۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۸
کد خبر: ۶۳۰۰۸۳
تولیت مدرسه علمیه مروی:

پست و مقام امانت الهی است| مسؤولان خود را خدمتگزار مردم بدانند

پست و مقام امانت الهی است| مسؤولان خود را خدمتگزار مردم بدانند
آیت الله تحریری با بیان اینکه پست و مقام امانت الهی است و مسؤولان خود را خدمتگزار مردم بدانند، گفت: گره گشایی از کار مومن خداوند را شاد می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدباقر تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، امروز در جلسه درس اخلاق که در مدرسه علمیه معیر برگزار شد، گفت: امام صادق(ع) ما را به مراعات وظایف اجتماعی و روابط حسنه بین مومنان سفارش می کنند.

وی با اشاره به اینکه حضرت با بیان برخی فضائل همچون برآوردن حوائج برادران مومن تاکید به انجام این مهم دارند، ادامه داد: امام صادق(ع) می فرمایند: اگر کسی برای برآوردن حاجت برادر مومنی حرکت کند مانند کسی است که در میان صفا و مروه سعی به جای آورده و در جای دیگر فرمودند چنین شخصی مانند کسی است که در جنگ بدر و احد خونش به زمین ریخته شده است.

آیت الله تحریری با اشاره به اینکه در آیات و روایات سفارشات مهمی نسبت به وظایف مومنان وجود دارد، اظهار داشت: خداوند متعال با این تعبیر که مومنان با یکدیگر برادر هستند درصدد آن است که یک رابطه عاطفی محکم بین مومنان برقرار کند تا انسان ها در زندگی دنیایی تنها به خودشان توجه نداشته باشند.

تولیت مدرسه علمیه مروی ادامه داد: البته در جهت نظام اجتماعی انسان به گونه ای آفریده شده که نظام تعاون برقرار باشد، طبق صریح روایات؛ انسان مبتلای به خودخواهی‌ها می شود در پرتو این حالت ها انسان ها امتحان می شوند اگر چه انسان بر این مفطور است اما همه امور فطری در وجود انسان شکل نمی گیرد.

وی با بیان این مطلب که شیطان با تقویت هواهای نفسانی و توجیهات به ظاهر خوب آن خواسته ها و تمایلات را زیبا جلوه می دهد تا آدمی را از مسیر حق منحرف سازد، عنوان کرد: لذا ائمه اطهار(ع) با بیانات گوناگون و ترغیب های مختلف خواستار آن شدند که انسان نفس خویش را در این جهت تربیت کند تا علاوه بر نتایج مطلوب نظام تعاون دنیا به نتایج غیر قابل تصور آخرتی نیز دست یابد.

آیت الله تحریری ادامه داد: اگر کسی حاجت برادر مومنش را برآورده کند و بمیرد خداوند به ملائکه دستور می دهد تا برسر قبر او هبوط کنند و بمانند و تسبیح و تمجید کنند و ثواب آن را برای آن بنده مومن به ثبت برسانند تا هنگامی که خداوند او را از قبر فرا بخواند، وقتی مومن از قبرش خارج می شود جلو می رود و از امور نگران کننده قیامت می ترسد ندا می رسد نترس بشارت باید بر تو سرور و کرامت از جانب خداوند متعال؛ و هنگامی که مومن نزد خداوند می آید حضرت حق حساب او را به آسانی می رسد.

تولیت مدرسه علمیه مروی با اشاره به اینکه مومنان در حساب رسی مختلف هستند، اظهار داشت: کسانی که بدون حساب وارد بهشت می شوند افراد خاصی هستند اما دسته ای نیز با حساب آسان از قیامت عبور می کنند اما بعضی دیگر با سوء حساب و بدحسابی از قیامت عبور کرده و خداوند تمام اعمال آنان را با دقت مورد بررسی قرار می دهد.

وی افزود: آن ندایی که بشارت بهشت به انسان مومن می دهد همان سروری است که فرد مومن در قلب برادر مومنش ایجاد کرده است. انسان چقدر می تواند در طول زندگی از این خلاقیت ها داشته باشد اینها مخلوق اعمال انسان است بر این اساس در قیامت انسان بر سر سفره اعمال و کردارش حاضر می شود.

