش کرده‌اند تا دانشجویان را برای شناساییِ حوزه‌های حدیثی، محدثان و نویسندگان آثار حدیثی هدایت کنند.

پهلوانی اظهار داشت: ره‌آوردِ تلاشِ علمی مشترک استادان و دانشجویانِ حدیث‌پژوه، پدید آمدن پایان‌نامه‌هایی بر محورِ «تاریخ حدیث» ‌بود. بی‌تردید تلاش‌های به انجام رسیده اگرچه مفیدند، ولی کامل نیستند؛ زیرا نوشتارهای علمی بر محور «تاریخ حدیث» هنوز پراکنده‌‌اند.

وی گفت: برخی پایان‌نامه‌ها و کتاب‌ها در معرفی حوزه‌های حدیثی است و برخی به معرفی محدثان شیعه پرداخته‌اند. افزون بر پراکندگی آثار موجود، گاه همپوشانی در آثار منتشره مشاهده می‌شود؛ زیرا نویسنده حوزه حدیثی، ناگزیر به معرفی محدثان آن دیار پرداخته است و نویسنده مشهور هم به ناچار از حوزه حدیثی سخن گفته است.

پهلوانی به معرفی کتاب «تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ» پرداخت و اظهار داشت: این اثر به همت مهدی غلامعلی تألیف شده که در مؤسسه علمى فرهنگى دارالحديث تهیه و در انتشارات پژوهشگاه قرآن و حدیث منتشر شده است.

وی گفت: کتاب «تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ» با 365 صفحه در سال 1393 منتشر شده و اداره فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی این اثر را به صورت کتاب الکترونیکی منتشر شده است.

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: این اثر در کتابخوان همراه پژوهان با قابلیت اجرا در سیستم عامل اندروید، ویندوز و iOS قابل دسترسی است.

وی درباره خرید نسخه الکترونیکی این کتاب خاطرنشان کرد: علاقه‌مندان برای دریافت این اپلیکیشن می‌توانند به نشانی www.pajoohaan.ir مراجعه کنند و با خرید نسخه الکترونیکی این کتاب، از مطالب آن بهره‌مند شوند. /۸۲۲/ت ۳۰۲/ش
مهدی فلاحی
ارسال نظرات