آیت الله تحریری با بیان اینکه انسان در عالم دنیا نباید اعمال نیک خود را بسوزاند، اظهار داشت: گاهی انسان عمل خوبی را انجام می دهد و دل برادر مومنش را شاد می کند اما با منت گذاشتن و اذیت کردن اعمال نیک خود را که نسبت به برادر مومنش انجام داده می سوزاند.

تولیت مدرسه علمیه مروی با بیان این مطلب که گناه اعمال نیک انسان را نابود می کند، گفت: کار خوب آثار کار بد را از بین می برد و آن را تکفیر می کند، اعمال ناشایست نیز اعمال شایسته را خنثی می کند از این رو انسان باید از اعمال نیک خود مراقب کند. اعمال ناشایست مناسب با عمل خودش است انسان زمانی که حاجت مومنی را برآورده می کند عمل ناشایست آن منت گذاشتن است. نگهداری این اعمال شایسته بسیار سخت و نیازمند توجه است.

وی والدین، خیوشاوندان و همسایگان را در زمره مومنان برشمرد و گفت: انسان نسبت به این گروه ها وظیفه سنگین تری بر عهده دارد. حوائج انسان متفاوت است که شامل حوائج مادی و معنوی می شود در این حوائج اخلاص باید مورد توجه قرار گیرد. برای مثال در حوائج معنوی اگر کسی درصدد رفع حاجت دیگری بود ابتدا باید خودش در جهت کسب معنویت قدمی برداشته باشد و دیگر آنکه این عمل را با اخلاص انجام دهد.

آیت الله تحریری با بیان اینکه امام حقیقت کعبه است، عنوان کرد: امام معصوم(ع) انسان را به محتوای حقیقی کعبه راهنمایی می کند، محتوای کعبه حضور خالصانه در برابر خداوند است. انسانها گل و سنگ کعبه را پرستش نمی کنند و اگر گرد این خانه گلی طواف می کنند به خاطر فرمان الهی است تا خضوع خودشان را نسبت به حق نشان دهند.

تولیت مدرسه علمیه مروی ادامه داد: امام علی(ع) می فرمایند: این خانه باور و امتحانی برای همه انسان ها است که از شریف ترین مقام انسان ها و تا افراد عادی همه با یک لباس گرد این خانه بدون توجه به رنگ پوست، زبان و فرهنگ دوشا دوش هم به طواف اقدام می کنند. امامان معصوم با اینکه حقیقت اصلی عالم بشریت هستند و تمام هستی موظف خضوع در برابر آن بزرگان است اما آنان در این سفر ذره ای شأنیت برای خودشان قائل نبودند حتی بعضا برای خدمت رسانی به حجاج مخفیانه و ناشناس در مناسک حج شرکت می کردند تا زحمتی برای دیگران نداشته باشند. خدمت کردن به مردم منیت را نابود می کند.

وی با بیان اینکه تمام حج لقاء امام است، گفت: امام معصوم انسان را به حضور حق و لله دعوت می کند انسان حضور و خضوع لله را نمی تواند به تنهایی داشته باشد بلکه نیازمند الگو است و امام الگو و پیشروی انسان است. انسان باید همه وجودش را در خدمت امام قرار دهد. کسی که سعی در صفا و مروه را به جای آورد خداوند 6 هزار حسنه برای او می نویسد، 6هزار گناه از او پاک می کند، 6 هزار مقام به او می دهد، 6 هزار حاجت دنیوی و 6 هزار حاجت اخروی از او برآورده می کند؛ بنابراین طبق صریح روایات، برآوردن حاجت یک مومن افضل از 10 حج است.

آیت الله تحریری پست و مقام را امانت دانست و گفت: مسؤولان در قبال مردم وظیفه و مسؤولیت دارند اگر آنان بدانند و یقین داشته باشند که اگر کسی از آنان حاجتی بخواهد و بتوانند آن حاجت را برآورده کنند اما آن فرد را از آن محروم کنند به آن امانت خیانت کردند؛ اگر همه افراد به این امور باور داشته باشند دیگر اوضاع کشور به اینجا نمی رسید.

تولیت مدرسه علمیه مروی بیان داشت: محبوبت ترین اعمال نزد خداوند شاد کردن دل مومن و رفع مشکلات دیگران است. کسی که با یک کلمه برادر مومنش را اکرام کند تا مشکل او حل شود در سایه گسترده رحمت الهی قرار دارد./813/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 4
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات